Mi General (1987)

1 stem

Spanje

geregisseerd door Jaime de Armiñán
met Fernando Rey, Fernando Fernán Gómez en Héctor Alterio

Een aantal oude generaals volgt een cursus over de moderne technieken van oorlogvoering in de ruimte, die wordt gegeven door vijf jonge kapiteins. Onmiddellijk doen zich de logische confrontaties voor tussen leerlingen en leraren. De oude mannen beginnen zich te gedragen als lastige kinderen.

avatar van arno74
Je moet er van houden. In de jaren '80 maakte Spanje enkele films die qua humor inmiddels toch wel verouderd zijn. Voor mij is deze daar eentje van. Het verhaal is heel simpel: het is een omgekeerde tienerfilm. Een groep ouderen gaan naar school, nemen de leraren niet serieus en halen kattekwaad uit. Die ouderen zijn generaals en dus hoger in rank dan de leraren, de droom van elke scholier.

Maar dat simpele verhaal wordt nergens uitgediept, puur plat vermaak, te plat en jammer genoeg meer flauw dan echt grappig. Goede cast, teleurstellend script. Kon beter. 2*