Notre Paradis (2011)

Frankrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door Gaël Morel
met Stéphane Rideau, Dimitri Durdaine en Béatrice Dalle

Het wordt voor Vassili steeds lastiger op zijn dertigste aan goede klanten te komen. Men zoekt steeds meer hun heil bij jongere types. Als hij op een nacht in Bois de Boulogne een bewusteloze en mishandelde jongen vindt, neemt hij hem mee naar huis. Hij verzorgt hem en noemt hem Angelo. Al snel raken de twee verliefd op elkaar. Vassili's zaakjes lopen gelijk beter als hij Angelo telkens meeneemt naar zijn afspraakjes. Het samenwerken bevalt het liefdes- en zakenkoppel goed en ze dromen van een gezamenlijk paradijs. Ze beramen een plan om snel geld te verdienen door hun klanten te beroven. Vassili schrikt daarbij niet terug voor het gebruik van grof geweld en ze geraken in een roes van seks en geweld. Ze maken al snel vijanden en als de aarde te heet wordt onder hun voeten verlaten ze halsoverkop Parijs. Hun vlucht voert ze naar een vroegere vriendin van Vassili die in Lyon met haar zoontje woont. Maar zijn zij in staat hun onheil af te wenden?

Nederlandse bioscooprelease: najaar 2012 (Arti Film)

Trailer (YouTube)

avatar van SimonV
Film die je als kijker uitdaagt. Sympahtie voor de hoofrolspeler kan je nauwelijks hebben, maar de liefde tussen hen kent geen grenzen. Script springt wel erg heen en weer, maar alles is goed te volgen. Zoveel frontaal naakt dat het niet eens meer opvalt. Einde is open en je blijft je toch afvragen: "wat als het zoontje nou niet dacht dat zijn moeder vermoord was, hadden ze het paradijs dan gehaald?" 3*

Je kunt de film het beste beschrijven als een seksuele roadthriller die gewelddadig, duister, inktzwart, immoreel, grimmig en intrigerend is. Wreedheid contrasteert in hevige mate met intimiteit en tederheid en de emotionele band tussen de beide hoofdpersonen is voelbaar, haast tastbaar; jammer is dat de motivatie van hun daden in het ongewisse blijft. De regisseur maakt beiden (voor de kijker) zowel held als schurk. Inmiddels is bekend dat Gaël Morel niet vies is van frontaal naakt.

avatar van cucciolo
Vond 'm erg gewaagd en komisch. Een iets genuanceerder einde had net dat puntje op de i geweest.

avatar van Marvinleeaday
Best wel goede, harde film maar naar mijn smaak iets te "hoog "homogehalte". Desondanks 3 sterren.

avatar van cantforgetyou
Goede thriller. Eigenlijk gewoon een spannende road movie, maar dan met mannen die op mannen vallen. Goed gemaakt. Het verhaal blijft boeiend. De acteurs spelen goed. In het begin wel beschamend hoe er gehoerd en gesloerd wordt. Vreselijk. Maar wel goed uitgelicht.