Glück (2012)

Alternatieve titels: Bliss | Gluck | Geluk

Duitsland

geregisseerd door Doris Dörrie
met Andrea Sawatzki, Alba Rohrwacher en Vinzenz Kiefer

Irina, een oorlogsvluchteling die haar geld moet verdienen in de prostitutie, en Kalle, dakloze punker, wonen beide in de Duitse hoofdstad Berlijn. Hun eerste ontmoeting is vrij nuchter maar al snel krijgen ze gevoelens voor elkaar. Door hun krachten te bundelen krijgen ze het voor elkaar om een klein appartement te betrekken. Irina gaat echter wel verder in de prostitutie. Wanneer één van haar klanten net na de daad overlijdt is de jonge vrouw bang om haar geluk wederom te verliezen.

Alba Rohrwacher in een Duitse film!
Haar vader is Duits, vandaar haar Duitse naam.

Alba Rohrwacher en Vinzenz Kiefer stelen de show in dit mooie aangrijpende drama over verdriet en onvoorwaardelijke liefde , de band tussen de zwerver en het hoertje is zo mooi in beeld gebracht dat je kunt spreken van een pareltje.

De scene met de trouwe viervoeter is echt te erg voor woorden en zit nog steeds in m'n hoofd..

Goed drama uit Duitsland!, wist van het begin tot eind te boeien.

Een wisselvallige, mierzoete, groteske en kitschachtige liefdesfilm die heen en weer gaat tussen melodrama, komische kunst en absurditeit. Het verhaal over een getraumatiseerde, gewonde en gestoorde vrouw kent een paar goede en zelfs indrukwekkende scènes. Het derde deel komt gebrekkig stotterend over en ontaardt in een stuk grafisch geweld en bloedvergieten en komt bovendien als een slag bij heldere hemel. Het bloed ziet er wel erg tomaatketchupachtig uit.

Tragisch liefdesdrama over twee beschadigde mensen, die met ups en downs van lieverlee genegenheid en geborgenheid bij elkaar vinden en uiteindelijk bereid zijn tot het uiterste te gaan om de geliefde te beschermen. Het grafisch in beeld brengen van de climax past voor geen meter bij de sfeervolle aanpak van de rest van de film en doet daar zelfs afbreuk aan. Alba Rohrwacher laat opnieuw zien een van de betere actrices van de hedendaagse Italiaanse cinema te zijn.

avatar van Darbie
Vooropgesteld.....ik kan absoluut niet tegen bloed, of bloed zien.
Maar ik kreeg toen wel het idee, hé .... eindelijk gebeurd er eens wat in deze mierzoete film.

avatar van 93.9
Prachtige film! Hou van mietzoet schijnbaar.