Madeo (2009)

Alternatieve titel: Mother

Zuid-Korea

geregisseerd door Joon-ho Bong
met Bin Won, Hye-ja Kim en Ku Jin

De geestelijk gehandicapte Yoon Do-joon krijgt de schuld in de schoenen geschoven van een vreselijke moord. Zijn situatie lijkt hopeloos. Totdat er hulp komt uit onverwachte hoek: zijn arme, alleenstaande moeder is vastberaden om de ware moordenaar te vinden om haar zoon uit de gevangenis te krijgen.

Verbijsterende, frustrerende, merkwaardige en ook wat onbepaalde film. Het verhaal wordt op een wat kromme manier verteld met teveel wendingen, maar is visueel bijzonder sterk en blijft intrigeren.

bobbydigital01
Niet mijn ding dit.
Maar heb wel waardering voor deze film

avatar van maxcomthrilla
Stroef!

Op visueel vlak ben ik zelden van zo `n koude kermis thuisgekomen als hier. Zo `n scene waar die moeder aan het dansen is in de natuur is zo truttig, achterhaald: zo saai in beeld gebracht. Als je niet weet hoe je een surrealistische scene aan je film toe moet voegen doe het dan ook niet! En dan te bedenken dat de regisseur van Memories of a Murder verantwoordelijk is voor deze éland.

Ik vond de film ook totaal niet aangrijpend en de moeder - zoon relatie ( waar de hele film zowat om draait ) vond ik nooit hartverwarmend. Ik vond het allebei maar akelige mensen. De film wordt wel wat interessanter naarmate moeder verder ontspoort. En de eindscene is dan plots weer best mooi op visueel vlak, helaas komt het allemaal veel te laat. Een 2,5*

avatar van Pazmaster
Toen de film begon dacht ik dit kan nooit wat worden. 1 of ander vaag wijf dat raar staat te dansen in een weiland. Ook het eerste uur vond ik weinig aan. Maar naar mate de ontknoping nadert wordt het toch steeds beter. Het einde maakt wel een hoop goed. Eigenlijk had ik hier meer van verwacht naar aanleiding van de recensies op deze site. Zo wordt de film keihard genoemd maar dat valt toch vies tegen. Maar dat komt misschien omdat ik al vrij veel harde en bizarre shit gezien heb. En ik vond hier eigenlijk helemaal niets hards aan. Dus de film viel best wel tegen op de ontknoping na. Ik geef 3 magere sterren

avatar van Number23
Misschien een beetje te wrang. Is het nu een komedie, drama, thriller of mystery?? Laten we zeggen dat alles gecombineerd wordt. Richting het einde zie ik dezelfde spanning als in 'Memories of Murder' terugkomen, maar dat niveau haalt deze film geen moment.

avatar van Mary_Poppins
ik vond het een zeer boeiende film , nooit gedacht dat ik ooit een Aziatische film mooi zou vinden .

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Op de DVD wordt in een quote (uit de Telegraaf nota bene) de film met Hitchcock vergeleken. En dat is bepaald geen gekke gedachte. Mother is een film waarin drama, suspense, humor en een bizarre moeder-zoon relatie aan elkaar worden geregen. En dat op een sublieme manier. Veel meer nog dan bij Memories of Murder, waarin ook al thema's en toontjes werden afgewisseld is deze film een solide en zelfverzekerd geheel. Visueel wat minder gelikt dan die film en dat bevalt me prima. Maar vooral het script, waarin met allerlei conventies wordt gespeeld, is erg sterk.

Prachtig vond ik ook hoe Do-Joon gedurende de film steeds normaler werd vergeleken met zijn steeds vreemdere omgeving, met karakters die allemaal zwarte, nare, vreemde en gekke trekken bleken te hebben

Verrassend sterk. Boven verwachting. Eigenlijk vooral gekocht omdat ik nogal goedkoop (verkeerd geprijsd waarschijnlijk) tegenkwam, maar bepaald geen spijt van. Nu zijn andere films eens inhalen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Curieuze karakters.

De nietsvermoedende kijker wordt bij deze Zuid-Koreaanse productie al snel het scherm ingezogen. Dat komt niet alleen door de bijzonder leuke mix van verschillende genres, maar ook door de soms flitsende wijze waarop een en ander in beeld wordt gebracht. Zo opent de film al heel bijzonder wanneer de moeder uit de titel in een prachtig landschap een treurig maar stijlvol dansje doet. Begeleidt door geweldige gitaarmuziek overigens.

