Into the Grizzly Maze (2015)

Alternatieve titel: Red Machine

Verenigde Staten / Canada
Actie / Thriller

geregisseerd door David Hackl
met James Marsden, Thomas Jane en Piper Perabo

Twee vervreemde broers (James Marsden en Thomas Jane) gaan samen op zoek naar enkele vermiste personen. Eenmaal in de afgelegen wildernis gaat het echter gruwelijk mis wanneer ze worden aangevallen, en onophoudelijk worden achtervolgd, door een huiveringwekkende grizzly beer: 'The Red Machine'.

avatar van Decec
Een goede actie/horror/thriller film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs James Marsden, Scott Glenn en
Billy Bob Thornton ....
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Mooi landschap...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Matige en vooral een clichematige Thriller / Horror film, die ik toevallig gezien heb op de televisiezender "Film 1" en waarbij het draait om een enorme grizzlybeer, te weten "The Red Machine", die uit is op wraak op de mens in zijn woongebied "The Grizzly Maze" in Alaska, vanwege het afslachten (door illegale jagers) van grizzlyberen en veranderingen in zijn woongebied zoals enorme bomenkap en voedselschaarste (o.a. zalm die niet meer de rivier op stroomt). Vanwege dat laatste ziet hij nu ook de mens als nieuwe voedselbron.

Het verhaal was opzicht wel leuk gevonden en weet ook nog enigszins te boeien en te vermaken en dat komt vooral door de fraaie grizzlybeer "Bart the Bear", die regelmatig flink en hard (geweldig was de scene waarbij hij met zijn mond iemand zijn hoofd verbrijzelde) te keer ging en er ook imponerend uitzag. Ook zit er zelfs een beetje goor in, zoals o.a. een tak die door iemand zijn been gaat als die persoon valt. De uitvoering van het verhaal in het eerste gedeelte van de film is op zijn zachtst gezegd tenenkromend slecht (hoogtepunt daarin was misschien nog wel het topless moment van hoertje Amber gespeeld door Kelly Curran) en bevat de nodige clichés (vooral m.b.t. de stereotype personages en hun verhouding onderling en tevens hun problemen en manier van doen), maar naarmate het verhaal vordert, wordt het wel beter en het einde vond ik zelfs nog aardig (is ook nog wat spannend).

De manier hoe de grizzlybeer uiteindelijk gedood wordt op het einde met een mes, vond ik wel een beetje flauw omdat kogels voorheen schijnbaar geen impact op hem hadden (of men schoot gewoon slecht ). Omdat het verhaal zich afspeelt in Alaska, had ik eigenlijk een aantal mooie natuur opnames verwacht van de omgeving, maar dat viel juist tegen en het zag er soms ook wat nep (o.a. de nevel en mist) uit. Wel werd de grizzlybeer regelmatig fraai in beeld gebracht en vrijwel alle vrouwen in het verhaal zagen er ook wel mooi uit, zoals Piper Perabo (in de rol van Michelle, die een dove natuur fotografe is en beren volgt die gemarkeerd zijn met een zender en die tevens getrouwd is met sheriff Beckett) en Michaela McManus (in de rol van Kaley, die de hulpsheriff is van sheriff Beckett en die vroeger verliefd was op Rowan).

Nu we het toch over de cast hebben, die was voor een film als deze best indrukwekkend met o.a. de bekende acteurs James Marsden (in de rol van Rowan, die in de gevangenis heeft gezeten voor het doden van iemand en die terugkeert naar zijn geboorteplaats omdat een vriend van hem daar vermist is en hij die wil gaan zoeken. Hij is tevens het broertje van sheriff Beckett), Thomas Jane (in de rol van sheriff Beckett die vanwege het gevaar van de beer opzoek gaat naar zijn dove vrouw Michelle, die bezig is in het natuurgebied met opnames), Billy Bob Thornton (als de berenjager Douglass, die door zijn manier van jagen en het onnodig vaak doden van grizzlyberen, niet bepaald geliefd is bij sheriff Beckett en zijn vrouw Michelle, maar hij wordt ingeschakeld door sheriff Sully om de beer te doden) en Scott Glenn (als sheriff Sully die bijna met pensioen gaat en daarvoor niet goed gespaard heeft ). Al deze personen dragen een bepaalde geschiedenis/verleden met zich mee en hun dialogen m.b.t. deze geschiedenis/verleden zijn meestal flauw en clichématig. De cast deed het overigens niet meer dan verdienstelijk.

Al met al niet meer dan een matige en clichematige Thriller / Horror film, die leuk is om eens keer gezien te hebben en meer ook niet.

avatar van bjerik76
Een grote ( circus?) beer ( met voetafdrukken groter dan bigfoot) die op zijn tenen door het bos loopt en staand achter de boompjes verstopt ?

De beer zag er goed uit, maar komt er helaas niet goed vanaf.
triest dat het dier weer dood moest

Verder een doof meisje wat midden in het bos vol met wilde dieren in dr eentje fotografeert ?
Blijf dan ten minste op het pad, maar nee, ze zet nog berenvallen uit ook buiten de paden....

Een ander valt uiteraard in een rottend dierenlijk.

Anfin, een hoop domme acties, en ik begrijp die beer wel.

allemaal zeer matig, als de beer het overleefd had had ik het vanwege hem een hogere score gegeven.
maar puntje voor de lokaties en de beelden van het bos en de bergen.

avatar van bjerik76
Collins schreef:

- Niemand dodelijk gewond raakt, behalve natuurlijk de slechterikken en de naarlingen. Die
verdienen het immers.

