Une Bouteille à la Mer (2011)

Alternatieve titel: A Bottle in the Gaza Sea

Frankrijk / Israël

geregisseerd door Thierry Binisti
met Hiam Abbass, Abraham Belaga en Agathe Bonitzer

Tal is een jonge Française die zich met haar familie in Jerusalem heeft gevestigd. Haar zeventiende levensjaar vult zich met eerste keren: de eerste liefde, de eerste sigaret, de eerste piercing. En de eerste aanslag. Na een kamikaze explosie in een café in haar wijk, schrijft ze een brief aan een onbestemde Palestijn aan wie ze haar vragen richt, maar ook haar afwijzen om te aanvaarden dat enkel haat tussen hun twee volkeren kan heersen. Ze stopt haar brief in een fles en vertrouwt deze toe aan haar broer zodat hij deze in zee kan werpen, ergens dicht bij Gaza waar hij als militair gestationeerd is.

Prachtig en gevoelig drama over een (bijna) onmogelijke liefde de film kent geen vals sentiment en komt oprecht en eerlijk over ook laat de film de fouten van Israël en van Palestina zien en de regisseur Thierry Binisti kiest geen partij. Toch had ik persoonlijk meer met de mensen uit Palestina dan uit Israël te doen. De film is in het geheel opgenomen in Israël ook de scenes in Palestina alleen de afstand shots van Gaza zijn vanaf Israël gefilmd. Ik denk persoonlijk dat deze oorlog nooit een einde zal nemen en dat is toch wel erg... Weinig mensen hebben dit pareltje al gezien en ik hoop dat na mijn bericht er meer mensen deze mooie film gaan zien.

Film over de oorlogssituatie tussen Israël en de Palestijnen en de barrière die zulks opwerpt voor mensen die niets anders dan vrede willen.
Origineel van opzet, realiteit van het gebeuren naast ontluikende romantiek. Het is een mix die best meevalt en waaruit, eens te meer, het waanzinnige van een oorlogstoestand blijkt.
Goede film, eenvoudig en gevoelig, met degelijk acteerwerk.

Schitterende humane film over een microrelatie in het al meer dan 70 jaar overweldigende Israëlisch-Palestijnse conflict. Daar waar de oudere generaties het bij gebrek aan goodwill laten afweten, leren twee jongeren aan weerszijden van de scheidslijn te midden van alle ellende gaandeweg de tegenstellingen te overbruggen. De slotscènes zijn hartverscheurend.
“Reste, Miss Peace. Surtout ne change pas.”
Een sobere, maar o zo prachtige film, met vlekkeloze vertolkingen van Agathe Bonitzer en Mahmoud Shalaby. stinissen merkt terecht op dat deze film een breed publiek verdient.