ad

Met onder meer: Aniello Arena, Loredana Simioli en Nando Paone

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 4 mei 2012

Over Reality

Luciano is een Napolitaanse visboer die, om zijn karige inkomen aan te vullen, samen met zijn vrouw Maria aan kleine oplichterij doet. Dankzij een aangeboren sympathie laat Luciano geen kans onbenut om zijn kunstjes voor de klanten van zijn viswinkel en zijn famillie op te voeren. Aangespoord door zijn familie, neemt hij op een dag deel aan een auditie om mee te doen aan “Big Brother”. Vanaf dat moment zal zijn perceptie van de werkelijkheid niet meer dezelfde zijn.

imageimageimage

avatar van Ataloona

Ataloona

Te zien op het festival in Cannes dus. Ik ben benieuwd naar de kritieken, vond Gomorra een behoorlijk goede film

avatar van Knisper

Knisper

Hoofdrolspeler Aniello Arena wordt genoemd als mogelijk prijswinnaar voor beste acteur, maar zit een levenslange gevangenisstraf uit. Garrone heeft hem gecast naar aanleiding van een toneelgroep voor bajesklanten.

avatar van Koekebakker

Koekebakker

Paar prachtige Fellini-esque groepsscenes, mooi camerawerk en inderdaad een sterke hoofdrol, maar uiteindelijk te lang en inhoudelijk een beetje mosterd-na-de-maaltijd en te leeg.

Toch de Grand Prix in Cannes. Van een jury met een Italiaanse voorzitter...

Teleurstellend, maar filmen kan Garrone zonder meer.

avatar van Koekebakker

Koekebakker

En nou blijkt Garrone's cameraman afgelopen zondag te zijn overleden...

Goodbye to Marco Onorato, Garrone's director of photography - Cineuropa

avatar van dimi303

dimi303

Wordt vertoond op het komende filmfestival van Oostende. ( Zaterdag 15 september om 17h45 en 20h00 )

Vanaf 7 februari 2013 in de bioscoop (Imagine)

avatar van arno74

arno74

De film begint fraai, maar op d'n duur wordt het allemaal toch wel erg langdradig en eentonig. Misschien leuk voor de liefhebbers, maar 't is geen hoogvlieger.

avatar van voskat78

voskat78

Vandaag gezien op IFFR13 incl. Q&A met Matteo Garrone. Vond het een erg leuke film,waarij ik me prima heb vermaakt.

avatar van Bélon

Bélon

Tragi-komedie met aandoenlijke karakters, met name de hoofdpersoon. Sleept wat te lang voort om een echte hoogvlieger te zijn, maar zeker het predicaat goed waard. Mooi gefilmd ook.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik had de trailer gezien, maar die vond ik bepaald niet aantrekkelijk. Maar de vergelijkingen met Fellini maakten tóch nieuwsgierig en met Garrone's meanderende (camera)vertelstijl kon het ook wel fascinerend uitwerken. Dat doet het vaak ook wel, met name in het begin. De opening is een in eerste instantie nogal protserige helicopteropening (maar die valt mooi op zijn plek) en een nog suikerzoeter trouwpaleis en een hoop 'kouwe drukte' op zijn Italiaans. Garrone weet de boel lang onderhoudend te houden, maar inhoudelijk gaat het aan steeds meer schorten: hij heeft eigenlijk niks origineels te melden. Dat suikerzoete laagje dat om een 'lege realiteit zit', de combinatie van Big Brother en de huidige crisis, voelt ongemakkelijk: out of time, out of place. Wat overblijft is een beetje van het niveau 'lachen om dikke mensen' en het hele slot is een regelrechte domper.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Waarom the fuck is dit nou weer een komedie?

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Omdat the fuck hier om te lachen valt. Meestal zo met komedies.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Nouja het onderwerp klinkt serieus, dus ik verwachtte ook een serieuze film over Big Brother die een diepe indruk achterlaat. Achja, ik moet hem eerst maar zien.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

De humor is soms inderdaad erg zwart. Maar zeker grappig!

