Romanzo di una Strage (2012)

Alternatieve titel: Piazza Fontana: The Italian Conspiracy

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Marco Tullio Giordana
met Pierfrancesco Favino, Laura Chiatti en Luigi Lo Cascio

Film die verhaalt over een belangrijke historische gebeurtenis in Italië: de moordaanslag bij de Piazza Fontana in Milaan in december 1969, waarbij zeventien mensen omkwamen en tachtig zwaargewonden vielen. Op dezelfde dag gingen in Rome en Milaan nog drie bommen af en de paniek was immens. De woedende machthebbers pakten meer dan honderd mensen op en Giuseppe Pinelli stond bovenaan de lijst.

Nog geen stemmen voor de laatste Giordana ? Hij werd nog wel genomineerd voor 18 DDD awards ! Miscchien kom het omdat ie er maar 3 won...
Reconstructie dus van 12-12-69 en de nasleep ervan, gebaseerd op de zgn. ware feiten en het boek van Cucchiarelli. Dit alles in een stijl die poogt aan te sluiten op de politieke sriller'all'ialiana van Rosi en Petri, maar om heel eerlijk te zijn meer lijkt op de reconstructies van Ferrara
. De film verhaalt dus feiten van algemene gekendheid, voor het publiek daar althans. Dat betekent dattie voor mensen die nog nooit van de casus gehoord hebben en vrijwel niet beschikken over info vooraf, absoluut niet werkt. Laat dat even duidelijk zijn.
Niet dat ik volmakkt op de hoogte was: eigenlijk zei alleen Pinelli me wat. Pinelli is met inspecteur Calabresi ( gespeeld door resp. Favino en Mastandrea ) de enige van de personages waar wat human interest omheen is gebouwd. Dit geldt vooral voor Calabresi die terzijde wordt gestaan door zijn vrouwtje Chiatti ( ooit miss teen Europe ! ).
Zoals al dan niet gekend zijn de heren inmiddels niet meer onder ons, de film besluit met de moord op Calabresi off-screen en een epiloog waarin de onbevredigende afwikkeling door het gerecht van de aanslag zelf wordt gememoreerd.
Ook die aanslag wordt zeer understated in beeld gebracht, geen minuten vol gillende mensen zoals dat tegenwoordig verplicht schijnt te zijn, en ook de rest van de film biedt weinig voor liefhebbers van spanning en sensatie. Wordt voornamelijk gevuld door de onderzoekingen van het gerecht die al snel duidelijk maken dat die zgn. anarchisten die achter de aanslag zouden zitten slechts met anarchisten een liefde voor zwart gemeen lijken te hebben... dit tegen de achtergrond van de hoge politiek, waarin we oa Moro zien verschijnen als een soort heilige, maar wiens functie hier ik niet geheel begreep.
Dit filmpje is dus volstrekt niet vergelijkbaar met IMG, maar eerder met Pasolini, un delitto...van dezelfde regisseur.
Zeer spaarzame score van Piersanti.