Seven Footprints to Satan (1929)

Alternatieve titels: Satan's Stairwell | Seven Steps to Satan

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Benjamin Christensen
met Thelma Todd, Creighton Hale en Sheldon Lewis

Een jonge man wil op expeditie naar Afrika, maar zijn verloofde vraagt hem vlak voor vertrek om hulp met iemand die bij haar vader te gast is. Haar verdenkingen jegens de man blijken juist te zijn, wanneer deze probeert een robijn te stelen. De jonge man en de verloofde worden daarbij ontvoerd en naar een huis gebracht. In dat huis gebeuren vreemde dingen en de zaak wordt een heuse nachtmerrie, wanneer de mysterieuze Mr. Satan zijn intrede doet.

avatar van John Milton
"Watch them, the villains! They do not comprehend Satan's generosity"

Benjamin Christensen is vooral bekend vanwege zijn indrukwekkende film Häxan (1922), maar het leek me leuk voor de horror challenge om ook een wat minder bekend werk van hem te kijken. De keuze viel op het lang verloren gewaande horrormysterie Seven Footprints to Satan (1929), al is het zoals bij veel oudere films geen moment eng, en op MovieMeter ontbreekt de genre aanduiding horror niet geheel onbegrijpelijk zelfs volledig. IMDb hangt die er echter wel aan, en de film heeft dan ook wel degelijk horror stijlelementen.

Jim en Eve, een jong society stel, worden op de vooravond van Jims vertrek naar Afrika ontvoerd en naar een villa gebracht waar een bizarre sekte gevestigd is. Onder leiding van de mysterieuze Mr. Satan gebeuren hier de meest vreemde dingen. Christensen lardeert zijn film met grote sets, voor die tijd schaars geklede pre-code vrouwen en Lon Chaney-achtige, harige heren, wanneer het geen echte gorilla's zijn die iemand achternazitten.

Het oogt soms allemaal net even te belachelijk om zijn niveau van curiositeit te ontstijgen, maar het is voor de silent liefhebber leuk om een keer te zien, helemaal als je het teleurstellende einde wegdenkt.