

The Bigamist (1953)
Genre: Drama
Speelduur: 80 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Ida Lupino
Met onder meer: Joan Fontaine, Ida Lupino en Edmund Gwenn
IMDb beoordeling:
6,8 (4.573)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Bigamist
Tijdens een zakenreisje naar L.A ontmoet een getrouwde man een eenzame vrouw die in een smoezelig restaurantje werkt. De twee krijgen een relatie. Wanneer de man hoort dat de vrouw zwanger is, trouwt hij ook met haar. Wanneer zijn eerste vrouw echter lucht krijgt van dit tweede huwelijk, begint zij een gemeen proces tegen hem.
Externe links
Acteurs en actrices
Eve Graham
Phyllis Martin
Mr. Jordan
Harry Graham / Harrison Graham
Tom Morgan, Defense Attorney
Mrs. Connelley
Phone Operator
Miss Higgins, Landlady
Zichzelf, Singer
Judge
Video's en trailers
Reviews & comments

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Zeker voor 1953 een moedig gemaakte film over een controversieel onderwerp: een emotioneel gecompliceerd portret van een vertegenwoordiger die een dubbel leven leed en, in verschillende steden, getrouwd was met twee (ongelukkige) vrouwen. Wel was het teveel een gedetailleerd melodrama (met film noir ondertonen), maar de cast speelde werkelijk fantastisch.

clubsport
-
- 3059 berichten
- 6504 stemmen
Het Moedige van deze film zit vooral in de manier waarop de man in kwestie word geportretteerd .
En dat is met een heleboel menselijkheid , aandacht en begrip voor zijn situatie ,en de keuzes die hij maakt .
Ik weet zeker dat dit onderwerp anno nu (tov hem) veel vijandiger van toon zou zijn geweest .
Uiteraard is er de duidelijke boodschap van maatschappelijke afwijzing tov dit onderwerp (hij word niet voor niets voor de rechtbank gesleept ).
maar gelukkig blijft de nare manvijandigheid die tegenwoordig zo mainstream is in veel films achterwege .
En dat zou je toch aan het denken moeten zetten over een verleden waarvan anno nu word beweerd dat vrouwen niks te vertellen hadden .
Edmund Gwenn speelt sterk dit is de 3e film die ik van hem zie en ik moet zeggen dat ik verbaasd ben dat een acteur van zijn caliber zo relatief onbekend is gebleven.
ook de dames doen het overigens prima .

Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
Een gedateerd drama met enkele kenmerken van film noir dat het volgende ethische dilemma opwerpt: kan men sympathiseren met een scheefpoeper/bigamist als hij open kaart speelt en beide vrouwen op gelijke voet behandelt? De film is het hoofdpersonage eerder gunstig gezind en geeft hem een zekere zachtheid mee waardoor je hem gaat beklagen. Het thema wordt zeer voorzichtig en diplomatisch aangepakt, teneinde de Hays Code niet tegen de schenen te schoppen. Hierdoor blijft het uiteindelijk een relatief simpel en braaf verhaal met een tekort aan spanning, sensatie of suspense. Als karakterschets van een bigamist heeft het eveneens weinig te bieden, want een interessante inkijk geven in de psyche van het hoofdpersonage vormt zelden een prioriteit voor dit soort producties. Personages zijn slechts een medium om een oppervlakkig moraaltje naar voren te schuiven zonder hierbij echt een gedurfde blik te werpen op het onderwerp. Dit gebrek aan diepgang is een wederkerend probleem in veel Hollywood producties. Het is duidelijk een low-budget film die visueel niet bepaald indrukwekkend is. Het acteerwerk is oké. Het boek vergelijkt de laatste scène in de rechtbank met The Passion of Joan of Arc, maar een dergelijke morele ambiguïteit wordt naar mijn mening nooit bereikt.

