La Boum (1980)

Frankrijk
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Claude Pinoteau
met Sophie Marceau, Claude Brasseur en Brigitte Fossey

De ouders van een dertienjarige lyceiste hebben het te druk met hun eigen leven en hun buitenechtelijke relaties om haar voldoende aandacht te geven. Daarom zoekt ze begrip bij haar dynamische grootmoeder.

avatar van Bas17
Mooie soundtrack , de rest had toch niet zo heel veel te bieden vond ik

avatar van Mug
Mug
Vermakelijke coming-to-age tienerfilm met een piepjonge Sophie Marceau, haar debuut, slechts 13 jaar jong. Ze werd een heldin van vele jonge meisjes in Europa en Azie. En we weten wat er met haar gebeurde toen ze ouder werd....

La Boum is ook een van de meest succesvolste tienerfilms, gepaard door 'schandalen'. Tja, op het grote scherm een dertien-jarig meisje zien zoenen met een jongen is natuurlijk niet helemaal pluis, alhoewel het wel (ook toen) de realiteit was.

En dan natuurlijk dat walgelijke rotnummer, dat tientallen keren in de film terugkeert. Reality van Richard Sanderson. Volgens mij geen hit geweest in Nederland (ik had het nog nooit gehoord). Het nummer heeft vele weken op 1 gestaan in ondermeer Frankrijk en Duitsland. In Azie is het nog steeds een van de meest populaire karaoke-nummers. Niet voor niets staat er op de dvd een sing-a-long- en een karoake-versie van dat nummer.

Er kwam een vervolg. La Boum 2 (goh, origineel!). Deze vindt binnenkort haar weg in mijn dvd-speler.

avatar van Mug
Mug
Mug schreef:
Reality van Richard Sanderson. (...) In Azie is het nog steeds een van de meest populaire karaoke-nummers.

"Wat een onzin, Mug. Ik geloof er he-le-maal niks van!". Voor de liefhebbers: schuifelen met je vriend(in) / collega / teddybeer / vader/moeder / broer/zus

avatar van Boenga
Heb als 13/14-jarige deze film 10 of 15 of misschien wel 20 keer in de bioscoop gezien; alleen aan zee met m'n ouders, 's namiddags op het strand, en 's avonds naar de cinema - om stapelverliefd te worden op Sophie Marceau.
Het lijkt me uiterst twijfelachtig of ik nu nog in die mate zou kunnen genieten (misschien wel met Marceau zoals ze nu is), maar ik vind het in elk geval bijzonder spijtig dat de film niet met Nederlandse ondertiteling op DVD is uitgebracht..

Een flinke portie kalverliefde, ouders die alleen maar met zich zelf bezig zijn en een wijsneuze oma, zonder verantwoording, en in dit geval heeft men er een komedie van gemaakt, waarbij men zelden echt geamuseerd kan toekijken, die aan de oppervlakkige kant blijft uiteraard en alleem maar te genieten valt omwille van enkele hun vak beheersende spelers en ook nog een piepjonge Sophie Marceau.

Film geeft een heel aardig tijdsbeeld van opgroeiende pubers in de jaren 80, toen die nog geen last hadden van mobieltjes en/of games en nog tijd hadden van elkaar en elkaars problemen. Sophie Marceau acteert bij haar debuut alsof ze al jaren voor de camera heeft gestaan. Zoveel jaren na dato nog steeds een amusante film.