Il Castello (2011)

Italië
Documentaire / Drama

geregisseerd door Massimo D'Anolfi en Martina Parenti

Observerende documentaire over de dagelijkse gang van zaken achter de schermen van de internationale luchthaven Malpensa in Milaan. Een vliegveld als metafoor voor een samenleving, waar basale vrijheden door bureaucratie, procedures en controle onder druk staan.Lange, verstilde shots van een verlaten aankomsthal, controleautootjes die over de landingsbaan rijden, een douanebeambte die levende kreeften inspecteert op hun fysieke gesteldheid, terwijl in verhoorkamers menselijke ingewanden op drugs worden gecontroleerd. In Il Castello observeren we de dagelijkse gang van zaken op de Malpensa-luchthaven in Milaan. We zien hoe verschillende autoriteiten zorgvuldig de orde en veiligheid op het vliegveld bewaken. Soldaten krijgen een speciale training die ze moet voorbereiden op eventuele terroristische aanslagen. Politiehonden besnuffelen binnengebrachte bagage en de explosieven-opruimingsdienst ontfermt zich over een verdachte koffer. Terwijl de luchthavenpersoneel er streng op toezien dat de in- en uitvoer van personen en goederen volgens strikte reglementen verloopt, blijkt een oudere dame één van de publieke toiletten tot haar nieuwe thuis te hebben gemaakt.

avatar van Apollinisch
Canvas programmeert blijkbaar een ingekorte versie, uitzending duurt slechts 52 minuten.

avatar van tbouwh
Op zich een prettig kalme docu met mooie muziek, maar ook wel een film die soms iets stuurloos aandoet en door de registrerende stijl niet alles uit de materie haalt. Hiermee doel ik met name op de zichtbare spanningen tussen het vliegtuigpersoneel en (oa) (zwarte) migranten en zwendelaars, die voor mij om iets meer reflectie vroegen dan de vorm toeliet. Verder was er nog een vrij lange sequentie met een oudere dame die er wat mij betreft in de montage uitgeknipt had mogen worden.