Kådisbellan (1993)

Alternatieve titel: The Slingshot

Zweden / Denemarken

geregisseerd door Åke Sandgren
met Jesper Salén, Stellan Skarsgård en Basia Frydman

Het is niet makkelijk om en Jood en socialist te zijn als 12-jarige in het Zweden van de jaren 20. Roland probeert zich zo goed als hij kan te weren tegen de pesterijen van de klasgenootjes en leraren. Zijn moeder verkoopt in het geniep illegale condooms, die Ronald gebruikt om katapulten en ballonnen van te maken, die hij dan verkoopt.

Ik heb me prima vermaakt. moest af en toe grinniken om de ingevingen van het ventje. hoe hij de leraren aanpakt bijvoorbeeld. prima acteurtje overigens. ik geef hem 4 sterren. de film dan

Het had even tijd nodig om in de film te komen, maar daarna ging ik de film steeds mooier vinden.
Het loslaten van de kikker in het water, op het eind van de film, vond ik schitterend.

hihi, en de film schiet omhoog.

sydney
Ik vond de film van begin tot eind zeer indrukwekkend. Ik moet toegeven dat ik me behoorlijk laat beïnvloeden door de zweedse inslag en taal. Maar er zijn (helaas) niet veel van deze films gemaakt.

En hij schiet weer omhoog.

FisherKing
Indrukwekkende film, klopt vrij aardig; goede cast; uitstekend spel... veel gevoel en drama. Ik vraag me nog steeds af dat we in NL niet dit soort meesterwerkjes kunnen produceren. (minpuntje voor script trouwens) (laat Karakter effen buiten beschouwing hier)

Zeer goede film. En nu weet ik ook waar een condoom voor is.

avatar van jay73
Hoeveel kinderen had je ook alweer Stinissen?

Twee paar sokken

half puntje erbij omdat ik er vandaag nog een paar keer aan moet denken. dat maakt een film beter, als ie blijft hangen.