Belyy Tigr (2012)

Rusland
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Karen Shakhnazarov
met Gerasim Arkhipov, Dmitri Bykovsky en Valeriy Grishko

De Grote Vaderlandse Oorlog, begin jaren '40. Nadat Ivan Naydenov, een sergeant in het Rode Leger, maar net weet te ontsnappen aan een gevecht met een mysterieuze, spookachtige Witte Tiger tank, raakt hij geobsedeerd door de vernietigende en dominante kracht van het wapen.

avatar van SnakeDoc
Russisch, maar vette Trailer

Aardig Oorlogsdrama ( Tank) met vele mooie beelden en veldslagen met de tanks.

Geen enkele veldslag met tanks te zien in deze film.
Behalve als je de slag van tientallen tanks tegen 1 tank bedoelt
Is ook meer SF/Fantasy dan oorlog.

Ik snapte de symbolische bedoeling niet helemaal, het stuk met de overgave die in uitvoerig beeld gebracht was vond ik ook niet duidelijk, de link met de rest van het verhaal ontbrak een beetje.

avatar van McSavah
Bij vlagen sterk, maar de flow en de focus van de film is op zijn best hakkelig te noemen. Vergelijkingen met Lynch (zucht), wat ik ergens anders las, gaan echt veel te ver. De film heeft weliswaar veel mysterie en wat metafysica in zich, maar dan hoeft het nog niet automatisch iets met een Lynch van doen te hebben natuurlijk. Wel hadden de scènes die niet op het slagveld (bij de tanks) plaatsvonden wat weg van de ongemakkelijke afstandelijkheid van Sokurov's trilogie over historische figuren van de 20e eeuw, en is het camerawerk denk ik wel vergelijkbaar met die van In the Fog van Loznitsa. Het is dus zeker meer arty dan de poster doet vermoeden, al is dit volgens mij eerder de standaard in Rusland wat betreft posters, als je bijvoorbeeld ook Voyna (2002) ziet.

Vreemde focus inderdaad door zulke aandacht aan de overgave van Duitsland te besteden, hoewel op zichzelf wel erg sterk en komisch ook (daar zit dus vooral die link met Sokurov's trilogie). Door enkele knappe en mooie momenten had ik er zeker nog wel 3.5* aan willen geven, maar de eindmonoloog van Adolf werd hevig verstoord door een irritante Russische voice-over die als vertaler diende. Bovendien miste ik net als mijn voorganger de link met de rest, buiten de allerlaatste worden die je aan het hoofdverhaal zou kunnen koppelen, maar een beetje onzinnig is dat wel. Voor de cinematografie in ieder geval zeker de moeite waard, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan.

avatar van clubsport
tja die scenes zoals het uitgebreid besteden aan de duitse overgave hebben niets met het hoofdverhaal te maken en zijn dus totaal onnodig .
verder is het een aardig verhaal met wat mistiek en redelijke actiescenes maar er word geen echt bevredigend eind aan de film gemaakt .

avatar van blurp194
Eigenlijk een super mooie film. Echte Russen die Russisch spreken, Duitsers die Duits spreken, iedereen rijdt in de goeie tanks rond met voor zover mijn beperkte kennis gaat een behoorlijk authentiek beeld van hoe het werkt tijdens een tankslag. Met een mooi mysterieus verhaal eromheen, spannend en erg mooi in beeld gebracht, mooi creatief gebruik gemaakt van de donkere en mistige bossen en moerassen. Erg sfeervol.

Jammer dat de raadselachtige scenes aan het einde, de overgave, ineens het verhaal en de flow verstoort. Wat daar toch het idee bij geweest is ontgaat me helemaal, het doet nogal af aan de film die daarna nogal als een nachtkaars uitgaat.

avatar van blackhawk1100
Mooie oorlogsfilm.
Echter schetsen de russen een wel erg braaf beeld van zichzelf.
Het is al om geweten dat de sovjets bij de minste wandaden of ongehoorzaamheden hun eigen soldaten de kogel gaven. Een paar scenes waren hier duidelijk aangepast om een mooier beeld te geven. Als vb de scene met dat meisje in de "geheime" tank spreekt de geschiedenis natuurlijk volledig tegen.

