• 8.297.257 stemmen

Genre: Drama / Fantasy

Oorsprong: Nederland / Luxemburg / België

Geregisseerd door: Threes Anna

Met onder meer: Laurence Roothooft en Ayako Kobayashi

IMDb beoordeling: 6,1 (246)

Releasedatum: 4 oktober 2012

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Silent City

"Passion doesn't need a language"

Rosa, een jonge westerse vrouw slaagt erin stage te mogen lopen bij een wereldberoemde meesterkok, die in Tokio een gelauwerd visrestaurant beheert. Uiteraard hoopt zij zich de "geheimen" van de meester eigen te kunnen maken. Zij wordt echter niet in de kookkeuken zelf geplaatst, maar in een ruimte waar de vis wordt schoongemaakt en waar ze helemaal op zichzelf wordt teruggeworpen. Wekenlang snijdt ze zwijgend dode vissen van hun graat, want zolang ze zich de taal noch het denken van haar leermeester eigen maakt, kan ze hem slechts imiteren. Als ze besluit om in de avonduren wat te gaan bijverdienen, beginnen het gebrek aan communicatie, de onzekere positie in de keuken en de innerlijk gevoerde gesprekken haar parten te spelen.

kappeuter (crew films)

Tweede speelfilm van Threes Anna.Threes Anna bewerkte haar roman De Stille Stad tot scenario.

Silent City is vanaf najaar 2012 in de bioscoop te zien (A-film)

avatar van AHWA

AHWA

Vage vissenfilm.

kappeuter (crew films)

Een still uit de film (Facebook).

Medio september in de bioscoop.

avatar van tims

tims

De film is nog niet eens af en toch al 2 stemmen. Vind dat zo knap

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20349 berichten

Beide stemmers zijn werkzaam in de filmwereld. Er zijn blijkbaar al voorstellingen geweest.

avatar van russo

russo

als je in de filmwereld werkt dan is het wel heel erg simpel gezegd dat het een vage vissenfilm is zonder enige uitleg.

kappeuter (crew films)

De Nederlandse speelfilm Silent City van Threes Anna is, voordat hij in de Nederlandse bioscopen te zien is, al aan vijftien landen verkocht.

Dat heeft de distributeur van de film A-Film dinsdag gezegd.

Bron: NOS op 3 - Hollandse film Silent City populair

avatar van Quido

Quido

Zondag gaat tijdens het Nederlands Film Festival Threes Anna’s tweede speelfilm Silent City in premiere. Neerlands Filmdoek sprak met de regisseuse over haar nieuwste productie. ‘Silent City is een hartverwarmende, poëtische film over een rauwe wereld.’

Threes Anna: ‘Ik vind het niet moeilijk mijn eigen werk te verfilmen’ - nlfilmdoek.nl

avatar van maxo922

maxo922

Niet een al te zware of moeilijke film, eerder kort en krachtig.

Hier en daar hadden sommige scènes nog wel iets langzamer uitgewerkt kunnen worden (bv. met de kleine visjes snijden), en sommige brainfuck scènes hadden nog iets brainfuckeriger gekund (zoals bv. als ze tegen de vissen praat). Maar het is allemaal nog wel aardig subtiel gebleven. Grootste minpunt van mij is dat de meest indrukwekkende scènes, niet 100 % indrukwekkend waren. Eerder voor 60-70 %.

De sfeer was zeer fijn. Zwaarmoedige en luchtige scènes waren redelijk perfect in de mixer gegooid. Het hectische beeld van Tokyo was goed neergezet, net zoals de frustratie van de hoofdrolspeelster daarin. Vond het acteerwerk van Roothooft dan ook erg mooi, subtiel maar toch ook met veel raakvlakken. Andere acteurs overtuigden ook voldoende, behalve misschien die Nederlandse accountant (ofzoiets), beetje houterige vent. Verder was de muziek sfeerversterkend en ja, het verhaal rechttoe rechtaan maar met hier en daar wat mooie, leuke abstracte scènes.

Laurence Roothooft zat de hele voorstelling achter me, maar aangezien ik later binnen kwam merkte ik dat pas toen ik na de film de zaal verliet. Ik zei: ‘Oh, da’s apart, maar goed gedaan, mooie film.’ Toen zei ze dankjewel. Leuke vrouw volgens mij.

Ik geef een kleine 4 sterren, omdat ik als ik terugdenk aan scènes in het Japanse nachtleven toch erg plezierig terugkijk op deze filmervaring. Ondanks het allereerste punt, dat als dit nog beter uit was gewerkt toch zeker wel op de 4,5 was afgevlogen.

* 4,0

avatar van Montorsi

Montorsi

Vond het niet al te veel om het lijf hebben.