joolstein
-
- 8971 berichten
- 7411 stemmen
Met een ongewoon onderwerp voor een film uit de jaren 1950, had The Bigamist gemakkelijk een exploitatiefilm of een sterk moraliserende film over de heiligheid van het huwelijk, kunnen worden. In plaats daarvan, weet regisseur Ida Lupino (Hollywood's enige vrouwelijke producer-regisseur uit die tijd) een zorgvuldige en sympathieke film ervan te maken.
Moeilijkste van de film was om Harry, ondanks moreel verkeerd, je een sympathiek persoon te laten vinden. En ik vond dat het redelijk was gelukt om van Harry een anti-held te maken, die verstrikt raakt in zijn talloze slechte keuzes. Een verdienste van O'Brien die er in slaagt om van Harry een sympathiek (en nogal zielig) karakter te maken. Dit komt ook omdat zijn vrouw Eve (Joan Fontaine) en vriendin Phyllis (Ida Lupino) zeer overtuigend tegenspel bieden in de film. Ook de ingehouden cinematografie (George Diskant) draagt verder goed bij aan deze sfeervolle film.
Ondanks de somberheid van het onderwerp en de nuchtere benadering van het materiaal, bezit het script ook enkele speelse Hollywood-grappen. Doordat Oscar-winnaar Edmund Gwenn in de film speelt, zijn er niet één maar twee verwijzingen naar Miracle op 34th Street. Eve vertelt Harry dat ze vind dat Jordan "op de kerstman lijkt." En tijdens een bustoer wijst de chauffeur op het huis van Gwenn. De huizen van Lupino's voormalige Warners-collega's Barbara Stanwyck en Jane Wyman worden ook genoemd in deze scène.
De film is opmerkelijk vanwege zijn sociaal taboe-onderwerp en daarnaast vanwege de eerlijkheid waarmee het zijn personages behandelt. Dit was dan ook een prachtige film, goed geschreven en geacteerd. Ik heb er elke minuut van genoten.

alexspyforever
-
- 20982 berichten
- 2328 stemmen
Een lastig te beoordelen film. Enerzijds ben ik het eens met joolstein dat de film goed is geschreven, goed geacteerd, eerlijke behandeling van de personages. Inderdaad Harry is de anti-held enerzijds de goedhartige kerel die voor iedereen goed wil doen zondanig dat niemand hem van iets kwaad kan betichten; Harry is ook een goede mens, maar de eenzaamheid werd hem op een bepaald moment teveel waardoor hij plots een dubbelleven ging leiden en een bigamist werd. Hij raakt verstrikt in een web van leugens, geheimen en verkeerde keuzes. Harry had het zichzelf eigenlijk veel gemakkelijker kunnen maken door zelf en sneller met de waarheid naar buiten te komen. Helaas is hij te zwak en ook te laf om dit te doen. Dus ja ik kan de film van weinig slecht betichten, het blijft vrij braaf maar dat was ook de periode. Dat ik het bij momenten wel saai vond ligt denk ik meer aan het onderwerp en ik Harry niet meteen de interessantste mens om volgen vond.

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Die rechter in het slot kon wel eens gelijk hebben. Soms is het bekennen van schuld door de beklaagde en het verwerken ervan met besef van de schade en leed die aan zich zelf en anderen is toegebracht, voor hem zwaarder dan de straf die het Tribunaal uitspreekt.
Die straf krijgen we trouwens niet te horen wat het standpunt dat Harry helemaal geen straf meer verdient verdedigt.
Goede opbouw, deze film met misschien de LA-relatie te lang uitgesponnen, wat uiteindelijk toch ook weinig schaadt.
Heel bekwame rolinvullingen van de populaire Joan Fontaine en zeker ook van Ida Lupino en ook Edmond O'Brien komt er goed uit.
Het laatste nieuws

Jodie Foster hoopt dat superheldenfilms-tijdperk snel voorbij is: 'Een fase die iets te lang heeft geduurd'

Sofia Vergara is beruchte Colombiaanse kartelleider in nieuwe trailer 'Griselda'

De tien best beoordeelde films van de jarige Ridley Scott (86)

Oscarwinnende film 'Minari' met Steven Yeun is morgenavond te zien op televisie
Bekijk ook

The Reckless Moment
Drama / Film noir, 1949
28 reacties

The Dark Mirror
Film noir / Drama, 1946
23 reacties

The Blue Gardenia
Film noir / Misdaad, 1953
7 reacties

Secret beyond the Door...
Film noir / Thriller, 1947
15 reacties

I Know Where I'm Going!
Drama / Romantiek, 1945
19 reacties

Some Came Running
Drama, 1958
14 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.