Europa Report (2013)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Sebastián Cordero
met Sharlto Copley, Michael Nyqvist en Christian Camargo

Een groep astronauten maakt een bijzondere reis naar de Galileïsche maan Europa, die rondom de planeet Jupiter draait, om op zoek te gaan naar buitenaards leven. De reis zelf blijkt zwaarder en vermoeiender te zijn dan de astronauten hadden verwacht, en eenmaal aangekomen bij hun eindbestemming komen ze oog in oog te staan met iets waarop ze zich niet hadden voorbereid.

Niet best. Zelfs niet voor een low-budget film. Wat arno74 al schreef klopt volgens mij de film chronologisch ook niet. Het ene moment zijn ze geland op de maan en het andere moment draaien ze weer in een baan om die maan. En dat tot twee keer toe.
En dan die alien; wel erg cartoonachtig met die octopus-tentakels.

avatar van mcdaktari
Zojuist Europa Report weer eens opnieuw gekeken, het is best wel een goeie sciencefiction film. Het mag dan wel een low-budget film genoemd worden maar toch zag het er allemaal heel goed uit. Ook de cast acteerd behoorlijk goed. Deze film hou ik iig wel in m'n SF collectie.

Left4Dead schreef:
SF, het contact is verloren met een ruimteschip met onderzoekers die de planeet Europa als bestemming had. Er gaat veel mis aan boord van het ruimteschip en daarmee kwamen levens op het spel te staan.

De film is zeker verzorgt, script loop goed, soundtrack prima en de beelden zijn mooi geschoten. De cast doet het erg goed en poetst daardoor de traagheid een beetje weg, men neemt nogal de tijd voor het verhaal. Dat is meteen ook mijn enige maar ook groot minpunt.

Leuk voor één keer, er is energie ingestoken maar er komt voor mij te weinig energie weer uit.

anders gebruik je spoiler tags lulhannes

arno74 schreef:
Aardige found footage scify met thriller- en horrortrekjes.. Het voelt behoorlijk low budget aan, op zich wel genietbaar voor de liefhebbers, zolang je maar geen meesterwerk verwacht. De film bevat ook grote fouten, zoals dat het kleine schip landt en even later iemand het opeens enorm grote schip uit gaat om een ruimtewandeling te maken en we dan opeens in een baan om de planeet zitten terwijl we net geland waren, weer even later gaat iemand door hetzelfde poortje van het inmiddels weer kleine schip naar buiten en dan komt ie op het ijs van de planeet terecht. Ik vermoed dat ze achteraf besloten hebben om de volgorde van de scenes anders te monteren of zo. Op zich wel aardig, maar zonde van zulke dingetjes. 2,5*

Je schrijft een hoop onzin en hebt er niks van begrepen

Ik heb iets tegen found footage films,maar bij deze is het te pruimen. Een voldoende maar geen topper. Dat komt aan het ontbreken van echte spanning en de vlakke acteurs. Cinematografisch zit het best voor elkaar,maar kwa spanning mist de film zijn doel. Ook weet je al na een kwartier hoe het afloopt.O...heb ik het goed begrepen dat ze al 14 jaar onderweg waren????Dat kan niemand psychisch aan en bewijst dat dat soort enorme ruimte reizen voor een mens niet te doen is. Maar met robots wel.....en dan zijn we zeker twintig jaar verder...Mij krijgen ze nog geen uur in zo;n schip....

avatar van horizons
Leuk!

Goede keuze om deze alsnog te kijken (hij gaat eind van de week van Netflix af). Hoewel het vorm van found-footage is vervalt het nergens in found-footage gebeuren. Statisch camera's helpen daarin goed mee.

Cast heeft er duidelijk zin in en weet best goed te overtuigen. En om de maan Europa op deze manier te gebruiken is leuk uitgewerkt.

avatar van flaphead
Bijzondere science-fiction, die mixt met found-footage en documentaire-stijl. Een grote voorwaarde is dat je interesse in astronomie hebt, want het is een serieuze sf. Het is een verademing om een film in deze hoek te zien die niet leunt op de sensatie en grotendeels verstoken blijft van clichés.

