Raze (2013)

Actie

geregisseerd door Josh C. Waller
met Zoë Bell, Rachel Nichols en Tracie Thoms

Een jonge vrouw wordt ontvoerd door een geheime, elitaire gemeenschap. Ze wordt wakker in het gezelschap van vijftig andere vrouwen die, net als zij moeten gaan vechten voor hun leven in een onvoorstelbare hel...

Trailer (Youtube)

Lijkt me wel iets voor mij

Erg van genoten.

Hou sowieso wel van dit soort verhaaltjes à la Battle Royale waar een groep mensen het al dan niet uit vrije wil met elkaar uit moet vechten tot de dood. De uitvoering is waar het dan op aan komt en die is geslaagd. Het terugblik-gebeuren dat als introductie dient werkt, om daarna vloeiend in het verhaal te stromen. Eerste gevecht ging er mee door, maar dat diende eigenlijk ook als introductie. Nadat het verhaal zich wat meer ontpopt heeft wordt er meer uit de kast getrokken, vooral Sabrina vs. Phoebe mocht er wezen (niet te uitgerekt of onnodige twists en turns, gewoon kort en krachtig, love it!).

Cast is niet al te bekend, maar de karakters die er toe doen worden prima gespeeld - die overigens ook prima zijn, vooral Phoebe is een heerlijk evil character. Geluiden en muziek brengen sfeer met zich mee en in het slotstuk gaat het nog even lekker los op de manier waarop zo'n film afgesloten hoort te worden. Dat ze dan nog neergeschoten werd zag ik eigenlijk niet aankomen, vond het wel werken ook, al was de twist met de man misschien niet helemaal nodig.

avatar van FillumGek
Bovenstaand scenario klinkt uiterst interessant en ik had wel weer zin in een vechtfilmpje waar het op leven en dood aan komt. Mijn hoofd sloeg direct op hol en ik zag de enorme colloseums al waarbij duizenden man aan publiek twee gladiatoren toe staan te schreeuwen die elkaar met elk denkbaar wapen te lijf gaan. It's Mortal Kombat all over again, maar dan met alleen vrouwen! Maar zo spectaculair is het dan weer niet, helaas.

Er wordt gesproken over vijftig vrouwen, maar in werkelijkheid zie je nog niet eens de helft in beeld waardoor de grootsheid wat zich zojuist in mijn hoofd had ontwikkeld al snel verdwijnt. Vervang dat colloseum maar door kamertjes van twintig vierkante meter en denk die wapens maar helemaal weg. Raze straalt een en al low budget uit, maar gelukkig zijn de gevechten redelijk vermakelijk.

De reden waarom de vrouwen worden gedwongen om te vechten is simpel en duidelijk; als je weigert of verliest gaat je familie er aan. Geen geld in het spel dus dit keer, maar een nog grotere drijfveer, het veilig stellen van je geliefden. Zowel het intro, als de flashbacks en achtergrondverhaaltjes konden me verder gestolen worden en wilden maar niet boeien. Ik vond ook niet alles even duidelijk, zoals het stuk met Isabelle. Waarom ze de nek van Sabrina niet echt brak is me even ontgaan.

Zoals gezegd zijn de gevechten vermakelijk, al had er nog een stapje verder gegaan mogen worden. Hoewel het uitsluitend om chicks gaat, zou ik ongetwijfeld het onderspit delven. Het zijn geen doetjes gelukkig en klappen komen vaak hard aan, waarbij de sound ook goed is. Soms behoorlijk bloederig en met een dikke finishing move, die helaas ook worden afgewisseld met minder spectaculairs. Hoevaak wordt er wel niet iemand gewurgd? Het had van mij ook nog wat interactiever gemogen. Waarom niet een paar wapens in de eindrondes, of wat 'traps' in de kamer?

Wanneer je denkt dat de film ten einde is, volgt er nog een leuke slotfase waar de film all out gaat. Geen baanbrekende actie, maar wel zodanig goed dat je sommige laffe vechtpartijtjes wilt vergeten. Zeker geen slechte film, maar hier had in potentie zoveel meer in gezeten.

