Gambit (2012)

Misdaad / Komedie

geregisseerd door Michael Hoffman
met Colin Firth, Cameron Diaz en Alan Rickman

Harry Dean, een Britse kunstconservator, heeft het ingenieuze plan uitgewerkt om de rijkste man van Engeland een vervalst schilderij van Monet te verkopen. Daarbij betrekt hij de knappe Texaanse cowgirl PJ Puznowski in het complot. In haar ziet hij de perfecte partner, tot hij verliefd op haar wordt en de plannen in duigen lijken te vallen.

avatar van Donkerwoud
Deze staat al heel lang op mijn radar als de nieuwe van de Coens, maar dat is dus even schrikken nu ze het overgedragen hebben.

avatar van Prudh
Is maar goed ook, want met dit script was het een nieuwe Intolerable Cruelty geworden.

avatar van AnthonyG.
Mischien niet perfect of gecompliceerd, maar het is gewoon een leuke wegkijkfilm

avatar van mnrk
As I said, these dinners can be difficult.......Oh, don't worry about it, these guys seem pretty harmless.....They're evil little shits. Watch me crush them.

Dit was een vermakelijke remake van Michael Hoffman...

Het verhaal is gewoon in orde (niks speciaals maar gewoon te doen) en met de juiste Engelse humor er een beetje in verwerkt blijft t leuk om naar te kijken...

Colin Firth was prima op dreef en op zijn plek in deze film, Cameron Diaz was ook redelijk en aangenaam om te zien maar Alan Rickman en Tom Courtenay waren toch wel gewoon top in deze film...

avatar van Sergio Leone
Klucht.

Het leukste aan dit wanproduct is misschien nog wel de opzet, want de eerste vijf minuten lijkt dit nog potentieel te hebben als misdaadkomedie. Niets is minder waar, zo blijkt, want al snel verandert Gambit in een irritante romkom, zonder enige schwung.

De cast staat er ook maar bij als een zak patatten. Colin Firth spant hierin de kroon en blijkt eens te meer beperkter te zijn dan gedacht. Ook Cameron Diaz bereikt weer maar eens een dieptepunt - deze keer met semi-Texaans accentje erbij.
Een schmierende Alan Rickman is heel soms nog grappig en ook de majoor heeft wel eens een momentje.

Verder duurt het anderhalf uurtje véél langer dan gehoopt en heb ik het gevoel dat ik naar een lege huls gekeken heb.

avatar van blurp194
De combinatie van Colin Firth en Cameron Diaz werkt wel enigzins. Onverwacht, maar toch.

Maar daar is dan ook wel weer alles mee gezegd. Als een zak patatten, inderdaad - zo acteert het hele zaakje. De film begint met een voiceover - meteen al een strafpunt te pakken. Dan nog de flashbacks en de idiote plottwists. Letterlijk bij in slaap gevallen.

Het geheel voelt aan alsof de eerste ruwe versie van het plot af was, en het de bedoeling was om het later nog eens - maar dan nuchter - bij te schaven en in te vullen. Dat is er kennelijk niet van gekomen.

avatar van opa-ben
begint een beetje traag naar mijn idee, maar verder leuke film, een echte komedie.

avatar van Piratje
Een rijkelijke film met de blijkbaar aardige Engelse humor.
Maar die blote kont op het einde doet het ook niet.
De film komt gewoon niet op dreef.

Spijtig voor de regie, sterke cast die niet overtuigt en allen die bij dit product horen.
Maar niemand overtuigde.
Ik had Cameron Diaz liever in een echte western gezien.
Maar echt geen aanrader om de ontgoocheling te mijden.

Het verhaal van een kunsthandelaar wordt compleet verloederd door tal van misplaatste frachmenten die helemaal niets met de film te maken hebben. Langdradigheid troef.

Sorry maar een 1,5

avatar van 123jadie
Ik heb betere Britse films gezien. Kinderachtig, niet grappig, een 1,5.

avatar van Baldur
Geschreven door de Coens, dus ik was benieuwd. En ach, dit viel allemaal goed mee. Het begon allemaal niet zo best, maar hoe verder de film vorderde hoe vermakelijker deze werd en ik meer in de flauwe, droge humor kon komen. Vooral de scenes in het hotel staan me positief bij. Leuke rol van Firth.

Flinke tegenvaller. Leek me erg leuk, maar aan het einde van de rit is het toch minder dan verwacht. 1x was leuk, maar moet niet vaker zijn.

avatar van Waackx
Bijkt maar weer eens dat 89 minuten toch heel lang kunnen duren.
Courtenay als de majoor heeft nog een paar aardige grappige momentjes
en af en toe een glimlachje maar daar blijft het ook wel bij.
Firth en Diaz hebben nauwelijks chemie, Firth komt hier niet goed tot zijn recht en komt over als een welbespraakte maar ongrappige Rowan Atkinson.
En voor Coen-begrippen is het script vrij simpel en leeg te noemen.

Aardige film waarin een kunstconservator het plan heeft om zijn baas een vervalsing te laten kopen. Een klucht-achtige heist-film waarbij de humor afwisselend flauw tot wel grappig is (vooral de scenes in het hotel zijn wel geslaagd). Een wat saai hoofdpersonage, maar wel een goeie en leuke casting met een vermakelijke rol van Cameron Diaz.

avatar van Norma
Wat een verschrikking. Man zonder broek, vrouw die een scheet laat, kakelende Japanners...blijkbaar dolkomisch bedoeld, deze “grappen”…
Diaz met afschuwelijk accent was een straf om aan te moeten horen en het verhaaltje is rommelig en flauw. Ik had echt moeite om de film af te kijken. Is dit geschreven door de Coens?? Onvoorstelbaar.

avatar van clubsport
123jadie schreef:
Ik heb betere Britse films gezien. Kinderachtig, niet grappig, een 1,5.