Deze bijna surrealistische uitstapjes zitten door de hele film heen gevlochten. Niet altijd even opzichtig, eerder geraffineerd maar altijd welkom afwisselend. Regisseur Bong trakteert het publiek dusdanig op een origineel aandoende tragi-komische thriller met detective-plot, dat hij zelfs met een vleugje kijkersbedrog wegkomt. Zoals eigenlijk alleen een Hitchcock daarmee weg kon komen. Het stoort niet en past eigenlijk gewoon goed bij deze filmverrassing.

De film opent en eindigt, zonder ook maar iets te spoileren, met een dansje. Iets waardoor de werkelijk schitterende maar tevens summiere score nog eens benadrukt wordt. Te weinig bijna en daarom is de losse soundtrack een aanrader voor elke muziekliefhebber. De geluidstrack sluit naadloos aan bij de intrigerende beelden, die na afloop nog even na-ebben in het brein van de kijker. Geheel terecht. Want mede dankzij het leuke script, dat een parade aan curieuze karakters opvoert, is dit een bijzonder geslaagde kijkervaring geworden.

Geweldig.

Met dank aan A-film voor het recensie-exemplaar.

avatar van Filmkriebel
Bekeken naar aanleiding van een positief artikel in de krant.

Een film vol ambiguë personages over hoe ver een moeder bereid is te gaan om haar zoon vrij te krijgen die beschuldigd wordt van de moord op een jong meisje. Blijft hangen ergens tussen psychologisch drama en een whodunnit. De relatie tussen moeder en zoon grenst aan het incestueuze en het blijkt later dat ook de moeder vrij labiel is . De politie zijn een stel amateurs die hun conclusies trekken op basis van twijfelachtige bewijslasten en het vermoorde meisje hield er een vrij losbandige levenswandel op na. Ik hou heel erg van dit soort films waar de personages niet zo eenvoudig te doorgronden zijn en de film een zweem van onvoorspelbaarheid geven.

De hele opzet zorgt voor een vrij gespannen en geladen sfeer die zeer effectief overkomt. Het einde, dat in het verlengde ligt van al wat voorafging heeft me wel verrast hoewel dat in feite niet het geval zou mogen zijn. Mother is inderdaad een verborgen juweeltje waar ik veel plezier aan heb beleefd en met een hoge herzieningswaarde.

orbit
Op zich een film met wel wat interessante gegevens en een wanhopige (hysterische) moeder die alles doet om haar oogappeltje te beschermen.. de plot lijkt wat ingewikkelder te worden en dan uiteindelijk toch weer niet. Al met al heb ik me nogal zitten ergeren aan die kneus van een zoon en uiteindelijk ook nogal aan zijn moeder eerlijk gezegd. Zal vast opzet zijn, maar ik kon er nog maar moeilijk naar kijken. Dus een herziening zit er niet in bij mij.

Goeie film waarin een moeder op onderzoek uitgaat als haar zoon verdacht wordt van moord. Wat redelijk komisch begint wordt langzaam steeds grimmiger van toon. Het verhaal weet hier en daar verrassend uit de hoek te komen, maar is wel wat aan de lange kant. Met het acteerwerk zit het ook wel goed.

avatar van Decec
Een goede misdaad/drama film...
Prima verhaal...
Maar volgens mij is geen komedie (via IMDB niets vermeld)...
Redelijk acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit...
Prima achtergrond geluid/muziek (Dolby Digital)...

avatar van The One Ring
Joon-Ho Bong begint zo langzamerhand een van de meest interessante regisseurs van het moment te worden, zeker op het gebied van genre-cinema. Verhalen met plottwists als deze kennen we misschien al, maar zijn zo ooit bevolkt door zulke personages en ooit voorzien door dit soort ongemakkelijke humor. Dit is in essentie een detective, maar de moeder is zo dom en naïef dat je haar bijna achterlijk kunt noemen. Zulke incompetente onderzoekers kom je doorgaans alleen tegen in genreparodieën als The Pink Panther of Johnny English, maar hier is het een onderdeel van een karakterstudie. Die moeder is één van de meest opvallende personages van de laatste jaren. Aan de ene kant een zorgzame moeder, maar aan de andere kant zit er duidelijk een schroefje los. Dat ze een vreemde zoon heeft is geen toeval. Daarnaast zitten er ook nog eens personages als die vriend van de zoon in, die zowel betrouwbaar als onbetrouwbaar is. Het zijn nogal moeilijke karakters om van te houden en Joon-Ho Bong doet niets om ze op te poetsen, maar lijkt er toch een bepaalde affectie voor te voelen. Er ontstaat zo een vreemd gevoel voor zowel drama en humor in de film die uniek is en mij zeer wist te pakken.

