• 8.353.959 stemmen

L'Estate di Giacomo (2011)

Drama | 78 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: L'Été de Giacomo / Summer of Giacomo

Oorsprong: Italië / Frankrijk / België

Geregisseerd door: Alessandro Comodin

Met onder meer: Giacomo Zulian, Stefania Comodin en Barbara Colombo

IMDb beoordeling: 6,3 (218)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot L'Estate di Giacomo

De negentienjarige doofstomme Giacomo trekt op een lome zomermiddag samen met zijn jeugdvriendin Stefi door het bos naar een afgelegen rivier. De camera volgt de twee op de voet - in het bos, bij de rivier - zonder het mysterie van hun relatie, tussen ingehouden sensualiteit en kinderspel, te willen verstoren.

avatar van Montorsi

Montorsi

Saaie film.

Zoals de titel al zegt volgt de camera Giacomo in de zomer. Leuk, opzich, maar na de 6e keer modder gooien (letterlijk) in een meertje met een vriendinnetje had ik dat wel gezien. Giacomo werkt aardig op de zenuwen, nu kun je hem dat verder niet al te veel aanrekenen, maar hij had nog het meeste weg van Leonardo Di Caprio in Gilbert Grape hoe hij communiceerde.

Grootste falen vind ik het complete gebrek aan context, je weet niks van Giacomo, zijn vriendin, en zijn liefde (blijkbaar) op het einde, wat alles simpelweg enorm oppervlakkig en willekeurig maakt. Daarom ook totaal oninteressant als docu, en als speelfilm erg gebrekkig. Enkele oplevingen mochten desalniettemin niet baten, ondanks dat er wat audiovisueel aardige intermezzo's inzaten. Maar dat was echt niet meer dan aardig, en echt niet waar een film het van moet hebben.

avatar van Movsin

Movsin

Een film moet niet altijd schokkende gebeurtenissen bevatten om mooi te zijn.

Bewijze hiervan deze "Estate di Giacomo" die ons een beeld ophangt van twee speelse jongeren, die op hun, zo goed als kinderlijke manier, van elkaar houden. Ook dat kan boeiend zijn. Prima camerawerk en een pluim voor de acteurs die, door hun natuurlijk, ongekunsteld optreden, amper met het woord "acteur" te vereenzelvigen zijn.