Kortom: verschrikkelijke bagger.

vond de beer anders geen slechterik, tis zijn bos, had van mij ander einde gemogen ...

avatar van Collins
bjerik76 schreef:

Mee eens, hoor. Met slechterikken doelde ik op de menselijke personages.
Mijn sympathie lag ook bij de grizzly.

avatar van Aapje81
De naam van de regisseur zei me in eerste instantie niet zoveel maar toen me halverwege de film te binnen schoot dat hij verantwoordelijk was voor het vijfde Saw deel zonk de moed me in de schoenen. In vergelijking viel me deze film dan erg mee..

De natuurbeelden zijn mooi, de beer heeft een hoge gun factor en het acteren was redelijk. Ik was vooral verrast om Piper Perabo weer eens te zien. Het grote minpunt van deze film was voor mij het einde. Laat die beer toch lekker die hoofdrolspeler aan stukken scheuren.

Maar goed al met al.

Gemiddeld

P.s. in het beertjes genre moet ik toch even deze aanbevelen Grizzly (1976)

avatar van Spartaan1986
Vermakelijke maar weinig bijzondere avonturenfilm met een horrorrandje. Bewandeld teveel de platgetreden paden en is niet verrassend en shocking genoeg om echt te imponeren. Wat me vooral stoorde is dat er een keer of 30 in de film is geschoten op de beer en hij werd geen enkele keer geraakt. Een beetje ongeloofwaardigheid mag, maar dit ging wel erg ver.

avatar van W.V.
Kort samengevat, het jaws verhaal over gezet naar de bossen en bergen van Amerika. Met the Edge en Grizly is dit onderwerp veel sterker verfilmd. De film krijgt van mij 1,5 voor de prachtige natuuropnames en de beer.

avatar van Smugmarty
Leuk sfeertje hoor, Noord-Amerikaanse outback, mooie vergezichten en natuurschoon. De cast doet braaf z'n werk al vind ik de oudste van de twee broers wat ongeloofwaardiger dan de rest,

Maar verder vooral heel erg grappig, de CGI (vage mistwolken die over de bossen heen dwarrelen, reuze beren die uit het niets opdoemen). Het opengereten gezicht van Billy Bob Thornton lleek wel of er een biefstuk op z'n harses was geplakt). De oneliners van Thornton die maken het geheel nog grappiger "when you mess with evil, the devil comes out" en de psycho-analyses van de beer.... hilarisch.

Inderdaad, Jaws maar dan in het bos bij Alaska.
Was wel grappig geweest als ze de beer hadden laten winnen en een deel twee op komst was _O>

bjerik76 schreef:

De beer zag er goed uit, maar komt er helaas niet goed vanaf.
triest dat het dier weer dood moest

Een ander valt uiteraard in een rottend dierenlijk.

Anfin, een hoop domme acties, en ik begrijp die beer wel.

maar puntje voor de lokaties en de beelden van het bos en de bergen.

Helemaal met je eens... Die dingen die jij opnoemt dacht ik ook...Een dove troela met een camera in een woud vol grizzly's
De Mens heeft in zo'n bos niks te zoeken...dat is het terrein van die dieren. het einde zinde mij ook niet. Ik had gedacht dat het heel anders zou eindigen.

Ondermaatse film met heel veel dommigheden..Ten eerste is dat woud het terrein van wilde dieren..Wat moet ja daar als dove vrouw met een camera?? Waarom vind haar vent dat goed??/ / Een selfie met Bart?????? Verder niks spannends en boeiend Een film voor teeners met cola en chips zittend op de bank. En het verhaal?? Eigenlijk niet zo goed begrepen...hahahah.......Zal wel met mijn gedachten afgedwaald zijn....hahah/
Het einde????Teleurstellend. Het einde toont dat de mens de werkelijke predator is...Snel vergeten deze film...
O....met een paard het gebied van grizzly's in???..... Slim!!! Een paardenkont ruiken beren al op drie kilometer.......
Genoeg over de film,...2 sterren.

avatar van DiamondsRealDeal
Wat doet Billy Bob Thornton in een film als deze thuis

avatar van DiamondsRealDeal
Collins schreef:

verdienen het immers.

Jawel, Zoe en die ouwe

Wat een waardeloze film. Heel logisch ook om een dove vrouw middenin de wildernis berenvallen op te laten zetten.

avatar van IH88
Into the Grizzly Maze

Matig. Ik zat de hele tijd tegen de personages te schreeuwen om die beer met rust te laten. Van mij hadden ze allemaal wel als maaltijd voor de beer mogen dienen, maar uiteraard moet de beer dood. Marsden en Perabo zijn best goede acteurs en kunnen sympathieke personages neerzetten, maar hier wilde ik ze soms wel de nek omdraaien. Ze komen in het territorium van de beer, ze schieten op hem, en ze gaan steeds verder in het opjagen van de beer. Het einde voelde dan ook niet als een feel good einde, maar meer als een arthouse drama waarin alles misgaat. #justiceforthebear

avatar van trinco
Horrorverhaaltje van 13 in een dozijn met prachtige natuuropnamen, dat dan weer wel.
Grappig: Alaska is net zo groot als Spanje, Frankrijk, Duitsland en de Benelux samen dus 'the Maze" heeft waarschijnlijk de afmetingen van de provincie Gelderland maar de hoofdrolspelers komen elkaar om de haverklap tegen in het enge bos.

avatar van mikey
man vs nature flick over een beer die kwaad is vanwege boskap en stroperij. Ziet er lelijk uit. Dat de beer stierf als een hollywood acteur was wel dolletjes. Gered door glenn en billy bob.