The Broken Tower (2011)

geregisseerd door James Franco
met James Franco, Michael Shannon en Stacey Miller

Een biografie over de Amerikaanse, manisch-depressieve, poëet Hart Crane. Vroeg in de 20ste eeuw leidde hij een rebels, zelfdestructief leven dat hem voer van een rijke familie van een zakenman in Cleveland, via New York, Parijs en Cuba naar zijn noodlottige eindbestemming op 32-jarige leeftijd..

Teaser

Deze breed, liberaal en gepassioneerd getoonde biografie geeft een impressie van het vurige leven van een openlijk homoseksuele, gevoelige, ondergewaardeerde schrijver. De film, op een enkele uitzondering na in prachtig zwartwit, kent twaalf korte episodes of reizen, zoals de regisseur ze noemt. Doordat er (te) weinig verhaallijn is, is de film, net als de moeilijke poëzie, niet gemakkelijk te begrijpen. Door de donkere opnames is de getoonde homoseks minder expliciet dan veronderstelt. De regisseur en zijn broer, die de jonge Hart Crane voor zijn rekening neemt, spelen met overtuiging.