Beetje een Lost in Translation van vaderlandse bodem. Het gaat vooral over eenzaamheid en isolement in Tokyo. Komt nu wel wat meer gedrevenheid van de hoofdpersoon bij kijken. Al vond ik dat het allemaal niet genoeg over kwam. Ook audiovisueel en qua sfeer weinig bijzonders.

Zeker niet slecht, maar biedt veel te weinig om echt interessant genoemd te kunnen worden.

avatar van Waku

Waku

Verhaal lijkt we heel erg gejat van de film "The Ramen Girl" met wijlen Brittany Murphy?

YouTube - The Ramen Girl - OFFICIAL TRAILER

stinissen (crew films & series)

Graadloos drama dat maar voort blijft dobberen.

avatar van Piratje

Piratje

De link tussen de Japanse en de westerse culturen komt hier duidelijk tot uiting. Vooral de afstand tussen beiden.

Het lijkt me eerder een kunstfilm waarin een speciale sfeer rond het viskuisen wordt geschapen.

Erg gefantaseerd hoe een visrestaurant de uitlaatklep is, moet zijn om niet afgedankt te raken, van de gevoelens van het personeel achter de schermen onder de hoede van een niet veelzeggende afstandelijke strenge grijze baas.

Hier komt ook erg tot uiting dat, als je de taal van het volk niet kent en spreekt dit een zeer moeilijke opdracht is. Zowel tijdens het werk, het uitgaansleven als de opbouw van een eigen thuis.

Zeer moeilijke film. Maar toch voel je regelmatig de dramatische achtergrond.

Zeker geen film voor het grote publiek. Ook al is het verhaal heel duidelijk en eenvoudig. Met je gevoelens moet je de film begrijpen. Op zich zonder boodschap.

Een 2,0 omdat het een Beneluxproductie is. Laurence Roothooft vertolkt de onzekerheid in haar rol erg goed. Tokyo lijkt me een veilige, maar drukke beleefde stad.

avatar van SnakeDoc

SnakeDoc

stinissen schreef:

Graadloos drama dat maar voort blijft dobberen.

Knaller van een recensie Lekker omschreven hoor!

avatar van blurp194

blurp194

De hardcore versie van The Ramen Girl (2008). Waar daar de afstandelijkheid en ondoorgrondelijkheid nog overbrugbaar lijkt, komt Rosa hier in een isolement terecht waarin een gesprek met een dooie vis het hoogtepunt van de dag wordt. Lost in translation, omdat niemand uberhaupt de moeite doet een woord te zeggen. En toch blijft Rosa haar doel nastreven, met af en toe een mooie aanstekelijke lach er bij.

Heel erg gestileerd en daarmee gaat het eigenlijk vooral om de beelden. Daar zonder meer niks mis mee, het ziet er schitterend uit. Maar er is nog een ietsje extra waardoor het toch meer is dan alleen plaatjes kijken, want Laurence Roothooft maakt het tot een leuke film die je toch weet te raken, waardoor het iets aandoenlijks krijgt. Mooi gespeeld.

avatar van russo

russo

Saaie trage film, zo heb ik japan niet ervaren, de mensen zijn juist behulpzaam als je se wat vraagt.

avatar van Noud

Noud

Mooie film. Alsdus kon ik mij goed in de hoofdpersonage inleven.

avatar van Ricardan

Ricardan

Vreemd volk toch die Japanners...zo afstandelijk...ik vraag mij af of dat altijd zo is....

Prachtige rol van Laurence Roothooft....haar mooie gezicht werd soms zo in beeld gebracht dat je een overeenkomst met haar vissen voelde....

avatar van david bohm

david bohm

Een film met als thema's eenzaamheid, isolatie, cultuurverschillen en aanpassing. De hoofdpersoon weert zich kranig terwijl ze dag in dag uit voor noppes in stilte vis mag schoonmaken voor een grote meneer in de Japanse gastronomie. Op de kleinste veranderingen, een ander soort vis om schoon te maken, reageert ze haast extatisch.

Wat deze film precies wil zeggen, ik heb geen idee. Had het interessant gevonden als wat meer op het schoonmaken en de vis zou zijn ingezoomd. Heb een hoop vis gezien maar hoe en wat daar wordt geen aandacht aan besteedt.

avatar van Decec

Decec

Een goede drama/fantasie film..

Mooi verhaal...

Over visjes...

Prima acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit...

Perfect achtergrond geluid/

muziek (Dolby Digital)...

Theunissen

Niet echt een hoogstaand drama, visueel zag het er wel aardig uit maar al met al was het best een saaie bedoeling. Echt slecht is de film zeker niet want ik bleef er toch geboeid naar kijken (komt misschien ook omdat ik zelf een vijver heb met veel vissen). Laurence Roothooft speelde overigens wel aardig en ze zag er ook niet onaardig uit. Om in in termen van "stinissen" te spreken was ze wel graadloos want ze had niet veel op de plank.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Een rustige stille film met mooie beelden van de japanse cultuur.