FillumGek schreef:

Daarvoor vertelde Sabrina haar stilletjes iets op de grond, vermoedelijk dus haar plan

Verder wel eens met je review, had meer potentie in gezeten, heb zelf gewoon een zwak voor fighting chicks

avatar van FillumGek
@DonOswaldo
Ja zoiets, zou het wel geweest moeten zijn ja. Even gemist dus

avatar van Shinobi
"How many more do I have to kill?"

Uitgaande van bovenstaande plotomschrijving had ik het grootser verwacht, zeker als er geadverteerd wordt met 50 vrouwen; nu is het kleinschalig gehouden en zie je maar een fractie van de vrouwen in actie.

Het verhaal is vrij rechttoe-rechtaan, er wordt zo weinig mogelijk tijd aan besteed en alleen het minieme wordt uitgelegd. Dit vind ik eigenlijk nogal jammer, omdat er met het gegeven zoveel meer gedaan had kunnen worden. Zo zou er bijvoorbeeld uitgebreider ingegaan kunnen worden op de organisatie, hoe de verscheidene vrouwen daar zijn terecht gekomen enz. Al zit er tegen het einde aan wel een aardige twist in die de losse eindjes aan elkaar knoopt.

De focus ligt overduidelijk meer op de gevechten, wat op zich niet erg is. Deze worden vrij hard in beeld gebracht, met de nodige bloederigheid op momenten. Bij dergelijke films worden er in latere stadia vaak wapens en/of vallen geïntroduceerd, helaas zijn deze afwezig in Raze.

Al met al best vermakelijk om eens gezien te hebben, maar ik heb het gevoel alsof niet alles er is uitgehaald.

3,0 Sterren.

avatar van Bottleneck
Aardig hersenloos filmpje en het begint meteen al leuk - de vrouw met wie je als kijker belandt in de onduidelijke situatie komt een opponent tegen, maar die laatste mept 'r dood en vanuit haar personage ga je vervolgens verder - hou wel van dat soort verrassinkjes.

Het "fight till you die" verhaaltje is weinig nieuws dus is het de uitvoering die het verschil moet maken en dat zit hier wel prima. De opzwepende soundtrack is oké, de af en toe donkerrood gekleurde scènes hebben wel iets, de speelduur is prima en de vrouwen gaan lekker los.

Ze zijn niet van het type haren trekken en een beetje rond krabben maar vechten als kerels en het kleine aantal vrouwen, telkens één tegen één, bevalt me juist wel. Inderdaad weinig variatie in de gevechten maar er zitten wel wat venijnige dingen tussen.

De hoofdpersoon deed me trouwens denken aan Uma Thurman in Kill Bill. Niet dat Raze natuurlijk zo goed en gestileerd is als die film maar haar stoere personage mag er zijn. Het gedoe rondom de organisatie en de uitleg had wel pas alléén aan het einde aan bod moeten komen. Nu komt het er ook nogal halfbakken tussendoor wat de geheimzinnigheid in de weg zit.

Het is ook wat flauwtjes allemaal, die (cliché-)figuren van de organisatie maar voor simpel en een beetje botbrekend vermaak en voluit vechtende vrouwen is Raze prima te doen.

avatar van Keane1983
Een vrij vermakelijke film die vanaf het begin al voorspelbaar is maar toch wel zijn verrassingen kent.
Het verhaal is niet veel bijzonder en kijkt prima weg. Acteerwerk kan er ook mee door.
Actie scenes zijn niet hoogstaand en van echte gore kun je niet spreken.
Wel kent de film een leuke spanningsopbouw.
Hier en daar wat erger puntjes met name op het einde...daar waar Sabrina over het algemeen vrij prima weet te ontsnappen..gaat ze als een open doelwit..zonder wapens die brug over rennen...tja..het was te verwachten, maar wist mij op een of andere manier wel te verrassen.
Niet hoogstaand maar zeer zeker wel vermakelijk.