Voor de rest zit de film wel goed in elkaar tot het einde dan toch..
Die is naar mijn zin net iets te open. En zoals clubsport al zei de scenes van de overgave zijn totaal onnodig ze hadden beter het hoofdverhaal verder afgemaakt.
Daarom krijgt deze bij mij een 3.

avatar van joolstein
Misschien waren het de genreaanduidingen, waardoor ik met een verkeerd idee de film in ging, maar de film viel mij tegen. Het verhaal gaat over Ivan Naydenov, een tanksoldaat in het Russische rode Leger, die voor 90% verbrand, na een gevecht met een mysterieuze tank, terug wordt gevonden. Hij geneest wonderbaarlijk van zijn verbrandingen. De legertop assembleert een tankbemanning die jacht moet gaan maken op de mythische witte tank. Waarvan de aan amnesie lijdende Ivan de leiding krijgt. Dit klinkt toch verdacht veel op Herman Melville’s boek Moby Dick? Inderdaad, en er is ook nog veel andere symboliek. Lijk Ivan niet op de Feniks die uit de as herrijst of opstaan uit de dood van...? En misschien is Nietzsche ook niet ver weg, wat ook versterkt wordt doordat er de gehele film muziek is te horen van Wagner. Nu zijn de beelden van het oprukkende Russische leger en de schermutselingen tussen verschillende tanks erg mooi uitgebeeld. Doordat de actie van het treffen van de tanks, vaak in de modder, niet dik aangezet, krijg je een gevoel dat het redelijk authentiek is. En laat we wel wezen het was ook niet meer (of minder) dan elkaar over en weer beschieten met granaten. Om het mysterieuze en mythische van de witte tank te bewaren is er gekozen voor een einde, waarin we de ondertekening van de capitulatie door de Duitsers in Berlijn zien. Echter vallen die scenes zo buiten de toon van de rest van de film dat het afbreuk doet aan de film. Cinematografisch was de film zeker erg mooi maar door vreemde keuzes in het verhaal die vermoedelijk veroorzaakt worden door de wil om een dieper betekenis aan de film te geven, is de film er een stuk minder door geworden.

avatar van Darbie
Die bijzondere laatste 3 of 4 minuten.............ondersteund door muziek van Wagner.

[ geen prettige boodschap, maar - zie de volledige geschiedenis van de mensheid - wel de werkelijkheid.]

avatar van Lovelyboy
Pffff….niet best. Na een hoopgevend begin stort de film wat mij betreft helemaal in nadat de zogenaamde White Tiger in beeld komt. Wat voor door debielen bedacht gedrocht is dat? Heel wat tanks gezien en ook Tigers, maar deze uitvoering met...met...ja, wat is het eigenlijk? Een bodykit? Verlagingsset? Het ziet er niet uit. De volgende afknapper is wanneer de tank schiet. Wat een waanzinnig slecht geluid is daar van gemaakt, het is zelfs irritant. Verder gebeurt er bar weinig. Volgende ernstige obstakel is de zogenaamde overgave Duitse strijdkrachten en de uberlange en saaie monoloog van een aantal Duitse officieren. Het ontgaat met totaal wat dit toe moet toevoegen. Dan eindigt de film met een soort open einde, de tank is nog niet gepakt de en de speciale bemanning en Russische tank bezweren dat ze blijven jagen op hun prooi Het ontgaat me allemaal totaal en vind het allemaal één grote gemist kans. Het idee was er, was aantrekkelijk, de trailer niet gek, maar dat is het dan ook.

avatar van Jazzthieve
Een saaie langdradige bedoening dat wat mysterieus zit te doen. Zwak script en een film dat op het einde uitdooft tot niets alsof de film plots zonder geld kwam te zitten. De film zelf ziet er ook dan nog behoorlijk lelijk uit, alles is gedoopt in vooral bruine, grijze en grauwe tinten. Misschien om het allemaal wat "authentieker" te laten uit te zien maar het komt visueel alles behalve mooi over. Alsof het door een diaree filter gehaald werd. Wil je wat tankveldslagen zien dan valt dat ook behoorlijk tegen. Het is niet zo zeer een oorlogsfilm eigenlijk.