Het neemt een interessant uitgangspunt; de zoektocht naar leven op Jupiter's prachtige maan Europa nadat er recent tekenen voor water zijn gevonden (en dat laatste is waar). Het interieur van het schip en de beelden van Europa zijn een lust voor het oog. Doordat de sensatie achterwege blijft, voelt het geheel erg realistisch aan (zover mogelijk, uiteraard), maar wel wat traag, wat overigens niet in de weg staat. De onbekendere cast doet het meer dan uitstekend. Een schijnbaar minpunt wordt tegen het einde slim als twistje uit de doeken gedaan (Rosa doet haar documentaire-verhaal en dus is het al duidelijk dat het schip minstens met haar teruggekeerd is. Uiteindelijk blijkt dat om een opname ter plekke te gaan).
Natuurlijk zijn er ook flaws. Je weet bij zoiets dat niet alle bemanningsleden zullen overleven en zeker toen Katya haar wandeling ging maken was al duidelijk dat ze niet terug zou komen. Het springen in de tijd had geen meerwaarde, maar dankzij het tellertje in beeld is dat te behappen. Het grootste minpunt zit hem voor mij in de eindscene. Waarom, oh, waarom lieten ze nou toch een wezen zien. Het was zoveel mooier en passender geweest als dit in het midden was gelaten. Het bewegen van het licht in het water was voldoende. Het is bijna niet door de vingers te zien voor mij, maar deze film verdient toch een hoge waardering. Eerlijk, fris, realistisch, mooi en echt eens wat anders in dit genre wat mij betreft.

Edit: na wat rondgelezen te hebben, ben ik toch wel verbaasd over de lage waarderingen en de enorme box office flop (logisch als je het laat openen in slechts 3 bioscopen). Het is zeker geen meesterwerk, maar ik heb al heel veel van dit soort sf's gezien en dit verdient toch een bovengemiddeld schouderklopje. Waarschijnlijk dat de meer serieuze ipv actie-benadering ermee te maken heeft. Dat het overigens een low budget-film blijkt te zijn verdient allemaal maar respect.

flaphead schreef:

Vond ik eigenlijk nog best meevallen, je ziet het wezen maar heel kort, net genoeg om een beetje een indruk te geven en de nieuwsgierigheid deels te bevredigen en deels te vergroten. Ik zou het als storend hebben ervaren om gewoon niets gezien te hebben.

Verder: fijne film, duidelijk niet het grootste budget maar dat is niet zo erg. Paar leuke momentjes: het einde (voor mij dan toch), het moment dat je doorhebt dat die ene astronaute niet in een aardse studio zit zoals de rest, maar haar verhaal vanuit het ruimteschip doet, en sowieso het hele "wat is het nu eigenlijk?"-gevoel dat je van bij de landing meekrijgt.

avatar van joolstein
Europa Report is redelijk anders dan de meeste ruimtethrillers en juist dat maakt van deze film een prima geheel. De film zit goed in elkaar en brengt de nodige spanning met zich mee. Daarnaast berust er in het verhaal een kern van realiteit. Op Europa een maan van Jupiter is inderdaad ijs met daaronder vermoedelijk een vloeibare oceaan van water. Er blijkt zelfs een ijle atmosfeer van zuurstof te zijn. Onderzoekers achtte dan ook leven op Europa waarschijnlijker dan leven op Mars.

Naast dat er dus een redelijke hoeveelheid realiteit in het verhaal is verwerkt, is er ook zoveel mogelijk geprobeerd om de film zelf als werkelijkheid te laten overkomen. De beelden die je ziet zijn voornamelijk van de vaste camera’s aan boord van het ruimteschip omdat er meerdere camera’s op het schip gemonteerd zijn, zowel binnen als buiten, kan er veelvuldig van montages gebruik gemaakt worden. In feite is ‘Europa Report’ daarmee een found-footage-film. Met als grote voordeel dat er weinig beelden zijn opgenomen met een bibberige handcamera, aangezien het hoofdzakelijk om vaste opnames van de scheepscamera’s draait. Echter het ontwerp van het schip (binnen en buiten) en de pakken is fantastisch. Ook de beelden van de maan weten indruk maken! Ondanks het lage budget ziet alles er dus enorm realistisch uit.

Behalve Michael Nyqvist ‘Millennium’-trilogie) en Sharlto Copley (‘District 9’) bestaat de capabele cast voornamelijk uit acteurs die wel ervaring hebben maar vrij onbekend zijn. Waarbij ik wel moet opmerken dat de Amerikaans-Hongkongse Daniel Wu eigenlijk de grootste van stel is. Enfin, doet er niet heel veel toe want alle brengen zeer overtuigend hun rol.