Regelrechte low budget B film.
Het oogt allemaal nogal goedkoop, direct al aan het begin.
Beetje "Bloodsport" uit de jaren 80 maar dan met knokkende vrouwen.
Beetje onzinnig allemaal en sommige personages zijn wel heel erg over de top.
Ach, de gevechten zijn wel vermakelijk en vooral bruut en bloedig.
Maar dat was het dan ook wel.
Niet bijzonder.

avatar van barcam
Vermakelijke low-budget bloederige B-horror actiefilm waarin vrouwen verplicht worden om te vechten tegen elkaar om te overleven. Hou van wraak films met een vrouwelijke hoofdrolspeler en deze film heeft me aangename verrast. Ook knap gevonden einde.

avatar van glimmerman2000
Alleen het bekijken van ''Rachel Nichols'' heeft me enigszins kunnen vermaken, verder is het enkel een stel doorgedraaide mokkels die als een lijpe op elkaar inslaan...

avatar van DjFrankie
3 sterren maximaal voor mij, 5 sterren hiervoor geven is belachelijk, dan zou het een top film moeten zijn, maar daarvoor blijft deze teveel op de vlakte, is het eerste uur vaak hetzelfde en hij is erg voorspelbaar.

Gezien maar volgend jaar zal ik mij weinig hiervan herinneren.

avatar van Noodless
Vecht voor jezelf !
Lekkere bloederige gevechten tussen geschifte en krachtige chicks die de kijker weten te imponeren door stijlvolle gevechtscènes die telkens een horror-elementje bezitten. Dit is ook de kracht van de film waarbij het verhaal weinig inhoud biedt en snel de kaarten op tafel legt. Het had iets meer geheimzinniger mogen zijn. Al blijft de organisatie wel wat vaag, maar uiteindelijk krijg je op het einde de meeste antwoorden wel. De soundtrack is goed en het slot is ondanks de voorspelbaarheid oké. 7/10

avatar van Daan258
Vreselijk saaie film.
Gewoon anderhalf uur alleen maar hetzelfde.
Heb em met moeite afgekeken.

avatar van bjerik76
Vreselijk saai.
Zie je de eerste scene weet je al wie er gaat overleven.
Alle vechtscenes ertussen kan je overslaan.
Kortom, eerste gevecht kijken en de laatste finale gevecht kijken, en in 10 minuten heb je dus de hele film gezien.
Alles ertussen is gewoon onzin om naar te kijken.

De openingsscene begint, dan weet je al wat er moet gebeuren.
Vervolgens begint de film en zie je een vreselijk lange lijst met actrices die dus allemaal hetzelfde lot moet ondergaan, en zakte de moed mij al in de schoenen, gaan we dit 80 minuten lang zien ?
En helaas.... het antwoord is dus ja.

Jammer dat de Twin Peaks actrice Sherilyn Fenn ( die er nog precies als Audrey uitziet) in deze flop meespeeld.

ipman-99
"None of this makes any sense. We have to figure out what their reasoning is. If we can figure out their reasoning then... then we could talk to them.." ... " !!!

Heerlijke genre-film !!! 'Raze' is een harde vechtfilm die bij momenten zeer bruut overkomt.
Deze vechtfilm combineert harde gevechten die uiteraard bestaan in eerste instantie uit actie maar deze wordt heerlijk gekruid door horror elementen! Horror elementen in de zin van zeer
bloederig getoonde scènes, zoals o.a gezichten die volledig worden in elkaar gedeukt, ogen die worden ingedrukt, ... ! De gevechten zelf kwamen vooral bruut over ..., misschien niet altijd hoogstaande moves ... maar wel knap en bruut om mekaar zo snel mogelijk te vermoorden !
Het verhaal is uiteraard geweldig ..., 50 vrouwen die tegen hun zin moeten vechten voor hun
leven tegen elkaar. Zoe Bell is de 'stoere' chick van dienst die de hoofdrol speelt in deze harde vechtfilm die een ziekelijk geschift verhaal kent.

avatar van wibro
Moderne gladiatorengevechten maar dan tussen vrouwen. Zo zou ik dit willen noemen. Origineel is het wel maar het oogde allemaal wel erg smakeloos, had deze film daarom ook graag halverwege af willen zetten. Toch maar niet gedaan en dat is maar goed ook, want het einde redde deze film enigszins. Ik vond de laatste scène zelfs erg sterk.

avatar van Elineloves
Van die films waarvan je na enkele minuten plots denkt: 'Hè, dit heb ik al eens eerder gezien!'. Ja, inderdaad. Ik had het eerder gezien, alleen nooit afgekeken. Waarom ik na +- 20 minuten gestopt was met kijken weet ik niet meer, maar ik vond het nu het afkijken waard.

