ad

Met onder meer: Michael Sopkiw, Valentina Forte en Ottaviano Dell'Acqua

Releasedatum: 5 juni 1986

Over Blastfighter

"The Force Of Vengeance"

Ex-politieagent Jake 'Tiger' Sharp komt na jaren in de gevangenis te hebben gezeten weer thuis. Hij wil nog maar een ding en dat is rust, hij verhuist naar het platteland en krijgt daar problemen met de lokale bevolking.

image

Ravenstein

Deze werd duidelijk gemaakt om in te pikken op het succes van First Blood.

Als tiener vond ik Blastfighter zelfs iets beter dan de eerste Rambo-film. Benieuwd hoe ik er nu zou over denken.

Wouter

Volgens Tarantino de beste Lamberto Bava-film. Wil hem wel eens zien. Jammer dat de Italiaanse dvd (zover ik weet) enkel voor Italianen leuk is...

Revok (specialist in het genre) heeft hem engels, maar enkel full screen.

Ravenstein

Revok is wel redelijk duur...

Enkele weken geleden de VHS gekocht voor 3,5 euro.

Binnenkort ga ik deze film dus na jaren nog eens bekijken.

Laat wat weten!

Ravenstein

Wouter, als het gaat over Italo-trash kom ik je geregeld tegen.

Jij lijkt me ook een liefhebber van dit soort brol. altijd leuk om te weten dat er nog meer zijn als ik!

Ravenstein

Een goeie 20 minuten deze film uitgekeken en ik moet zeggen, ik was verrast!

Als tiener vond ik dit een erg goeie film en nu, na meer dan 10 ('t is misschien al 15) jaar heeft Blastfighter terug indruk gemaakt.

Qua originaliteit scoort deze mede door Dardan Saccheti (oa Vendetta dal futuro, Demoni, Fuga Dal Bronx, E tu vivrai nel terrore - L'aldilà) geschreven film redelijk laag, want inspiratie wordt vooral gehaald bij de klassiekers Deliverance en First Blood.

OK, dit is een Italiaanse film, dus grote kunst moet je niet verwachten, maar wat deze film wil brengen, brengt hij op overtuigende manier.

Het acteren is niet om over naar huis te schrijven, maar de omgeving waarin werd gefilmd ziet er goed uit en de regie van Lamberto Bava (hier werkzaam onder het pseudoniem John Old Jr.) is efficiënt.

De muziek van Guido en Maurizio De Angelis (oa I Predatori di Atlantide, 2019 - Dopo la Caduta di New York, Yor The Hunter from the Future, Sandokan, La Montagna del Dio Cannibale) is niet super, maar goed genoeg.

Het tempo ligt echter hoog en er gebeurt altijd wel iets op het scherm waardoor Blastfighter geen seconde verveelt. Net wanneer het wat saaier dreigt te worden schiet de film terug in actie en mede daardoor is deze prent een plezier om uit te zitten.

Blastfighter (die oorspronkelijk zou geregiseerd worden door Lucio Fulci) is één van de beste Italiaanse actiefilms uit de jaren '80.

Liefhebbers hebben begrepen dat dit een must is voor hun collectie!

Wouter

Shit, zou hem wel willen zien....

Ravenstein schreef:

Wouter, als het gaat over Italo-trash kom ik je geregeld tegen.

Er is iets enorm leuks aan dat soort films. Ze zijn nooit of zelden echt goed, maar ademen veel liefde voor film en zitten bordevol goede ideeen.

avatar van brucecampbell

brucecampbell

Erg goedkoop, maar soms wel een leuke revenge filmpje. De vertolkingen zijn onder nul, maar, zoals hier al gezegd is, de film staat niet stil, er gebeurt continu iets. De soundtrack met electronische deuntjes is een kleine meerwaarde voor de film. Ik vraag me wel af van waar al die mannen bleven komen? Het was "one against hundred"!

avatar van movie acteurs

movie acteurs

Goedkoop Italiaans B actie filmpje. Best hard alleen de nasynchronisatie is echt vreselijk. Voor de rest is er visueel niks mis mee en is het een lekkere actie pulp. 3,5.

avatar van yeyo

yeyo

Gekke exploitation film waarin de immer coole Michael Sopkiw als een soort tweede Rambo demografische verschuivingen teweegbrengt in een Deliverance-achtig dorpje. Erg charmant in zijn knulligheid: de schietgrage locals zijn om van te gieren net als de bizarre poging om interpersoonlijke dramatiek in de film te verwerken. George Eastman stelt echter teleur als bad guy: meestal is hij demonisch en genadeloos, hier een kreupele lamzak. De synthesizer soundtrack draagt bij tot de sfeer (werd later zelfs hergebruikt voor Massacre in Dinosaur Valley) en er is zelfs een hilarisch pseudo-country themalied getiteld 'Evening Star'.

avatar van Lui

Lui (crew films)

Toffe actiefilm!

De film bewijst vooral dat een goede actiefilm geen gigantisch budget hoeft te hebben. Blastfighter (de titel zelf vind ik al geniaal) verveelt geen minuut. De vreemde soundtrack, de mooie locatie en de acteurs mogen er allemaal wezen.