Als thriller is het puur vakmanschap waar Hitchcock trots op zou zijn, ook nog zonder enige zichtbare plotholes en met een pakkende ontknoping. De licht-cartooneske filmstijl, compleet met opvallend heldere kleuren, kunnen nauwelijks de onderliggende duisternis verhullen. Ze versterken zelfs het vervreemdende gevoel. Maar al die vakmanschap of technologisch en narratief gebied staan allemaal in dienst van de twee belangrijkste personages die één van de meest vreemde moeder-kindrelaties ooit op het scherm toverde, met evenveel affectie als humor.

Echt genoten. Voor nu vier sterren, maar ik twijfel toch over een verhoging. Dit blijft goed hangen.

avatar van nightbreed
De reconstructie van de moord was heel erg grappig (inktzwarte humor).

orbit
The One Ring schreef:

De waardering voor hem houdt anders nog niet echt over hier

ipman-99
"Don't Hate My Son. I Won't Stand It.'' ... " !!!

Fantastische Aziatische Drama-Thriller !!! Als algemene filmliefhebber/verzamelaar van ieder land en ieder genre varieer ik zoveel mogelijk om zoveel mogelijk verschillende genre films te kunnen en mogen bewonderen !
Het verhaal grijpt je en neemt je mee van de eerste tot de laatste seconde ! De verschillende plotwendingen zijn geweldig en houden het spannend tot op het eind ...., want hoe zit de vork hier juist in de steel ?!

avatar van Pannie0386
Deze Aziatische film heeft mij zeer verrast. Niet wetende wat ik kon verwachte van deze film en de regisseur word je tot het einde aan toe helemaal in het verhaal gezogen. Zeer mooi gefilmd. Ook al is het verhaal eigenlijk maar heel summier, het blijft je boeien.

avatar van Stijn B.
Fascinerende dramatische thriller waarin een moeder op zoek gaat naar de moordenaar nadat haar schijnbaar licht mentaal gehandicapte zoon verdacht wordt van een moord. Meeslepend van begin tot einde en zowaar onze Rode Duivels worden op een bepaald moment vermeld in de film Kom dat tegen

De sociale achtergrond van de moeder en haar zoon: zelfreddend zijn uit noodzaak, armoede, ... speelt op verschillende niveau's een cruciale rol in het verloop van het verhaal. Je voelt dat de zoon mentaal niet in orde is, en op een bepaald moment zegt de moeder dat ook: "mijn zoon is ziek vanbinnen" maar door het gebrek aan financiele middelen heeft ze nooit haar zoon op medisch vlak kunnen laten verzorgen. Het scenario geeft dat gegeven slechts zijdelings mee doorheen het verhaal.

avatar van jipt
Vrij stroeve film. Het begint veel te loom en het verhaal is A weinig bijzonder en kent B weinig hoogtepunten en zelfs de ontknoping is weinig verrassend terwijl het eindshot wel sterk is. Daarnaast vond ik, in tegenstelling tot vele hier, de personages maar suf alhoewel de moeder wel sterk is neergezet. De humor lag me ook al niet. krappe 2,5*

avatar van K. V.
Een beetje een vreemd beestje deze film. De film begint nogal luchtig, maar gaat dan over in een drama. 'k vond het wel boeiend gebracht.
De cast deed het ook goed, het kwam allemaal wel overtuigend over.
Niet echt een standaard film, maar daarom niet minder waard om te bekijken. 'k heb het me alvast niet beklaagd.

avatar van Bottleneck
Geniepig filmpje! Dat langzaam op stoom komt.. de eerste vijf kwartier vond ik 'wel interessant' maar toch ook niet bijster bijzonder (beelden, muziek, verhaal, het lijkt af te stevenen op het standaard-riedeltje van iemand die onterecht vastzit). En dat openings-dansje, mneh..

Wat daarna volgt, stuwt de film echter omhoog: haar zoon is de dader, ze heeft de getuige afgemaakt en laat een andere jongen onschuldig vastzitten. Ouderliefde die boven alles gaat: Breaking Bad Korean Style... Het is vooral indrukwekkend wanneer ze ontroerd is bij de jongen in de gevangenis, waarbij ze vraagt of hij een moeder heeft om te weten te komen of die dan hetzelfde zou moeten meemaken als zijzelf.