Het eerste half uur was het makkelijk doorkomen. Wat een kracht en pit hebben die 'wijven' (ja, meisjes of vrouwen vond ik even niet op zijn plaats, want ze vechten als bezeten wijven), they know how to kick ass. Op sommige momenten was ik even blij dat ik niet in zo'n kerkertje zat, mijn hemel het ging er af en toe bruut aan toe.

Maar wat ik al verwacht had: op een gegeven moment werd het toch allemaal veel van hetzelfde. De dialogen werden steeds minder en de vrouwen boeiden me steeds minder. Naar het einde toe werd het gelukkig weer iets beter. Het verhaal leek wat meer 'body' te krijgen dan alleen maar meppen en incasseren, en tja.. doodgaan.

Je ziet de strijd- en vechtlust maar het bleef voor mij lastig om met de vrouwen mee te leven en te hopen dat ze het er levend vanaf zouden brengen. Ze hadden natuurlijk allemaal andere redenen om te willen overleven, maar ik was er al snel klaar mee. Door al het geweld en de bruutheid die er bij kwam kijken veranderden de vrouwen in beesten. Begrijpelijk, de overlevingsdrang was groot, maar op die manier zit je naar monsters te kijken en niet naar vrouwen die kost wat kost willen overleven. Een diepere boodschap hoef je hier dus niet in te zoeken, dit is alles wat je krijgt.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Dodende dames.

Je kunt veel zeggen van deze actiefilm, behalve dat het er zachtzinnig aan toe gaat. Ondanks de aanwezigheid van een hoofdzakelijk vrouwelijke cast vliegen de bloeddruppels letterlijk in het rond. Waar je aan het begin nog te maken denkt te hebben met een zoveelste variant op Saw en soortgenoten, ontaardt een en ander als snel in een mix met martial arts en horror. De dames bestrijden elkander tot de dood er op volgt. En slaan soms nog eventjes door na het intreden daarvan.

Echt hoogstaand of origineel is het allemaal niet, maar ondanks dat het idee nogal rust op filmische blauwdrukken uit de jaren tachtig en negentig trekt de film redelijk vlot aan de kijker voorbij. Deze wordt gelijk aan het begin op verkeerde voet gezet tijdens de introductie van de heldin. Iets wat werkt, maar tot zover dan ook de enige verassing. Wat rest is een simpel en voorspelbaar werkje dat gemakkelijk weghapt, doch weinig indruk maakt.

Doorsnee.

Met dank aan PTVD voor het recensie-exemplaar.

avatar van filmkul
Matige film. Heel wat actie met veel bloed, maar zeker geen horrorfilm. Het verhaal is zwak en kent veel losse eindjes. De gevechten van de vrouwen zijn weinig spectaculair en varieren weinig van elkaar, waardoor je het idee hebt continue naar een herhaling aan het kijken bent. Het had beter geweest om meer mysterie erin te verwerken. De actrices acteren verder op een behoorlijk B niveau.
Onvoldoende. 1.5

ramonbrenda
tot de helft gekeken wat een saaie film kon hem niet langer erop laten staan er gebeurd gwn steeds het zelfde 1,5 ster meer ook niet

avatar van schumacher
B-film. Teveel van hetzelfde. Als je 1 gevecht gezien hebt heb je ze allemaal gezien.
Toch ben ik blijven kijken dus zo slecht was het nu ook niet maar verwacht er dus niet teveel van.

avatar van housemoviewatch
Wel leuk filmpje. .. voor 20 minuten daarna word het eentonig. Een na de andere vrouw wurgen.. saaaai