Foxfire (2012)

Alternatieve titel: Foxfire, Confessions d'un Gang de Filles

Frankrijk

geregisseerd door Laurent Cantet
met Katie Coseni, Claire Mazerolle en Madeleine Bisson

1955, een volksbuurt in een klein stadje in noordelijk New York. In deze gewelddadige naoorlogse cultuur bestuurd door mannen, verenigt een groep eigenzinnige tienermeisjes zich door een zusterschap. Ze vormen de 'Foxfire' bende, een geheime groep van alleen vrouwen die te herkennen zijn aan een vlam getatoeëerd op de schouder. Legs, Maddy, Lana, Rita en Goldie aanvaarden het niet langer dat ze vernederd en gediscrimineerd worden omdat ze arme vrouwen zijn. Onder leiding van de pittige Legs zijn de meiden uit op wraak en proberen ze hun onmogelijke droom na te streven: leven volgens hun eigen regels en wetten, wat er ook gebeurt. Maar daarvoor zullen ze wel een prijs moeten betalen...

Gebaseerd op het boek van Joyce Carol Oates.
Aangekocht door Cinéart. Release: 27 juni 2013

Merkwaardige keuze voor een Franse film.

Wat raar, een Franse film, maar volledig Engelstalig en speelt zich volledig af in de VS, met een Amerikaanse cast.
Maar het is geen slechte film, integendeel.
Hoewel hij een beetje saai begon wordt hij alsmaar beter en interessanter.
Zeer goed dramatisch verhaal en puik geacteerd.
Boven alle verwachtingen heeft deze film me positief verrast.

avatar van cantforgetyou
Niet echt geweldig. Duurt veel te lang. Sommige stukjes zijn wel leuk gedaan. Vooral als de meiden ondeugend zijn, maar ben er niet kapot van.

avatar van Decec
Een goede drama/misdaadfilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima camerabeweging...

avatar van oemoemenoe
Misschien spannend voor schoolkinderen , ik vond het saai en dom geneuzel.
Typische meidefilm

avatar van Dievegge
Drama over een groep vrouwelijke delinquenten in de jaren vijftig, gebaseerd op een boek van Joyce Carol Oates. Foxfire is een vorm van bioluminiscentie door schimmels.

Het wordt verteld uit het standpunt van Maddy (Katie Coseni), die erover geschreven heeft. Voor haar was de bende een vlucht uit een misogyn milieu. Degene met het zwaarste verleden is Legs (Raven Adamson). Zij heeft echter nog idealen. Na het uiteenvallen van Foxfire gaat zij de Cubaanse Revolutie steunen. De ergsten zijn de andere groepsleden. Zij zijn meelopers zonder idealen, ze zijn racistisch en ze willen Maddy uitsluiten wanneer zij te weinig deelneemt aan hun criminele activiteiten.

Dit was verrassend goed. De meest opvallende actrice is Raven Adamson, die dat rebelse in haar gezichtsuitdrukking heeft.