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19361 berichten

Eens met Mochizuki en Koekebakker hierboven.

Mijn eerste gedachte toen ik het plot las, was al "is dit niet een beetje laat?" en dat blijkt zo te zijn. Garrone komt na een heel urgente film nu met een die dat helemaal niet is. Twintig jaar geleden was je een ziener geweest met dit thema, dik tien jaar geleden was je erg actueel over een jaar of twinitig nostalgisch, maar nu is het erg een commentaar op iets van 10 jaar terug. Een nieuwe invalshoek is er ook niet, de crisisachtergrond is daarvoor niet voldoende.

Garrone trekt regelmatig alles uit de kast, in met name het camerawerk, voor deze film. Veruit de beste kant van de film. De tamelijk spectaculaire openingsscène, de lekker lange scenes waarin de camera in een ruimte verschillende groepjes mensen oppikt, dat was best genieten. Het einde is ook nogal tweeslachtig, dramatisch is het echt het flauwste wat er te verzinnen was, het big brother-huis als een soort hemel, levensvervulling of mooie droom, bah, maar het zag er wel heel mooi uit.

Behoorlijke misser, deze opvolger van het sterke Gomorra. Met mooie scenes die het nog van de complete ondergang redden.

avatar van Bélon

Bélon

starbright boy schreef:

Eens met Mochizuki en Koekebakker hierboven.

Mmm te laat zeg je. Je hebt op zich een punt maar m.i. is dit nog steeds actueel, misschien niet in de vorm van het (gedateerde) Big Brother House maar wel in de zin dat de gedachte leeft dat iedereen beroemd kan worden via de TV (of beter: een TV format). En in dat opzicht vind ik dit een hele sterke film: het biedt een soort glamour hoop wereld aan de doorsnee persoon en hoewel er al vele reality shows op TV zijn geweest vind ik dat deze film de essentie ergens wel grijpt ( de scene waar de hoofdrolspeler achter de coulissen door metaal gaas zijn held benadert vind ik echt fenomenaal gedaan). Doe maar gek anders ben je maar gewoon en ziet niemand je....

avatar van Malick

Malick

Dat 'Big Brother' dient slechts als een kapstok. Het (wereldwijde) 'probleem' moet je namelijk veel breder (en dieper) zien. Hier een recensie die het treffend weet te verwoorden. En wat is cinematograaf Marco Onorato een held. Veels te vroeg gestorven! De beste man verdient een topic naast deze dame.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19361 berichten

Ik heb het alleen maar bij het einde een beetje genoemd waarin het Big Brother-huis als de hemel wordt gefilmd, maar juist de in de recensie genoemde koppeling tussen het tv-gebeuren en religie, de TV-makers die "toekijken" ipv God die toekijkt bezorgden me kromme tenen, het moment dat, na de overigens prachtige scene waarin zijn vrouw naar huis loopt, Luciano zijn goederen begon uit te delen was het moment dat ik klaar was met de film.

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Sterke kennismaking met Garrone. Gomorra heeft mij nooit echt getrokken, mede door de documentaire-achtige manier van registreren, wat Onorato allemaal op het beeld tovert is niet minder dan verbluffend. Heerlijke dromerige stijl, en dat is zeer welkom met dergelijke thema's. Napels is dan ook een prima gekozen setting, sprookjesachtige stad. Mooie filtertjes, sterke mise-en-scene en kadrering.

Thema blijft ook enorm universeel, komt imho zeker niet te laat. Integendeel. Al schort er inhoudelijk nog wel wat aan. Garrone had wel veel minder naar de narratie mogen leunen naar mijn smaak, want als impressionistisch visueel portret doet de film meer dan voldoende. Film had van mij ook wel anderhalfuur mogen duren, film begint tegen het einde toch wel te slepen. Erg genoten van Onorato, rust in vrede.

avatar van Hannibal

Hannibal

Het zag er allemaal prima uit. Mooi gefilmd, en de muziek is erg leuk en toepasselijk.

