Un Mauvais Fils (1980)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Sautet
met Patrick Dewaere, Brigitte Fossey en Jacques Dufilho

Bruno Calgagni is een voormalig drugs-dealer die vrijkomt uit een Amerikaanse gevangenis en terug in Frankrijk arriveert. Zijn vader geeft hem en zijn gevangenisstraf de schuld van het overlijden van zijn moeder. Bovendien wil niemand een ex-gevangene aannemen en krijgt hij een relatie met een labiele verslaafde.

Claude Sautet zet op een rustige, eenvoudige manier dit verhaal neer.
Al zijn er wel wat plotse wendingen en conflicten in het plot, schokkende gebeurtenissen en acties moet ge niet verwachten. Toch boeit de film, gedragen door een aantal uitstekende acteurs, moet het gezegd, Patrick Dewaere op kop al was het de merkwaardige verschijning van Jacques Dufilho die een César in de wacht sleepte.

Psychologisch drama met imposante rollen van Patrick Dewaere, Yves Robert en Jacques Dufilho.

Het generatieconflict is een terugkerend thema in de producties van Claude Sautet. 'Un mauvais fils' is een boeiende, dramatische, gevoelige, roerende en relaxte film, over relaties en de liefde, met pijnlijke momenten, waarbij het simpele, magere, maar heldere verhaal van ondergeschikt belang is. In de film gaat het om de karakters, die voortdurend geobserveerd worden. Het verhaal speelt in de wereld van de arbeidersklasse en is nauwgezet, zonder vals sentiment. De cast is uitstekend. Patrick Dewaere (met z'n dromerige ogen) speelde zijn personage genuanceerd, gekweld, zonder al te veel hoop, sterk in gezichtsuitdrukkingen. In 1982 heeft hij zichzelf, door een pistoolschot, van het leven beroofd.

Gevoelige, maar nogal grijze film. Buiten vader en zoon hebben de acteurs mij niet altijd even sterk overtuigd.