Turbo (2013)

Animatie / Familie

geregisseerd door David Soren
met de stemmen van Ryan Reynolds, Paul Giamatti en Michael Peña

Een doodnormale tuinslak heeft de absurde droom om de snelste slak ter wereld te worden. Echter, wanneer hij een raar ongeluk krijgt beschikt hij over een ongelofelijke snelheid. Hierdoor wordt de kans om zijn doel te realiseren een stuk groter.

avatar van schumacher
Zeer goeie animatie film: wat bij zo'n film vooral telt is ervoor zorgen het niet saai is of word.
Het moet vermaken en dat deed deze Turbo.
Denk maar aan finding nemo: wat een overrated film was dat niet zeg, dat was pas middelmatig, saaie stukken in.
Turbo doet wat het moet doen, aan een snel tempo vooruit gaan .
Zaten leuke stukken ook in.
Slakken waren leuk.

avatar van Koerok
schumacher schreef:
Het moet vermaken en dat deed deze Turbo.
Turbo doet wat het moet doen, aan een snel tempo vooruit gaan .
Zaten leuke stukken ook in.
Slakken waren leuk.

Mijn zoontje van twaalf vroeg zich af toen hij dit las: "Hoe oud is die wel niet?"
Dit was bij vlagen vermakelijk, maar uiteindelijk toch gewoon te absurd. Een 2.0 voor de moeite.

avatar van schumacher
Koerok schreef:

Op een animatie film staat geene leeftijd. Zelfs mijn pa vind dat leuk om naar te kijken en vind de ene ook al beter dan de andere en iedereen heeft zijn genre toch? Net zoals in muziek; sommige vinden klassieke muziek de top, kuch zeg ik daartegen, terwijl anderen boenke boenke maar niks vinden.

avatar van Koerok
schumacher schreef:

Ja joh, is ook geen probleem. Wij hebben er met het hele gezin naar gekeken. We verschillen van mening, alleen vind ik 5 sterren voor deze film wel heel erg veel. Turbo is toch vele malen slechter dan andere animatiefilms zoals Toy Story (alle delen), Shrek en de Incredibles? En dat je dit beter vindt dan Nemo kan ik ook echt met m'n pet niet bij. Maar het zei zo.

avatar van Re73
leuk voor een keer maar vond toch wel veel gelijkenissen met Cars.

Animatie blijft leuk. Bij de animatiefilms tegenwoordig lijkt alsof je na normaale film kijkt.

avatar van LOTR-lover
Grappige, vermakelijke animatiefilm met een aantal hilarische scènes. De grappen zijn niet allemaal zo geslaagd maar toch vloog de speelduur voorbij. Vond ook de 'rol' van Samuel L. Jackson vrij briljant, haha. Zowel voor jong als oud een prima film!

7/10 ( IMDB)

avatar van missy85
Hij was leuk, super schattig met die slakken! Hij had wel iets weg van cars, maar dat maakt het niet minder leuk. Mooi gemaakt, zeker een aanrader! =)

avatar van DonOswaldo
Vermakelijk. Leuke voice-cast en dito characters, fijne hip-hop muziek (die eye of the tiger-2pac mix ), humorvol en een cliché doch verdraaglijk verloop. 4*

avatar van Insignificance
Verbazingwekkend dat dit ideetje überhaupt een film heeft opgeleverd. Bij animatie mag je de fantasie de vrije loop laten, graag zelfs, maar dit slaat nergens meer op. Verder is het op geen greintje creativiteit te betrappen. Maar weer eens een underdog verhaaltje en alsof dat nog niet saai genoeg is, wordt nergens van die formule afgeweken.

Nog saaier wordt het met deze typetjes en humor. Herkauwen van overbekende zaken met een voice cast, de bijrollen met name, die hun gebruikelijke act opvoeren. De soundtrack is van hetzelfde laken een pak, het motto is niet te harden. Allemaal niet leuk. Er valt nog wel iets te zeggen over de animatie, maar daar draait het allang niet meer om.

avatar van horizons
Juist het idee is grappig aan de film. Ook het concept van een slak op de Indy 500.

Film was beter dan verwacht . Kinderen vonden hem helemaal top.

avatar van Spetie
Dit was niet al te best en waarschijnlijk was het ook hopen tegen beter weten in, omdat de laatste jaren de films van Dreamworks iedere keer weer tegenvallen.

Dit verhaal was me toch ook een partij vergezocht zeg. Nu hoeft dit in animatiefilms ook niet altijd serieus te zijn, maar een slak die meedoet in een Indy 500 race is wel heel vergezocht. Een hapering bij de start en het is bijvoorbeeld al gedaan met het slakje. Maar goed, ik zal niet op alle slakken zout strooien.

Los van het verhaaltje vallen de personages erg tegen. Turbo zelf gaat nog wel, maar verder is iedere bijrol irritant of vervelend en ontbeert het elke vorm van humor. Als dan ook nog in anderhalf uur alles gebeurt, wat je van tevoren kunt voorspellen, blijft er weinig te genieten over.

