Was Nützt die Liebe in Gedanken (2004)

Alternatieve titel: Love in Thoughts

Duitsland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Achim von Borries
met Daniel Brühl, August Diehl en Anna Maria Mühe

Juni 1927. Paul Krantz en Günther Scheller staan op het punt hun eindexamens af te leggen. Beide jongens verwachten erg veel van het leven: ze willen genieten, met volle teugen en zonder compromissen en van de liefde verlangen ze net hetzelfde. Bij de oprichting van hun "zelfmoordclub" hebben ze elkaar gezworen er een einde aan te maken van zodra er in hun leven geen liefde meer is. Samen met Günthers zus Hilde brengen ze een weekend door in het buitenverblijf van de Schellers. Paul wordt verliefd op Hilde en het ziet er naar uit dat het wederzijds is. Maar Hilde is een felbegeerd meisje, en tijdens een feest in het landhuis gaat ze naar bed met Hans, die ooit nog iets gehad heeft met haar broer. Paul is erg ontgoocheld en Günther al even erg, want die was stiekem verliefd op zijn vriend. Het feest loopt uit de hand, en zal tot verregaande gevolgen leiden...

avatar van davidov
Heb de film dinsdag in de sneak gezien in kritereon te amsterdam...

tja wat zal ik zeggen, het aller eerste plaatje wat je ziet is een bewaker... ik ga er even goed voor zitten want de naam "der untergang" kwam even bij mij op.

Helaas spatte die droom als snel als een zeepbel uitelkaar.

Wat er overbleef was een film waarvan ik moet zeggen dat hij heel erg mooi in beeld gebracht is.... om het even simpel te zeggen, de plaatjes zijn mooi, de muziek is redelijk, en het acteren is ook niet slecht.... dus die kant van de film zit wel snor.

Echter zoals ik altijd zeg, een film moet bij mij 2 aspecten hebben...hij moet goed in elkaar zitten, en leuk zijn (kwaliteit en kwantiteit). En leuk vond ik deze film absoluut niet....alle elementen die men in een film kan stoppen om hem spannend te houden zijn foetsie.... Het einde van de film, ken je al na 3 minuten dus daar gaat dat spannings element....de film is ontiegelijk traag, ook al ziet het er wel mooi uit, maar je zit letterlijk tientallen minuten te kijken naar een jongetje en een meisje onder een boom die niks zeggen, of wat weg dobberen op een meertje.... mooi? ja....leuk? nou...na 10 minuten ken je dat ook wel weer.

Verder: verhaal is eentonig, geen plot twists....het einde staat aan het begin al vast, geen spanning en sensatie, en ook geen humor...

Komt dan ook over als een saai college op de universiteit, een docent die over een mooi vak praat, maar doet dit zo ontiegelijk langzaam, zonder afwisseling, zonder humor...dat het voor veel mensen een lange zit is.

Jammer maar helaas, de film kon mij niet boeien dus daar krijgt hij 0* voor....echter wel 2* voor de rest (plaatjes,acteurs,muziek)

anthony
Kijk aanstaande vrijdag naar Rene Mioch en Jac Goderie, zij gaan deze film bespreken. Ik ben erg benieuwd wat zij van deze film vinden.

avatar van davidov
hehe goderie zegt precies wat ik ook dacht, en mioch ben ik het ook gedeeltelijk mee eens...

film ziet er mooi uit, maar niks kan echt je aandacht erbijhouden

neo (crew)
Of je op gaat in de film hangt meest waarschijnlijk af van het feit of je meegaat in de dromerige sfeer of niet. Ik ging er helemaal op.

avatar van titan
En ik dus niet. Ik vind de film nogal pretentieus en tergend traag af en toe. Ik ga mee met Davidov, 2* dus.

neo schreef:

als je er in op gaat komt dat omdat je iets in de film erg leuk gevonden hebt....want voor de rest is er zoals mijn collegas mioch en goderie al zeiden niks dat spanning wekt....geen wendingen, het einde ken je al aan het begin, en je hoopt dat er nog wat groots gaat gebeuren maar eigenlijk weet je alles al.

De film is eigenlijk 1 grote soap, maar dan met duitsers, in de jaren 20 in een mooi bos, met heel veel mooie trage plaatjes...

Nah...dan vind ik een boek lezen nog leuker (en ik heb een hekel aan boeken lezen )

neo (crew)
Ik zou bijna een vergelijking met The Thin Red Line willen aangaan, zo'n soort sfeertje is het haast...

avatar van aerodynamic
Ook ik ging er dus niet helemaal in op helaas (normaal gebeurt dat wel bij dit soort films bij mij). Dat ie langzaam was vond ik dan ook niet storend. Maar het raakte me gewoon minder. Wel mooie sfeerplaatjes en prima acteerwerk. Ik zou het liefst tussen 2,5 en 3 in gaan zitten. 2,75 sterren dus
Maar met alle afrondingen tegenwoordig staat er dus netjes 2,5.

neo schreef:

ja dr is wel een mooie sfeer maar die pakt mij gewoon niet, de film sleept maar voort maar het enige punt weaar de film heengaat is wat we in het bein al weten..

Mooi gemaakt is de film zeker maar alleen daarvoor kan ik hem geen voldoende geven

kan wel inzien trouwens dat anderen er wel in kunnen zitten dus eigenlijk is voor mij deze discussie zinloos

avatar van mikey
Mooi gemaakt maar een bijna inhoudloos verhaal over adolescenten problematiek. Tevens is het thema overbekend.

Trage, droevige, intense en ook donkere film over onvervulde liefdes en de verwarring die dat voor jongeren met zich meebrengt.

avatar van Darbie
Davidov heeft deze film goed verwoord.

Matige en wat warrige film over verveelde en vervelende, doorgedraaide tieners tijdens de 'roaring twenties'. Aardig thema als uitgangspunt, mede omdat e.e.a. gebaseerd is op echte gebeurtenissen. Niettemin weet de film niet echt te boeien. Dat komt o.a. door het trage tempo én omdat de film eigenlijk in het begin al verraadt hoe het gaat aflopen.

avatar van adso
Verhaal (gebaseerd op waar gebeurd) barst van potentie en escalatie,
maar verzandt in laffe, brave, trage, vervelende nietserigheid.