L'Udienza (1972)

Alternatieve titel: The Audience

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Marco Ferreri
met Enzo Jannacci, Claudia Cardinale en Ugo Tognazzi

Amedeo, een jongeman uit de provincie, is in Rome om een audiëntie bij de paus bij te wonen. Als de groep wordt samengesteld, legt een assistent uit hoe men zich dient te gedragen tegenover zo’n gedistingeerd persoon. Amedeo heeft echter andere plannen, hij wil van de gelegenheid gebruik maken om de Heilige Vader een paar vragen te stellen waarop hij een antwoord moet hebben. Tot zijn afgrijzen wordt hij apart genomen en meegetroond naar een soort wachtruimte waar iemand van de beveiligingsdienst hem zal ondervragen over zijn werkelijke bedoelingen.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Ferreri met Tognazzi, Gassman, Piccoli, Cuny en Claudia ?
Zoals u wellicht uit de synopsis had opgemaakt betreft het hier een Kafka geinspireerde film, waarbij de paralellen met Das Scloss en Vor dem Gesetz het duidelijkst zijn. Net als bij K. is de protagonist hier een volstrekt onbenullige loser, Janacci als provinciale stumper met dikke brillenglazen die al zijn beproevingen gedwee ondergaat en het zijn kwelgeesten vooral naar de zin poogt te maken. Iets te onbenullig misschien: op een Ubuntu meeting zou hij nog voor nerdy doorgaan.
De kwelgeesten zijn allemaal supersterren: Tognazzi als chef van de Vaticaanpolitie, Piccoli die ziekzelf geduubd eeft als Franse priester, zijn chef kardinaal Cuny, Gassman als diabolische aristocraat en Claudia als de Hoer van Babylon, die dus een voor Ferreri typische vrouwenrol speelt, dat ze hot and sexy as hell is spreekt voor zich.
Het verschil tussen Ferreri en Kafka is allicht dat de eerste katholiek is, zodat Jehovah en de Wet zijn ingeruild voor de Heilige Vader en gristelijke ascese. De anti-klerikaal Ferreri wil waarschijnlijk dat we meelij krijgen met de protagonist die zijn idool slechts wazig en van de rug ziet-wij zien hem in stock footage- en hopen dat hij in opstand komt tegen klerikaal-fasjisme, ik als devoot katholiek begrijp echter dat je om het Rijk Gods binnen te mogen treden blijmoedig je kruis moet dragen en je dient te verheugen in je vernedering die je verheft...ik denk dan ook dat Amedeo (let op de naam ) nu in het paradijs is .
Zeer goede score ,neigend naar minimal music.