Ja de animaties zien er niet slecht uit, maar die konden de aandacht helaas niet wegnemen van de storende factoren. Dreamworks heeft anno 2013 een nieuw dieptepunt bereikt.

avatar van filmkul
Aardige animatiefilm, maar zeker geen hoogvlieger. Het verhaal is erg ver gezocht door het combineren van een fantasie wereld en de "echte" wereld. Verder wordt de hoofdfiguur wat oppervlakkig neergezet waardoor hij weinig karakter heeft. De vaart zit er echter goed in en de film verveelt geen moment. Voor de kleinsten een prima film, voor de volwassenen matig. 2.5/3.0

avatar van barcam
Leuk idee: een slak die kan racen.
Spijtig is dat gans de boel opgehangen is aan dit idee maar vond het resultaat wel grappiger dan "cars".
Het verhaaltje is erg flauw en voorspelbaar en de zedenles licht er te dik op maar de bij figuurtjes maken veel goed.
Snel vergeten die slak.

avatar van Norma
Een slak met turbo snelheid, jawel. Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten verzinnen.

De hele film komt een beetje zo over: alsof de inspiratie op was. Het verhaaltje is bekend, verwissel de slakken voor elk ander willekeurig dier en je kunt zo een tiental (als het niet meer is) gelijke animaties vinden. Toch zorgen diezelfde slakken er voor dat de film niet echt vervelend wordt; de scènes waarin de leefwereld van de slakken wat aandacht krijgt zijn best grappig (zo nu en dan vliegt er een vogel over en dan is er weer één personage minder) en vooral Paul Giamatti vult zijn stemrol erg leuk in op de voor hem zo typerende manier: de geboren pessimist die op droge toon ad rem kan reageren en met overslaande stem soms flink uit zijn slof schiet. Het hele racegebeuren doet vanzelfsprekend aan Cars denken en duurt veel te lang.

Leuke film als je hem in 3d kijkt het verhaal is weer van hoe kan je het ver zinnen maar ja toch geef ik drie sterren

avatar van HCMovieFreak

Deze animatie film is gewoon super super leuk, grappig, en mooi gemaakt!!
Aan te bevelen voor animatie liefhebbers van alle leeftijden !!
Ik ben een behoorlijke animatie freak en ben vaak niet zo gelukkig met de nederlands gesproken versie omdat er dan leuke uitspraken niet uit de verf komen of totaal worden gemist.
Maar deze is TOTAAL anders want de Nederlands gesproken versie is echt super leuk,
Met o.a. de stemmen van,
Acteur Waldemar Torenstra als Turbo,
Ruben van der Meer is Chet de oudere broer van Turbo.
Cabaretier en acteur Javier Guzman is Tito
Cabaretier en acteur Roué Verveer is Angelo

DUS KIJKEN DIE FILM ))

avatar van tattoobob
Leuk animatiefilmpje met een hoge dosis humor..ja zeker een aanrader.

Leuke animatiefilm die zeer geschikt is voor de ganse familie.
Ik heb er samen met mijn meisje naar gekeken en we hebben er ons beiden goed mee vermaakt.
De film doet wat aan Cars denken, maar de slak maakt het dan toch weer origineel.
Wat mij vooral verbaasde is de details die men liet zien op het Indianapolis circuit.
De 'bricks' die er liggen aan de start-finishlijn, die liggen er in werkelijkheid ook.
En tijdens het racen de 'marbles' die de wagens achterlaten, dit is het rubber dat van de banden loskomt en naast de ideale lijn terecht komt, kom je er per ongeluk toch op verliest de wagen alle grip. Dus zo'n fantasie was het niet wat er in de film met de leider van de race gebeurde.
Kortom: leuk en geschikt voor groot en klein.
Pluspunt op blu-ray, een fantastische 7.1 soundtrack !!

avatar van gukker
Wat is die Turbo toch een verschrikkelijk dom en naïef personage zeg. Stiekem hoopte ik dat die grasmaaier hem zou verpulveren. Bijkomend voordeel: Dan was de film na een half uurtje klaar geweest.

Daarnaast vind ik het moraal van deze film totaal verkeerd. De algehele boodschap is (zoals wel vaker in soortgelijke animatiefilms), dat je je dromen waar kunt maken. Maar hoe maakt Turbo zijn dromen waar? Niet door keihard te werken of iets dergelijks, maar door bij toeval te muteren in een soort superslak. Wat moeten kinderen daar in godsnaam van leren?

"Mama, ik wil later op de Olympische spelen de 100 meter winnen dus ik ga nu in de tuin zitten wachten tot ik geraakt wordt door de bliksem en muteer in een supermens. "

Verdere minpunten van deze film heb ik hierboven al zien staan. In tijden niet meer zo'n gedrocht gezien.

