• 8.521.682 stemmen

Geregisseerd door: Jeff Renfroe

Met onder meer: Laurence Fishburne, Kevin Zegers en Bill Paxton

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot The Colony

"One day, it started to snow .. and it never stopped"

Onder het ijzige oppervlak proberen de overlevenden van de Colony Seven het hoofd boven water te houden wanneer de voedselvoorraden slinken en de temperatuur verder daalt. Geplaagd door ziekte en interne conflicten vermoeden de kolonisten het ergste wanneer ze het contact verliezen met Colony Five, de enige andere bekende nederzetting. Monteur Sam voegt zich bij het team van Briggs voor een gevaarlijke expeditie om er achter te komen wat er is gebeurd. Na een helse tocht ontdekken ze een bedreiging die nog erger is dan ze gedacht hadden.

imageimageimageimageimageimage

avatar van bjerik76

bjerik76

• 2038 berichten

ook weer niet heel slecht, kijkt lekker weg.

Toch wel spannend soms, en je voelt de kou.

avatar van RuudC

RuudC

Nee, The Colony is niet origineel. Ja, het is vrij voorspelbaar, maar dit soort scifi-films behoren tot het kaliber vermakelijk, maar niet gewaardeerd. Het deed me vooral denken aan o.a. The Thing en Pandorum, maar dat zijn beide goede films. The Colony zet een sterke sfeer neer vanwege de setting, maar ook de ondergrondse decors. Goedkoop maar erg doeltreffend. Voormalige steracteurs als Bill Paxton en Laurence Fishburne komen hier prima tot hun recht. Van beide ben ik nooit echt fan geweest, maar ze doen hier hun ding prima.

Met de ontknoping kan ik prima leven. Het neemt de spanning wel grotendeels weg die je op het puntje van de stoel hield, maar met de actie die volgt is weinig mis. Bovengronds zijn de decors minder geslaagd. Het ziet er vrij nep uit, maar dat deert weinig. Geen hoge waardering voor The Colony, omdat het geen grootse momenten heeft, maar de prent is wel de moeite van het kijken waard (voor de liefhebbers van het genre dan).

avatar van m1701

m1701

Op zich een best goed en spannend verhaal... tot ze op het eind een soort Walking Dead na gaan doen met hun manier van afslachten etc. Dit heeft de film helemaal niet nodig en voegde zeker niks toe. Jammer. Verhaal was echt spannend! Maar toch 3 *

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Ik had een soort rampenfilm verwacht waarin mensen moeten zien te overleven in de ijstijd.

Maar boven verwachting werd het een ander soort film.

Film begon rustig en wist niet wat me te wachten stond, na 45 minuten begon pas de spanning / actie en gore , ook een goed einde.

Verrassende film dus en zeker 3 sterren waard.

avatar van frans123

frans123

Ben er net mee gestart...Niet zo mijn ding...Hoge waarderingen hier, terwijl het gemiddelde 2.5 is.......

Maar ik kijk.....

avatar van frans123

frans123

frans123 schreef:

Maar ik kijk.....

Knock out....

.Draak van een film...half uur voor het einde af gezet...Het einde.kon me geen moer schelen...De film is naargeestig, de setting is naargeestig en het verhaal naargeestig, boeit niet , is niet spannend en om het verhaal te redden worden er een soort Ijstijdzombies in gestopt....Verschrikkelijk, wat een rotzooi.

Nu begrijp ik het gemiddelde 2,5.

avatar van Collins

Collins

Met een simpele verhaallijn en een paar voorspelbare plotwendinkjes kijkt de film gemakkelijk weg. Veel meer valt er over de film niet te zeggen. Toch doe ik het.
De CGi is prima. De gore is weinig maar goed. De confrontaties tussen mens en monster zijn ok en af en toe zelfs spannend. De cliffhangers in de film zijn absoluut voorspelbaar. De actie die erop volgt ook. De personages zijn lekker zwart/wit. Goed of slecht. Heerlijk. Alle onderdelen van de film zijn gewoon heel comfortabel ingericht ten behoeve van het kijkgemak. Het is: verstand op nul en kijken maar.
Eigenlijk ligt de enige uitdaging in het analyseren van de effecten die stommiteiten en onoplettendheid van geoefend militair personeel hebben op het verloop van de film. Oftewel, hoe verkeerde keuzes of onattent gedrag leiden tot het enorme gevaar en de enorme chaos, die het bestaan van deze film rechtvaardigen. Het is een leuke tussentijdse studie die de tijd doodt en het kijken naar de film vermakelijker maakt.
De opvallendste constateringen van de studie zijn:
Een ondergrondse nederzetting heeft geen ontsnappingsclausule.
Voetsporen in de sneeuw zijn ook voor monsters goed zichtbaar.
Op een belangrijke missie neem je altijd een onervaren persoon mee. Moeilijkheden zijn gegarandeerd.
Ga als sterke en stabiele leider altijd mee op een gevaarlijke expeditie en laat het thuisfront achter bij een instabiele idioot. De gevolgen van zo'n beslissing voegen weer wat scènes aan de film toe.

