Der Letzte Schöne Tag (2011)

Duitsland

geregisseerd door Johannes Fabrick
met Wotan Wilke Möhring, Julia Koschitz en Matilda Merkel

Ruth, een 40-jarige anesthesiste, getrouwd met Lars Langhoff en moeder van twee kinderen (Merkel en Schuck), pleegt zelfmoord. Het gezin en de hele familie is geschokt. Lars Langhoff voelt zich schuldig dat hij de depressie van zijn vrouw heeft onderschat. Maike heeft last van haar geweten omdat ze in het laatste gesprek met haar moeder zich heeft gedragen als een irritante puber. En Piet is nog maar zes jaar. Hoe vertel je een kind dat zijn moeder zelfmoord heeft gepleegd?

Wotan Wilke Möhring draagt deze aangrijpende film over onbegrepen verlies.

avatar van jstinissen
Deprimerende film over het verlies van een moeder vond het allemaal maar vervelend om te zien

De beste film die ik ooit gezien heb. Ik heb hem gevolgd in het Duits dit jaar. Ik wist niet dat hij ook in het Nederlands vertaald was. Heb ik gelukkig ook niet nodig. Maar ik vind het echt de beste film die vertolkt hoe nabestaanden achterblijven als een geliefde een einde aan zijn/haar leven maakt. Hij is opgedragen aan de nabestaanden die een dierbare aan zelfmoord verloren hebben. In Duitsland plegen jaarlijks 10.000 mensen zelfmoord. En velen blijven met grote vragen achter. Een top acteur. Die een grote prijs heeft gewonnen in Duitsland en terecht! 5 sterren waard!