47 Ronin (2013)

Actie / Fantasy

geregisseerd door Carl Rinsch
met Keanu Reeves, Hiroyuki Sanada en Kô Shibasaki

Een gezelschap van ronin - verbannen samoerai zonder meester - probeert de eer te herstellen door wraak te nemen op de verraderlijke Lord Kira, die verantwoordelijk was voor de dood van hun meester. Kai is het getroebleerde lid van het gezelschap, die in twijfel wordt getrokken door de overige leden. Dat wordt alleen maar erger wanneer hij verliefd wordt op Mika, de dochter van hun gevallen meester. Hierbij wordt de moed en trouw van de ronin jegens elkaar danig op de proef gesteld.

avatar van m1chel
Dit is alweer de vijfde interpretatie van het Japanse volksverhaal over de zevenenveertig Ronin. Je zou dan ook verwachten dat dit $175 miljoen kostende CGI-spektakel het erg goed zal doen in Japan. Vooral omdat naast Keanu Reeves vijf Japanse acteurs werden gecast om het verhaal meer authentiek te maken en daarnaast gevierde acteurs in hun thuisland. Echter belandde de film daar op een teleurstellende derde plek in de Box Office. Ook in Amerika bleven de verwachtingen getemperd, zeker omdat de Japanse acteurs doorgaans geen reden zijn voor volle zalen.

Keanu Reeves heeft zich na The Matrix nog maar weinig in noemenswaardige films laten zien. Na flops als Constantine en The Day The Earth Stood Still, werd het tijd om aan Hollywood te bewijzen dat hij nog steeds meetelt (dit lukte bij John Wick pas weer). In ieder geval is Reeves zijn vechtkunsten uit The Matrix nog niet verleerd. Regisseur Carl Rinsch maakt met deze eerste Hollywood productie over de Ronin zijn debuut. De productie verliep echter alles behalve vlekkeloos, want Rinsch werd zelfs verwijderd uit de montagestudio. Nadat de première meermaals werd uitgesteld, door bijvoorbeeld het toevoegen van 3D-effecten, reshoots en andere productiewerkzaamheden, beleefde de film begin deze maand dan eindelijk zijn première in Japan.

Waar de trailer deed vermoeden dat je hier een lange en wilde actie rit zou gaan beleven, is de actie veel te schaars in de film. Het verhaal steekt aardig in elkaar, maar het word nergens echt spannend. Als het personage van Reeves al vroeg in de film in gevecht raakt met een mythisch wezen, is het daarna gelijk een flinke tijd gedaan met de actie. Die tijd wordt ingevuld door het verhaal uiteen te zetten. Dit richt zich op de dorpelingen en hun meester, waar veel te uitgebreid aandacht aan word besteed. Op het moment dat Kai weer wordt opgezocht voor zijn hulp, waan je je even in een Pirates of the Caribbean-kloon. Iets wat overigens niet als compliment bedoeld is.

Een ander punt van kritiek is dat de CGI-effecten teveel aanwezig zijn. Het is af en toe net alsof je naar een computer spel zit te kijken. Juist door deze CGI-effecten zou je denken dat de 3D overweldigend moet wezen. Maar ook dat valt vies tegen. Op een enkele scène na brengt de 3D alleen maar diepte en blijft de echte 3D-lol weg, waardoor deze totaal niet uit de verf komt. Na het zien van de trailer, was mijn hoop voor het 3D-geweld een beetje gevestigd op de draken en andere wezens, maar daar wordt veel te weinig uitgehaald. Mede hierdoor is 47 Ronin een sfeerloze en saaie CGI-productie geworden.

Ook de verteller aan het begin van de film is verschrikkelijk. Zijn uitspraak van Japanse namen en woorden is niet om aan te horen. De Japanse cast spreekt gebrekkig Engels en dat begint al snel flink te storen. Universal Pictures zou er beter aan gedaan hebben om de film in zijn oorspronkelijke taal te laten uitkomen. Volgens Keanu Reeves is de film eerst in het Japans opgenomen, dit om het voor de ondersteunende cast wat makkelijker te maken. De film werd later opnieuw in het Engels ingesproken.

