Diario di un Maestro (1973)

Alternatieve titel: Diary of a Teacher

1 stem

Italië
280 minuten / 135 minuten (bioscoopversie) (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Vittorio De Seta
met Bruno Cirino, Mico Cundari en Marisa Fabbri

De film vertelt het verhaal van een leraar die voor een klas van delinquenten en schoolverlaters wordt gezet. Hij slaagt erin om hun interesse te wekken maar uiteindelijk blijken zijn inspanningen tevergeefs, want hij wordt gedwongen om met deze 'mislukkingen' te werken volgens een op examens gebaseerde syllabus.

Ooit bestond het nog : onderwijs met als grondslagen strikte tucht en absolute gehoorzaamheid...bij voorkeur gelardeerd met heerlijke klappen en geselingen zodat de kindertjes het geleerde ook onthielden. Die mooie tijden zijn voorbij, opgevolgd door de nihilistische, misdadige waanzin van onderwijs waarin "het kind centraal staat "en de leraar als "buddy" van zijn snotaapjes " met hen aan de slag gaat " in werkgroepjes, kringgesprekken en andere vuiligheid. De wortels van deze rampzalige veranderingen liggen zoals gekend in de periode eind jaren 60/ begin jaren 70, tijd ook waarin de serie werd gemaakt resp. het boek waarop het gebaseerd is werd geschreven.
Een boek van ene Albino Bernardini, die een jaar lesgaf aan borgatabengeltjes in Rome en zijn ervaringen neerpende in "un anno a Pietralata ", waarin hij het fiasco van zijn experiment uiteraard omvormde tot een triomf. De Seta geloofde hem schijnbaar, en besloot in opdracht van de RAI het boek te verfilmen.
De Seta behoeft verder natuurlijk geen introductie : 1 van de belangrijkste auteurs uit de Italiaanse cinema en voorman van de cinema vérité, geknipt voor deze klus dus. Ook geheel opgezet als een semi docu met ongekende acteurs als de onderwijzers, vooral dan de jong gestorven Cirino als de bevlogen, wereldvreemde idealist Bruno, held van deze saga. De ventjes echter echte schoffies uit de borgata, en niet overdubd maar docuconform zichzelf uitsprekend- directe opnames hier. En allicht moest het allemaal op 16 mm, degene die het mocht schieten was niemand minder dan Luciano Tovoli, die jullie ook kennen van Suspiria...wat je noemt andere koek ! Carpi leverde de score, een soort typische jaren 70 jeugdfilmriedeltje vooral dat wel catchy is.
Inhoudelijk is het natuurlijk zeker nu gesneden "teacher in the projects " koek en in feite ontloopt de intrige amper de gekende mainstreampatronen in dit "genre " ,de reden echter waarom hij door film buffs tot meesterwerk werd uitgeroepen is de streng volgehouden docu aanpak.
Dat en de tijdsgeest: Bruno vormt het autoritaire klaslokaal waarin het woord van de meester wet is en alles gericht is op eenzijdige kennisoverdracht, om tot een kollektieve, demokratiese en anti- fasjistiese werkplaats waarin gezellig werkstukjes in mekaar worden geknutseld en over alles uitgebreid wordt "gediscussieerd "....de gruwelen zijn nog onder ons en de gevolgen ziet en hoort u dagelijks om u heen.
Enfin, ik heb dus ook de integrale teevee serie gezien, die schijnbaar- geloof het of niet- een kijkcijferhit was ! Werd door filmbuffs uitgeroepen tot 1 van de 100 films da salvare ( dwz. de bioscoopversie ), en is ook uitgebracht op DVD. Bij mijn weten geen release met anderstalige onderschriften, echter.