Van die dingen dus. Leuk om te ontdekken. En ondertussen loopt de film gewoon lekker door en kijkt gemakkelijk weg. Heerlijk.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1982 stemmen

Helemaal geen verkeerde eerste helft, met een rustige en gedetailleerde opbouw en fraaie en mooi belichte en gefotografeerde ondergrondse sets waaraan je het eventuele lage budget niet af kan zien (hoewel de sneeuwlandschappen dan weer wat minder zijn). Maar zoals wel vaker zijn de aanzet en het mysterie leuker dan de afwikkeling en de actie: de kannibalen komen rechtstreeks uit The hills have eyes of Mad Max en zijn in feite zombies, en hun inval in kolonie 7 doet mij sterk denken aan de slag in de Mines of Moria. Zo verandert wat begon als een soort The day after the day after tomorrow in een dertien-in-een-dozijn-actiefilm zonder eigen gezicht. Laurence Fishburne als rechtvaardige leider en Bill Paxton als ongeleid projectiel, hoe onvoorspelbaar.

avatar van Boneka

Boneka

• 2033 berichten

Een kleine voldoende voor deze ijzige film die het vooral moet hebben van de opbouw en de geluiden. Tot kolonie 5 loopt ie wel aardig door. Vond ik het buiten wel wat nep uitzien. In the day after tomorrow zag dat er een stuk beter uit. Ook een veel betere film. Binnen is alles vrij groenig maar daar valt mee te leven. Helaas heb ik weinig met zombies en de reden dat ze zo zijn geworden blijft ook onduidelijk Al met al is de film dan ook best wel oppervlakkig. Nog iets zodra de gevechten heviger worden komt U2 langs zo lijkt het. Jammer want deze muziek past er helemaal niet bij. Naar het eind toe is hij voorspelbaar maar nog net te beklijven maar groots wordt ie nooit. Beste speler vond ik Giggs gespeeld door Bill Paxton. helaas haalt ie het einde niet jammer

The Colony is niet saai maar is verder niet hoogstaand. Klein zesje derhalve.

Film 3,0
Beeld 4,0
Geluid 4,0
Extra's 3,0

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Honger maakt rauwe bonen zoet.

Best een leuke verassing. Als buiten de mussen dood van het dak vallen met 30 graden is het best verkoelend om naar dit ijslandschap te kijken. De film begint ondergronds met onderlinge spanningen en verschillende belangen maar uiteindelijk gaan we dan naar buiten en maken een roadtrip naar de andere colony, en dan begint de ellende pas goed. Ik had geen hoge verwachtingen maar hij viel me gelukkig best mee. Vermakelijk, maar niet meer dan dat.

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Helemaal geen verkeerd horrorfilmpje uiteindelijk met een aantal akelige momenten. Helaas dat regisseur Renfroe er dan nooit optimaal iets uit weet te halen. Deze film had gemakkelijk mega intens kunnen worden en zenuwslopend kunnen zijn.

Verhaal is leuk bedacht, en weet ook best te vermaken. Acteerwerk helpt daar ook bij en de ijswereld is prima vormgegeven ondanks een aantal budgettaire beperkingen hier en daar. Dat is vooral te merken omdat er nooit optimaal met de ijswereld gespeeld wordt.

Het grootste probleem met de film is dat het te veel wil in de 95 minuten. Dit was zowat ideaal materiaal geweest voor een miniserie van 3 delen. Echter is dat allemaal ingekort en dat werkt allemaal niet zo goed, nu wil de film te veel.

Film verveelt nergens en heeft een prima verhaal. Zegers, Fishburne en Paxton doen het allemaal prima in de film en weten best charme te geven. De aankleding en cameragebruik is ook prima in orde en het tempo zit er soms ook lekker goed in.

Enkele hele akelige momenten hier en daar die een perfecte, spannende sfeer weten te geven. Eerste ontmoeting met de kannibalen in de oranje belichte kamer gevolgd door de meedogenloze dood van die knap zijn goede, knappe sfeerversterkers.

Jammer dat er dan geen dreiging van die mensen afkomt. Ze schreeuwen en hoop en doen gek, maar of ze dan ook echt eng zijn? Absoluut niet. En de spanning die er even heel goed in zat, zakt opeens weer weg na een stuk of 20 minuten en verandert dan vooral in een standaard actie/thriller ondanks de set.

Jammer, een project waar veel meer uitgehaald kon worden. De regisseur weet best wel wat te bewijzen, maar lijkt ergens beperkt te zijn gebleven. Ik weet niet of dat aan hem lag, de schrijvers of het productiebedrijf, maar goed was het niet altijd.

avatar van des1

des1

Hoop cliché's, hoop uitgekauwde thema's. Duidelijk bedoeld voor de in Amerika steeds groter wordende groep van NRA survivalists die niet kunnen wachten op de apocalypse om de ingeslagen blikjes voeding eindelijk aan te kunnen spreken en om naar hartelust op indringers te kunnen schieten... Wie weet erupteert de caldera onder Yellowstone eens... Krijgen ze hun zin.

avatar van IH88

IH88

“Is there anyone else? Is anyone else alive?”

“Define alive.”

Matig. Barre omstandigheden, een claustrofobische omgeving, zombies, Fishburne etc. The Colony heeft genoeg elementen om er een goede film van te maken. Maar het is een saaie en oppervlakkige film geworden die geen moment indruk maakt. In één of twee scenes voel je wat spanning en de setting zorgt op zichzelf al voor een ijzingwekkende sfeer, maar het is niet genoeg voor een goede film. En dat is best knap.

avatar van amenmalek

amenmalek

Niet de beste film, maar wel een hele goede setting en sfeer steeds. Zeer sterke decors, met een prima score eronder. Dat ondergrondse maakt alles toch heel claustrofobisch. Het totaal voelt een beetje aan als Pandorum meets Day After Tomorrow. Er zit temppo in en visueel is het zeker te pruimen. Pandorum vond ik zelf ook erg gaaf. Maar het hangt en staat misschien ook wel dat ik dit kijk in mijn eentje in het pikkedonker met bioscoop geluid in de nacht. Extra dimensie aan het geheel.

Prima bedacht. Er had echter wel meer in gezeten en zeker aan het eind voelt het wat afgeraffeld, maar ik vind dat ie prima overeind blijft en heb me goed vermaakt.