47 Ronin is een sfeerloze CGI-productie geworden, die te weinig actie bevat. Ook het 3D-effect kwam hierdoor, op een enkele scène na, totaal niet uit de verf. Het verhaal is nog wel aardig uitgewerkt, maar wordt nergens echt spannend. Het is jammer dat we deze film niet in zijn oorspronkelijke taal mogen aanschouwen. Door de verschrikkelijke uitspraak van de Japanse cast, wordt de film namelijk onbedoeld lachwekkend. De film oogt soms teveel als een computerspel en weet daarom de belofte van de spectaculaire trailer niet waar te maken.

keimpeS
Ik vond de film zekers niet tegen vallen, leuke monsters en gevechten. Voor mij een oosterse avonturen/fantasie achtige film. Verstand op nul en lekker genieten!

avatar van hijman1946
JacoBaco schreef:
Erg leuke film dit... Begrijp ook echt niet dat mensen commentaar leveren op bijvoorbeeld een kapsel en kleding! Hoe realistisch wil je het hebben dan? Natuurlijk, we kunnen allemaal gaan zeuren over de veeeel te witten tanden in de aankomende Hercules film. En wie zegt dat Leonidas in 300 zulke mooie witte tanden had? En zo zijn er nog 50 voorbeelden. In mijn ogen zinloos mierenneuken. Maar ja, wie ben ik!

HELEMAAL MEE EENS!!
Hijman

jeanleeke
ze gaven mepjes......

Na drie jaar dook Keanu Reeves ineens op in deze Actie / Fantasy film en haalde daarbij zijn "Matrix" movies uit de kast, als de leider van 47 Japanse krijgers.

Nadat de slechte heerser Lord Kira (Tadanobu Asano) hun leider heeft vermoord en hen heeft verbannen, zijn 47 ronin (samoerai zonder meester) uit op wraak en eerherstel. Nu ze niet naar huis kunnen terugkeren zijn ze genoodzaakt de hulp in te schakelen van Kai (Keanu Reeves). Samen trotseren ze een wereld vol met mythische wezens, magie en andere levensgevaarlijke bedreigingen.

"47 Ronin" heeft meer weg van een digitale kermisattractie als "Clash of the Titans (2010)" dan een klassieke samoerai film, oftewel een film die duidelijk meer ambitie heeft dan hij waar kan maken. Keanu Reeves krijgt de nodige Aziatische zwaargewichten tegenover zich en lijkt daardoor een beetje op Tom Cruise in "The Last Samurai (2003)". Ko Shibasaki was overigens wel een fraaie Aziatische verschijning om naar te kijken.

Al met al een matige Actie / Fantasy film, die leuk is om eens een keer gezien te hebben (vooral vanwege het meespelen van Keanu Reeves) en meer zeker ook niet.

Kliko_Green schreef:
In eerste instantie liet ik me te veel beïnvloeden door de recensies hier.

Ik vind het toch wel een aardige film. Acteerwerk is redelijk goed verzorgd. Daadwerkelijk schitterende kostuums en de special effect waren prima.
Verhaallijn is niet supersterk maar kijkt heerlijk weg.
Qua muziek vond ik het stuk bij de aftiteling het beste.

Wat ik vaak lees op moviemeter is bijna altijd in negatieve zin.. Vrijwel alle recentie zijn bijna zuur te noemen. Het lijkt wel of bijna echt film met de grond gelijk gemaakt. Vreemd want bijv deze film zag er visueel goed uit. goed vermaak.

avatar van Shadowed
Zwakke vertoning.

Ik voelde hem al vroeg in de lucht hangen. Reeves die er al gelijk compleet verdwaald uitziet in deze film. Ik begrijp sowieso niet waarom hij hier komt opdraven, want hij vloekt behoorlijk met de Aziatische cultuur. Maar ook de rest doet het niet geweldig.

Zowel iedereen vertoont vreselijk acteerwerk. Je hoort ze sowieso geen Engels te laten spreken voor zo'n enorme tijd. Shibasaki was al helemaal vreselijk. Ik heb echt zelden iemand zo nep en onovertuigend haar lijnen zien oplezen in een film.

Visueel heeft het enorme budget absoluut geen wonderen gedaan. Ondanks dat er een aantal leuke dingetjes bijzitten, is de CGI wat te melig en de actie te kort en afwezig. Als het even los lijkt te gaan haalt de film weer niet uit.

De film is daarbuiten saai, ondanks het nog best interessante verhaal. Echter is er gewoon te weinig fantasy en actie en te veel saaie drama. Drama die absoluut niet werkt door erbarmelijke acteerprestaties die de film een soort komedie gevoel geven.

Jammer dat de film nooit echt uit weet te halen, want het sterkste was wel het einde met de Seppuku. Echter is het meeste toch weggegooid en dat is jammer. Hier had veel meer potentie in gezeten dan er uiteindelijk uit is gekomen.

avatar van Davido
Ontzettend goed film! Eigenlijk niets op aan te merken. Ik werd het verhaal ingetrokken. Vond de rollen/karakters goed weggezet. Film/verhaal en ontwikkeling karakters ging in een perfect tempo. Verhaal waar veel van geleerd kan worden in deze tijd.