Een subtiele, onverwachte ontknoping en het had misschien nog beter geweest als de lommerd niet zo gedetailleerd verslag deed van de doodslag waardoor niet duidelijk zou zijn wie nou echt de dader was.

Desondanks is Madeo uitgebalanceerd met een ingetogen audiovisuele stijl en een verhaal dat heel stiekem in overtuiging toeneemt. Het weet de (algemene) relatie tussen moeder en kind sterk en redelijk origineel neer te zetten. Best knap gedaan, en dat zonder die relatie echt ver uit te diepen maar juist met onduidelijkheden rondom waanzin & incest.

avatar van goongumpa
Heel erg goed! Eigenlijk een tragedie, verteld als een detectiveverhaal, met zwartkomische momenten. Zeker dat laatste vond ik erg welkom, en bij mijn weten uniek in dit genre. Het drama wist mij echter ook erg mee te slepen, en dat voor een groot deel door een prachtige vertolking van de moeder.

Joon-Ho Bong toont zich - na Memories of Murder - opnieuw de ongekroonde koning van de karatetrappen. En dat komt van iemand die dit weekend nog twee Jean-Claude Van Damme films zag. Zeker die gefaalde trap tegen de autoruit, hahahaha!

avatar van Insignificance
Joon-ho Bong. Derde film die ik van hem zie, derde keer dat hetzelfde euvel opspeelt. Er waart maar steeds iets sulligs, iets onnozels rondom zijn personages en dat vreet ook weer aan deze film. Goed, Do-joon heeft een verstandelijke handicap, die heeft wat dat betreft wat speelruimte.

Moeder heeft ook niet alles op een rijtje. Merkwaardig typetje dat me nog het meest deed denken aan een soort wereldvreemd kruidenvrouwtje. Moeilijk om iemand met zo'n uitstraling in een film als deze serieus te nemen. Ze krijgt per slot van rekening aardig wat voor de kiezen.

Ook de reconstructie van de moord is zo'n scène die bij mij totaal niet aanslaat. Onhandig, klungelig en erg dicht bij kluchtig. Het zal wel een vorm van humor zijn, ik zie er de lol en ook het nut niet van in. Zo is er wel meer aanwezig dat lastig te verenigen is met de kern van de film.

Jammer, want Bong heeft met onder meer enkele fraaie (long) shots visueel wel wat te bieden en als je het zou strippen van z'n eigenaardigheden, hou je een bittere pil over die de psyche van de moeder eens flink door elkaar rammelt. Met deze aanpak ligt dat helaas net iets anders.

avatar van arno74
Erg hoge verwachtingen had ik van deze, maar daar is helaas niet aan voldaan. De regisseur laat het concept van genre en de standaardstructuur van een film opnieuw helemaal los en komt ook hier af en toe met wat op het eerste gezicht absurde beelden en situaties lijken die pas later op hun plaats vallen. Ook hier vertelt hij weer niet iedere keer aan de kijker wat hij laat zien, maar moet je het zelf uitzoeken (en dat vind ik een van de sterke punten in zijn films, dat hij niet met alles voorgekauwd aan komt zetten en je als kijker dus je hoofd erbij moet houden).

Ditmaal vond ik het wel net teveel van het goede, het voelde meer aan als een gimmick dan dat het perfect in de film past. Het begint nogal als een gekke komedie (verbaast me trouwens dat als genre hier geen komedie bij staat) en blijft daar ook (te) lang in hangen, daarna pas gaat het in drama en thriller over. De genres zitten deze keer niet echt in elkaar verweven waardoor het i.i.g. bij mij wat minder goed werkt dan zijn andere films. In Gwoemul | The Host (2006) slaagt hij er veel beter in om de genres door elkaar te gooien. Bij die film zien we een scifi-horror met komische en dramatische elementen, wat ik opvallend goed vond werken.

Het was vooral het eerste stuk van deze film waar ik niet zoveel mee kon, de tweede helft van de film vond ik stukken beter, dat komt meer in de buurt van het niveau van Salinui Chueok | Memories of Murder (2003) (aanrader) met als verschil dat die film wel de gebruikelijke filmstructuren hanteert (een of twee genres (in dit geval een misdaaddrama), een meer rechtlijnig plot en geen gekke dingen).

