Boxing Helena (1993)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jennifer Lynch
met Julian Sands, Sherilyn Fenn en Bill Paxton

Nick Cavanaugh is een gerespecteerd chirurg, maar totaal geobsedeerd door de aantrekkelijke en speelse Helena. Deze vrouw blijkt echter onbereikbaar voor hem, wat hem tot wrede daden drijft. Nadat hij haar van een zwaar auto-ongeluk redt, neemt hij haar mee naar huis en houdt haar gevangen. Hier denkt Nick Helena volledig te kunnen bezitten, maar Helena is niet al te meegaand. Daarnaast zitten zijn rivaal Dr. Alan Palmer en Helena's bedgenoot Ray hem danig in de weg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Erg slechte film die toch ergens wel fascinerend is. Maar het is niet geheel onbegrijpelijk dat deze dochter van David Lynch daarna geen film meer gemaakt heeft. Regietalent heeft ze niet.

avatar van bisse
Wat een onzin,dit is een heel erg goede film en ze heeft wel degelijk talent. Ik denk dat het script gewoon weer eens de pet van jan modaal te boven ging ,vandaar de belabberde score.

avatar van 93.9
De film is alleen uit op provocatie.
Too hot for Madonna en Kim Basinger staat op de hoes.
Too bad had op de hoes moeten staan.
Wat een prul!

avatar van Dennis Evahi
Ik vind deze film wel heel erg bizar (...beetje vreemd, maar wel lekker...)! Het is gruwelijk wat Helena overkomt, ik bedoel hoe verzin je zoiets? Sherilyn Fenn is wel een bloedmooi mens (alleen blijft daar wat weinig van over) en zij speelt het prima. Het is in iedergeval geen voorspelbare film. Ik heb deze film als boeiend ervaren. Dat obsessieve gedrag van die man is fantastisch uitgediept.

Prima film en ik geef 3.5 sterren.

avatar van Mad Man Mundt
Wat een underrated film, niet te geloven!

Ik geef toe op het eerste gezicht lijkt het een shock-only film (mede door de too hot for-marketing), maar niets is minder waar. de film gaat diep in op sexuele fantasien en hoe en vooral wanneer ze gevormd worden, en hoeveel bewuste controle we hierover hebben (de hele fantasie van de hoofdpersoon is mede gevormd door het 'misvormde' beeld van de venus van milo in combinatie met zijn eerste sexuele ervaring).
Een onderwerp dat recente films als Hard Candy en zelfs The Woodsman, net iets te gemakkelijk overheen stappen.
Ook vond ik het knap hoe uiteindelijk de 'realiteit' van zijn fantasie helemaal niet aan zijn verwachtingen voldoen, net zoals het beeld wat hij van Fenn heeft onrealistisch is.
De film deed me meerdere malen aan Lolita herinneren, qua boodschap en inhoud.

Jammer dat Jennifer hierna nooit meer de kans heeft gekregen, want dit is naar mijn mening een meesterlijk debuut! -> volle mep 5*

robertus65
Too hot voor Kim Bassinger en staat er met koeien letters op het hoesje, hebben ze de spannende scenés er soms uitgeknipt? Voor Amerikanen wellicht zeer gewaagd, die zijn meteen in paniek als ze een tepel zien, maar meer dan anderhalve tiet en een impotente zak aardappels heb ik niet gezien. Over het algemeen een matige film, ongeloofwaardig verhaal, traag en soms langdradig. Dat kapsel van Art Garfunkel, was dat nou echt of heeft iemand er met een heggenschaar overheen gegaan, of had hij net naar Mr. Bean gekeken?

avatar van bioscoopzaal
Fascinerende, maar helaas ook erg slechte thriller. Het plot is te kinderachtig voor woorden (om nog maar te zwijgen over het slappe einde), de seks niet erg prikkelend, en de ronduit afgrijselijke acteerprestatie van Julian Sands doet de zaken ook geen goed. En zelfs op technisch vlak is het niet best. Vooral de montage had een stuk beter gekund (met de aanrijding van Helena als triest dieptepunt).

Enkel het verzorgde camerawerk en de fatsoenlijke acteerprestatie van Sherilynn Fenn redden het boeltje van de totale ondergang.

