• 8.353.970 stemmen

Geregisseerd door: Wai Man Yip

Met onder meer: Baoqiang Wang

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Ren Zai Jiong Tu

"Planes, trains and automobiles . . ."

De baas van een speelgoedbedrijf, Chenggong Li, probeert om terug naar Chan Sar te gaan om het Chinese Nieuwjaar met zijn gezin te vieren. De zaken gaan echter niet als gepland wanneer hij een vreemdeling ontmoet, Geng Niu.

imageimage

avatar van wei

wei

Aardige comedy, in ieder geval een stuk beter dan het prul vervolg dat het grootste kassucces van China in 2012 is geworden. Xu Zheng en Wang Baoqiang spelen wel altijd een beetje dezelfde typetjes, maar het past hier wel enigzins. Thema socialisme versus kapitalisme had wel wat scherper gemogen naar mijn smaak, maar het is in ieder geval wel toegankelijk weg te kijken.

Onderhond

Best lollig.

Schrik wel een beetje van Yip, maakt normaal toch iets blitsere films. Ditmaal eerder een boerse Zhang Yimou setting gemixed met de opzet van Due Date en een vleugje U Turn comedy. Het resultaat is een redelijk eenvoudige comedy, maar eentje die wel "werkt".

Wang en Xu zijn een leuk duo. Inderdaad duidelijke typetjes (al ken ik de acteurs niet genoeg uit andere films om over hun typecasting te oordelen), maar zoals wei hierboven al zegt past het goed in deze film. Persoonlijk was ik wel blij dat het socialisme vs kapitalisme thema niet teveel op de voorgrond geschoven wordt, vervelend cliché die de lichtvoetige lol wat uit deze comedy zou gehaald hebben.

Een paar toetsjes drama, maar toch vooral lachen met de twee die zich moeten voortbewegen met steeds triestiger wordende voertuigen. Best oké, maar niks groots.