4* voor de tweede helft en 3* voor het begin, kom ik op 3,5* uit.

avatar van Flavio
Zeer geslaagde film van Joon-ho Bong- ik vond Memories of Murder en The Host allebei geweldig en Madeo komt ook zeker in de buurt. Zijn fijne eigenzinnige stijl leidt tot hoge mate van onvoorspelbaarheid- het kan in zijn films alle kanten op gaan. In Madeo vond ik vooral het kantelmoment geniaal: van slachtoffer wordt zoonlief opeens dader. Al begreep ik niet helemaal wat de foto van die vuilnisverzamelaar deed in de telefoon van het slachtoffer?

Behalve de originele plot mogen ook zeker de cinematografie en score genoemd worden, én het acteerwerk van Hye-ja Kim, die geloofwaardig is als wanhopige, licht waanzinnige moeder.

Goed geconstrueerde film met een aantal al dan niet verrassende wendingen, zoals dat een serieuze misdaadfilm betaamt. Niet altijd even geloofwaardig, maar boeiend genoeg. Mooie tour-de-force van Hye-ja Kim als de vastberaden moeder, die zich door niets en niemand uit het lood laat slaan.

avatar van sinterklaas
Weer een zeer goede en visueel overdonderende film van Joon-Ho Bong... Een degelijke misdaadfilm gecombineerd met een schrijnend familiedrama. Ergens moest ik ook een klein beetje aan de latere Moebius van Kim Ki Duk denken... al is deze wel stukken minder schokkend, maar niet minder bizar.
Opmerkelijk is de regisseur... hij smeet het geld tegen de vlakte met The Host en Snowpiercer.... en nu trekt hij zich een beetje terug met Mother.

Mother gaat over Yoon... een sociaal onhandige jongen met een veelste lieve moeder. Een moeder die het overduidelijk niet kan hebben dat Yoon inmiddels geen klein jongetje meer is waarbij de ontwikkeling een beetje is stilgezet. Hij is een makkelijk prooi voor de geintjes van zijn vriend en op een dag is hij op een verkeerde plaats en verkeerde tijd en wordt hij beschuldigt voor moord op een meisje. Daar schraapt zijn moeder weer al haar sympathie bij elkaar en gelooft erin dat Yoon dat niet gedaan kon hebben... Hierbij gaat ze op onderzoek uit...

En hier weet de regisseur de kijker weer continu op het verkeerde spoor te zetten. Ook in je hoofd is iedereen verdacht behalve Yoon... want er zijn talloze aanwijzingen dat Yoon zoiets nooit gekund zou hebben. Maar dan begin je al snel te beseffen dat moederlief gewoon, zoals bekend, veelste veel van haar zoon houdt.... meer niet... Het einde sloeg in als een bom.

Ja dit was een sterk stukje cinema... Ergens had ik toch wel het gevoel dat de regisseur op dat moment erg was geïnspireerd door Kim Ki Duk. Het manier van filmen, het uiteenlopende verhaal... of gewoon het feit dat dit ook een Koreaanse film is. De sfeer was in ieder geval dik in orde.

avatar van baspls
Als haar geestelijk gehandicapte zoon wordt veroordeelt voor moord, gaat moeder opzoek naar de echte moordenaar.

Net als het eerdere Memories of Murder is Madeo een erg sterke Mystery/Thriller van Joon Ho Bong. De film is erg mooi opgenomen en aan het kleurgebruikt te zien waarschijnlijk nog op celluloid. De cinematografie was in ieder shot perfect voor dat moment in het verhaal.

De hele opbouw van de film waarin we eerst de situatie een beetje leren kennen en daarna in het moordmysterie terechtkomen was sterk gedaan. De zorgzame moeder gaat tot het uiterste om de naam van haar zoon te zuiveren en die moederlijke toewijding staat zeker centraal in de film. De scène waarin Do-Joon zich de nacht van de moord probeert te herinneren en het gezicht van de oude man ziet, is haast letterlijk een citaat uit Argento's Profondo Rosso waar iemand ook uit zijn geheugen iemand herinnert.

Een punt van kritiek dat ik heb is dat ik me afvroeg waar de moeder steeds al het geld vandaan kreeg. Het lijkt me niet dat iemand die illegale acupunctuur doet en in een gedroogde bloemenwinkel werkt zoveel geld heeft. Overigens had dit probleem makkelijk ontweken kunnen worden door Jin-tae gewoon gratis te laten werken (Do-joon was immers zijn vriend).

Niet zo sterk als Memories of Murder maar toch zeker weer een erg fijne Zuid-Koreaanse film.