1.5 sterren.

avatar van FreakyGurrl
Jeetje wat was deze film vroeger een 'aparte' film, bizar kon je het wel noemen. Nu heb ik m pas weer gezien en blijft het nog steeds bizar maar in deze tijd zijn we wel wat gewend...
Maar zeker een film voor de 'rare' collectie!!

Kijk deze film gewoon en menig had commentaar maar gewoon een goeie film!

Vond hem toch wel goed , wat een laag gemiddelde

avatar van Jeroenymus
Ik vond deze film ook altijd goed. Ze is trouwens wel weer films gaan maken. De film is denk ik het best een beetje te vergelijken met die verfilming van Stephen King's Misery.
De film is inderdaad erg bizar en Julian Sands speelt erg goed de slungelige dokter die een obssessie voor de liefde van zijn leven ontwikkelt. Wat dat betreft is het een standaard verhaaltje.
Achter de verwrongen geestelijke beredenering van de dokter om Sherilyn Fenn voor eens en altijd bij zichzelf te houden door haar ledematen compleet te verwijderen en dat vervolgens als een uiting van liefde te vinden is geniaal in beeld gebracht. Wat dat betreft zie je dus juist een Lynch familietrekje.

avatar van Boneka
Zag toevallig deze titel voorbij komen op internet. Ik heb hem lang geleden ooit gezien als een van de meest inhumane films ooit. Zo bizar en narcistisch. Een film die je gewoon geen punt kan geven. Je krijgt zoveel sympathie voor deze arme vrouw en je kunt niks doen. Het is natuurlijk een bijzondere zieke film zoals er wel meerdere zijn gemaakt. Opvallend is dat deze film helemaal niet te verkrijgen is op dvd/blu ray en dat is misschien maar goed ook, want deze film wil je niet voor de 2e x zien.

avatar van K. V.
Me eens aan deze gewaagd omdat de titel en poster me wel aansprak. 'k wist niet echt wat te verwachten, maar de film intrigeerde me wel. 'k was wel benieuwd hoe de film ging evolueren. Jammer dat het einde zo tegenvalt!!!
Het acteerwerk was behoorlijk, al was het toch vooral die Helena die er uitsprong. Verder zag de film er nog goed uit en was hij gelukkig niet te gedateerd.
Een iet wat speciaal verhaal, maar het wist me wel te boeien. Jammer van het einde.

avatar van Devedeetje
Gisteren weer eens bekeken,
want dit is zo'n lekker "zieke" film die je bijblijft.
Lichtelijk gedateerd.., maar dat doet niet af aan het verhaal.

avatar van black swallow
Helemaal geen slechte film!
Je moet 'm niet te letterlijk nemen - Jennifer is duidelijk een dochter van haar vader.

avatar van Rickyman
Zeker geen slechte film.
Zulke thrillers kunnen vandaag de dag allang niet meer gemaakt worden, al werd het hier nooit te ordinair.
Wel behoorlijk bizar, misschien voor een Lynch soms een beetje te soft en is Julian Sands ook weer niet de meest overtuigende acteur, toch best een vermakelijk en eigenzinnig debuutfilmpje.
Jennifer Lynch heeft zich hierna duidelijk bewezen en mag wat mij betreft wel meer films gaan maken.

Amerikaanse psycho-erotische thriller met een twist. Ik vond het wel wat hebben. Lynchiaans kun je het niet echt noemen (gelukkig maar), al doet Jennifer Lynch tegen het eind wat pogingen het voetspoor van haar vader te volgen. Het einde is drie keer niks, dat is jammer.

Maar ik geef het toe, ik ben een fan van Julian Sands. Hij heeft nu eenmaal iets speciaals. Hoewel hij geen groot acteur is, weet hij toch je aandacht vast te houden. Natuurlijk is zijn personage compleet gestoord, maar hij weet dat wel geloofwaardig te laten zien. Sherilyn Fenn is de verleidelijke bitch, ook niet onverdienstelijk. Jammer genoeg is het scenario het zwakke punt. Te veel gaten en te veel ongeloofwaardigheden. Maar ja, Amerikaans hè.

Wat weer wel grappig is, Julian Sands luistert in de film regelmatig naar Puccini, en met name naar het thema dat voor 'A room with a view' is gebruikt; een van de eerste grote rollen van Sands.