Ik heb niet veel op met animatiefilms, maar dit was toch wel een zeer matige en ook zeer kinderachtige bedoeling. Het verhaal bevat ook geen maatschappelijke boodschap, of het moet zijn "blijf lekker dromen/fantaseren en hopen op een wonder".

Het onnozele flauwe verhaal (slak die opeens, op een belachelijke manier overigens, ongelofelijke snelheid krijgt en gaat racen tegen echte raceauto's ) stelt weinig voor en heeft ook totaal niets ontroerends zoals o.a. de "Toy Story" films en "WALL·E" dat wel hadden. Ook zit het verhaal vol met clichés en is het allemaal zeer voorspelbaar. Visueel ziet het er wel allemaal nog aardig uit.

Misschien dat de allerkleinste onder ons dit nog een leuke film vinden, maar als familiefilm voor het hele gezin vind ik het niet echt geslaagd.

avatar van Decec
Een leuke animatie/avontuur/komedie/sport/familie film...
Leuk verhaal...
Mooi gemaakte animatie film...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(DOlby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Voor hele leuke familiefilm...

avatar van Brabants
Dreamworks zet hier met Turbo en rake animatie neer met origineel verhaal en zéér geslaagde humor. Geen enkel moment klapt het verhaal in mekaar en dat is op zich al een gave. Door alle animaties van de afgelopen tijd zie je de bomen door het bos niet meer. Gelukkig maakt zo'n productie als Turbo de animatiewereld weer geloofwaardig en laat het zien dat sommige concepten zeker werken, waar er vooral veel ook niet werken.

Mwah......... het ging wel. niet super grappig en geen geweldig verhaal. Leuke film voor een regenachtige zondagmiddag.

avatar van Phantasm
Leuke animatiefilm die lekker wegkijkt, heb me er prima mee vermaakt.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Turbo is één van de vele Dreamwork animaties die aantoont dat de studio het vooral van toevalstreffers moet hebben. Nergens echt verrassend of origineel. Dit is eigenlijk Cars met slakken en hier en daar de voorspelbare woordspelingen en grappen. Die bende slakken met hun racehuisjes zijn nog te doen, de mensen zijn gewoon irritant slecht. Niet te verwonderen dat zelfs een gematigd goeie animatiefilm als Frozen zoveel glorie krijgt als de concurrentie slaapverwekkend is.

avatar van K. V.
Bij deze weinig verwachtingen, maar viel toch nog beter mee dan gedacht. Geen super origineel verhaal, maar toch wist het wel te boeien.
Visueel is de film wel te doen, al heb 'k wel al veel mooiere animatiefilms gezien. Ook de stemmen (de Engelse versie gezien) waren wel leuk.
'k vond het wel leuk tijdverdrijf, niet de beste animatiefilm, maar eens leuk om gezien te hebben.

avatar van moviebrielen
Prachtige animatie. Mooi verhaal en ja....enige gelijkenis met Cars.

Dick2008
De film begint leuk met Theo (Turbo) en zijn broer Chet, twee slakken, waarbij de eerste zo graag een coureur wil worden. Hiermee is het een kindgerichte film. Als je maar wenst en je blijft wensen dan komt uiteindelijk je droom ook wel uit. Toen dat jongetje op zijn fietsje aan de orde kwam heb ik eigenlijk afgehaakt, maar daarna toch wel weer verder gegaan. En gelukkig maar want uiteindelijk is het toch nog wel een leuke film geworden. Die zeker niet van begin tot eind even geweldig is (en veel te lange speelduur). En nogal wisselvallig, dan weer leuk en dan weer minder. Maar goed dat geldt voor al die animatiefilms wel. De dialogen zijn meestal wel leuk met droge humor en het laatste gedeelte met de race is zelfs hilarisch, waarna het slot wel weer minder wordt.
Over de gehele linie leuke ook mooie animatie en daar ga ik natuurlijk vooral voor. (Anders kan je wel gewone films kijken). Dat kraaien slakken eten, wist ik niet en heb er ook niets over gevonden. (Wel egels). De kraaien zijn ook heel mooi getekend en de slakkies lief.
Het idee is maar krankjorum met enorme levendige fantasie en ongeloofwaardigheid. Maar in filmland kan alles en zeker bij animatie. Slakken heb ik wel eens eerder gezien ( Flushed Away (2006)), maar in deze film hebben ze de hoofdrol. En het idee is leuk verzonnen en uitgewerkt ook al hoef je natuurlijk niets nieuws mee te verwachten. De stemmen zijn ook goed.

Dat Shrek nog overtroffen wordt acht ik niet meer zo groot. Maar ik vind dit toch wel weer één van de betere van Dreamworks, zeker wat betreft visueel maar toch ook wel inhoudelijk. 3.0/4.0

avatar van Antonev
Vermakelijk en hier en daar wel geestig. Echt origineel is het allemaal niet, maar de invulling is prima.