The Blue Gardenia (1953)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Fritz Lang
met Anne Baxter, Richard Conte en Ann Sothern

Tijdens een date wordt telefoniste Norah Larkin dronken gevoerd door tekenaar Harry Prebble, waarna hij met haar naar bed wil. Uit zelfverdediging slaat Norah hem bewusteloos, maar als ze de volgende ochtend wakker wordt, hoort ze dat Prebble vermoord is. Zelf kan ze zich niets meer van de vorige avond herinneren.

avatar van Dogie_Hogan
Zaterdagochtend 3 jan.'09 op de ARD (01.20-02.45u.)!

Dick2008
Redelijke film deze maar de reden dat ik deze destijds gezien heb is omdat Nat King Cole er ook nog even in optreedt.

Ondanks het enigszins voorspelbaar en toch eenvoudig (en niet zo origineel) plot, toch behoorlijk goed en aanvaardbaar opgebouwd.
Typische zwart-wit suspensfilm uit de early fifties, waar Lang er nog een commercieel toetje wist aan toe te voegen door het inlassen van een optreden van crooner Nat "King" Cole. Niet vergeten dat toen TV-Shows met zangers nog in de kinderschoenen stonden en dat de radio nog steeds het medium was voor zangers. Een verschijning in een langspeelfilm was voor de fans zeker graag meegenomen.
Dit terloops. Onthouden een goede Fritz Lang en uitstekende acts.
Het draaien van de film zou slechts 3 weken in beslag hebben genomen.

Een van Fritz Lang’s betere thrillers met een degelijk rechttoe rechtaan verhaal. Het weerzien met de films uit de glorieperiode van de grote Hollywood studio’s is telkens weer een feest van herkenning voor mij. Anne Baxter, Ann Sothern, Richard Conte; het zijn drie van de toenmalige sterren waarmee ik in de beginjaren van mijn “filmleven” gepokt en gemazeld ben. Inmiddels heb ik vele honderden van die films teruggezien. Mijn belangstelling en vooral waardering voor de hedendaagse Amerikaanse films is een fors stuk minder, maar uit die rijke studiojaren hoop ik er nog veel te zien.

Het aarzelende verhaal van dit clichématige melodrama, met onder meer drie neurotische vrouwen (waardoor ik de cast ook minder vond, maar waarschijnlijk werd hun opgedragen om overdreven, manafhankelijk te spelen), vond ik niet bijster interessant en het einde kwam volledig uit het niets vallen. Leuk om Raymond Burr te zien, die ik kende van de televisieserie Perry Mason (1985-1993). Als welkom intermezzo zong de onnavolgbare Nat King Cole, die maar 45 jaar mocht worden, de titelsong.

avatar van otherfool
Weinig verheffende noir van Lang rond een ontgoochelde blondine die het met een foute meneer op een zuipen zet, om net op tijd tot inkeer te komen met moord en doodslag tot gevolg. Tenminste, dat lijkt dan even zo, de oplettende kijker weet natuurlijk wel dat Norah niet de beslissende klap heeft uitgedeeld. Het plot richt zich vervolgens vooral op een columnist die op slinkse wijze het politie-onderzoek beïnvloedt, totdat hij als een baksteen valt voor genoemde blondine. Geen onaardige sfeer, maar ook weinig bijzonder en het happy end is zelfs vrij onnozel. Al met al wel een tegenvaller.