Het verhaal was aardig en soms grappig, maar erg over the top. Het gedrag van Luciano sloeg op een gegeven moment helemaal nergens op, en normaal gesproken had zijn omgeving al lang een psychiatrische instelling gebeld voor advies over eventuele opname.

Grappig was de hele kermis rond de eerdere Big Brother winnaar Enzo. Het hele land droeg hem om handen als een held en riep "Jij bent de beste!" terwijl je in de latere beelden van Big Brother kunt zien dat er totaal NIETS gebeurt in het huis. Enzo was dus de beste in het nietsdoen.

Als ik een Italiaanse film ga zien, bereid ik me vaak geestelijk voor op een hoop hyperactief gekakel, en ondanks dat ik er op voorbereid was, had elk personage in Reality ook nog last van extreme ADHD verschijnselen. Ik hoop niet dat ik er mensen mee op hun tenen trap, maar ik word doodmoe van die zeiktaal, en twee uur lang is een ware uitputtingsslag.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Hannibal schreef:

maar ik word doodmoe van die zeiktaal,

Laat me gokken: op basis van je avatar heb je het meer op Duits!

avatar van arno74

arno74

starbright boy schreef:

...

Big Brother draait nog steeds veel landen, o.a. Italië. www.grandefratello.mediaset.it/

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Vreselijke super slechte film. Totaal niet mijn smaak.

scorsese

Matige film waarin een kleine vishandelaar mee doet met een auditie voor het programma Big Brother. Een licht satirische film met mooi camerawerk in een documentaire-achtige stijl. Mede door het camerawerk zijn veel scenes onnodig lang. Dit in samenspel met een verhaal waarin niet echt veel gebeurd, maakt het wel wat langdradig.

avatar van Movsin

Movsin

De kleine, ijdele Italiaan, die er heel wat voor over heeft om uit de anonimiteit te geraken en een illusie naloopt, op de korrel genomen.

Ge kunt u er in verkneukelen, omwille van de plezierigheid van de drukdoenerij, maar ook omwille van de toch rake schets of hoe het er bij een mens kan aan toe gaan en ook, vind ik, omwille van Aniello Arena, geknipt voor dergelijke rol.

avatar van cucciolo

cucciolo

Jammer dat ik niet wist dat het van de zelfde regisseur is als 'Gomorra'. Had em anders denk ik wel geskipped. Vond Gomorra namelijk niet bijster goed voor een speelfilm. Deze was ook niet geweldig, maar wel leuk en op bepaalde momenten ook grappig. Maar waarom ie de Grand Jury prijs in Cannes heeft gewonnen mag God weten. Dacht dat ze in Cannes haarscherp waren wat betreft hun vakkundige visie, terwijl dit em toch net niet helemaal was, maar goed, daar dachten ze in Cannes blijkbaar anders over.

avatar van goongumpa

goongumpa

Ik waardeer Garrone's filmstijl en werk met acteurs, maar het scenario van deze film is repetitief, zegt niets nieuws en mist diepgang. Ondanks een veelbelovende eerste helft toch een wat ergerlijke filmervaring.

avatar van Noodless

Noodless

Best wel een leuke film die opvalt door het camerawerk, het dramatisch druk verhaal met een cynische ondertoon en een hoofdrolspeler die gezwind door de film raast. Eerlijk gezegd had ik er wel wat meer van verwacht, maar vermakelijk is de film wel. Het verhaal heeft een vlot tempo, maar helaas ook heel wat langdradige scènes. Door het camerawerk lijkt het soms een documentaire en heb je soms het gevoel dat je heel dicht bij de personages staat. Een film die je soms je wenkbrauwen doet fronzen en soms een glimlach tovert. 6,5/10

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens bekeken en had hier toch wat meer van verwacht. De film begint nochtans nog goed, maar het verhaal weet toch maar matig te boeien. De cast deed het nochtans niet slecht en verder zag hij er niet mis uit. Ik heb hem uitgekeken, maar hoef deze niet meer terug te zien.