Ondanks de grootsheid van de missie houdt de film het klein. Geen dramatische shots van een gigantisch sterrenstelsel, de actie blijft hoofdzakelijk beperkt tot de weinige ruimte die de astronauten tot hun beschikking hebben. Echter het heen en weer springen in de tijd zat de film af en toe een beetje in de weg. Ondanks dat wist de regisseur een relatief laag budget een heerlijke verfrissende sciencefictionfilm te maken. TOP

avatar van Collins
Found footage en Science Fiction. Kan dat wel iets leuks opleveren dacht ik voor aanvang van de film. Ja hoor, dacht ik na afloop. Dat kan zeker. Europa Report is gewoon een leuke en spannende film.
De film heeft wel iets van een documentaire. Aan elkaar geplakte beelden van boordcamera's, helmcamera's en eigen filmmateriaal van de personages. Het is een verzameling aan beelden waarin de personages hun routineuze, hun fantastische en hun panische ding doen. En, zoals dat in een documentaire gaat, wordt hun ding af en toe onderbroken door een uitleg van derden van mission control of van een bemanningslid zelf. Even rust. Even resetten.
De vorm is goed gekozen. De schakelingen tussen de diverse camera's zijn snel en zorgen voor dynamiek in de film. Veel harde actie en imposante avonturen in een decor met fantastische speciale effecten zijn er namelijk niet. Het is low budget. Alles is met mate.
De setting van de film is meerendeels het interieur van een ruimteschip, dus veel actie buiten het schip is er niet. Wel wat. Een paar ruimtewandelingen vormen het actievere deel van de film. Op die momenten is er iets meer uitgepakt. Het zijn spaarzame momenten. Het meeste is klein en overzichtelijk gehouden. Het werkt effectief. Het roept gevoelens van claustrofobie op, van onheil, van verlorenheid en van verlatenheid. Beklemmend en spannend.
Effecten zijn er dus wel, maar geheel in lijn met de beelden, kleinschalig. Heel prima en heel functioneel, want juist door hun minimale karakter, geven ze weinig weg van de omgeving of van een bepaalde dreiging en houden ze de film spannend. Zo is niets eenduidig en is er altijd ruimte voor speculatie.
De niet aflatende dreiging van het onbekende en de niet te stuiten aandrang om er de confrontatie mee aan te gaan zijn de elementen die heel indringend de boventoon voeren in dit spannende filmverhaal.
Erg leuk.

avatar van wihu61
Heb hem nu drie keer bekeken, en ik moet zeggen: hij wordt steeds beter.
Eindelijk weer eens geen helden die gekscherend kilometers afleggen, maar een claustrofobisch avontuur, heel klein gehouden, op een maan waar de vijandigheid voelbaar is.
De (weinige?) special effects zijn perfect, de landing richtng Europa vond ik indrukwekkend weergegeven, en meer.
Wat betreft de samenstelling van de crew had ik aanvankelijk iets van "daar gaan we weer", maar ook dat viel uiteindelijk reuze mee (voor zo'n missie verwacht ik eigenlijk minimaal zes John Glenn-types... maar goed).
Low budget? Heb ik niets van gemerkt. Ik kreeg zelfs even het "open the pod bay doors HAL- gevoel"...
Zeker een prima film voor de liefhebber van het genre.

flaphead schreef:

Mooi geformuleerd. Grotendeels mee eens.

avatar van Diederik58
De film voor de 2de keer gezien, nadat ik First Man had gezien in de bios. Er zijn immers vergelijkingen, zoals de eerste stap op een andere hemellichaam dan de aarde. Alleen is de reis naar de Europa fictie.
Opgewaardeerd naar een 8. De reden is dat ik de wijze waarop alles in beeld wordt gebracht en het verhaal wordt verteld, heel goed vind passen bij dit soort films. Je voelt je een soort Houston Control, maar dan is alles out of control.
Natuurlijk zijn er ook wat irritante fragmenten in de trant van: doe dat nou niet...
Maar het mag de pret niet drukken. Aanrader.

Slechte sf-film met slechte acteurs. Low budget.