Die uitleg zocht ik , het komt allemaal wat kinderachtig over , FIRTH en DIAZ acteren niet denderend .
alleen het ietswat verassend eind red de film nog enigsins .

avatar van The One Ring
Toen Gambit aangekondigd werd leek het erop dat de Coens dit zelf zouden gaan regisseren. Dat bleek niet waar te zijn. Kennelijk is dit één van de scripts die ze in opdracht schreven, tussen eigen projecten door en voor andere regisseurs. Er schijnen er zo meer in omloop te zijn en oorspronkelijk vielen Intolerable Cruelty en The Ladykillers ook in die categorie. Die laatste was bijvoorbeeld kennelijk bedoelt voor Barry Sonnenveld. Gambit was dus nooit echt een Coen-project en volgens IMDb is het script ook nog eens flink herschreven om een PG-rating mogelijk te maken, al is het niet duidelijk of de Coens zelf verantwoordelijk zijn voor het vernieuwde script.

Het is moeilijk voor te stellen, want puur op het vlak van het script bekeken (voor zover je dat kunt doen met alleen de uiteindelijke film als uitgangspunt) lijkt het nauwelijks Coenwerk. Voor je het weet zit je al in een scène in Texas waarin een redneck op de meest stereotype manier wordt neergezet, compleet met gemakkelijke homofobische opmerkingen. Juist van de Coens, die uitblinken in rake, komische portretten van Amerikaanse culturen is zoiets ondenkbaar. Helaas is het één van de vele scènes die op de makkelijke lach richt.

Er zit verrassend veel platte humor in en het is ook geregisseerd door iemand die niet weet hoe je komische timing naar film vertaald. De situaties lijken zelfs zo weinig te bieden te hebben dat er halverwege een zijlijn geïntroduceerd wordt waarin Firth een vaas probeert te stelen en we een clichématige klucht voor voor onze kiezen krijgen. Dit brengt de grootste lach van de film (Firth die relaxed in de kamer van de vrouw blijft staan alsof hij daar thuis hoort), maar de hele situatie zelf is zo gekunsteld dat het duidelijk een wanhoopspoging is om een film met te weinig plot langer te rekken.

Ook matig is het "slimme" einde, waarin Firth op onverwachte wijze Rickman te slim af is. Ik weet niet of de suggestie is dat dit altijd al het plan was, maar dat zou niet verklaren waarom hij zich ook als hij alleen is als een idioot gedraagt. Als het een improvisatie aan het einde was past het alsnog niet bij het personage, want juist de hele film maakt duidelijk dat hij slecht is in zich aanpassen aan onverwachte situaties.

Als laatste kritiekpunt moet ik ook even Cameron Diaz een speciale vermelding geven, want die is wel echt belachelijk slecht hier. Doorgaans ben ik vrij slecht in het herkennen van de authenticiteit van accenten, maar zelfs ik heb door dat haar poging Texaans te klinken de plank volledig mis slaat. Firth en Rickman houden zich nog wel staande en kunnen af en toe grappig uit de hoek komen, maar over het algemeen is dit een grote misser voor iedereen die erbij betrokken is. Of de Coens er met hun regie iets aan hadden kunnen veranderen valt te bezien. Alles wijst erop dat dit gewoon altijd al een gedoemd was te mislukken.

avatar van Roger Thornhill
Niet echt slecht, maar zeker ook niet erg goed, en ik ben blij dat ik hiervoor niet naar de bioscoop ben gegaan. Of de Coens hier met een eigen regie nog verbetering in zouden hebben gebracht waag ik net als The One Ring te betwijfelen, want daarvoor is het materiaal toch echt te dun. Misschien had een dosis spanning iets toe kunnen voegen? Goed spel van Firth en Rickman, en hetzelfde had ik misschien van Tom Courtenay kunnen zeggen als die wat te doen had gekregen. Dat einde zag ik overigens niet aankomen, dat was toch wel een mooie verrassing. Maar al met al had dit toch echt te weinig om het lijf.

avatar van Ted Kerkjes
Het geheel deed me erg denken aan een klucht. Het grootste verschil met een klucht is, is dat er in een klucht vaak erg overdreven geacteerd wordt en Collin Firth nogal koeltjes blijft.
Ik vond het zeker geen slechte film. Dat majoorgedoe en de onderbroekzwerftocht door het hotel waren de absolute hoogtepunten waar de film het van moest hebben. Verder niet veel bijzonders.
3,5 *

avatar van hdehoon
Toen ik naar de Q&A met de cast van deze film ging in Londen bij de premiere destijds, dacht ik nog dat het een hele leuke film kon zijn. Maar ik moet toegeven dat het weer één van die 2-sterrenfilms is waar Rickman nog redelijk leuk uit de hoek komt maar de film niet kan redden.

De fragmenten waarin Firth fantaseert over zijn baas zijn rommelig, onnodig en vooral niet grappig.
De scene met de hotelmanagers is wel een leuk moment maar verder is dit verspilling van het talent dat alle acteurs toch echt hebben.

Mocht iemand nog de onweerstaanbare drang hebben naar die Q&A te luisteren, dan is hier de link:
Another Reason To Love Alan Rickman - YouTube
De vragensteller ben ik.