Emergo (2011)

Spanje
Horror

geregisseerd door Carles Torrens
met Kai Lennox, Michael O'Keefe en Rick Gonzalez

Een team van paranormaal begaafden onderzoekt een serie van abnormale fenomenen die plaatsvinden in een nieuw appartement. Vreemde telefoongesprekken, geheimzinnige schaduwen, bijzondere lichtflitsen, vliegende objecten en ontploffende lampen zijn enkele van de gebeurtenissen die plaatsvinden terwijl ze alles vastleggen met moderne technologische apparatuur. Met behulp van infraroodbeelden, digitale fotografie, psychofonische opnames, bewegingsdetectoren en magnetisch veldsterktemeters probeert de groep contact te leggen met "de andere kant", wat uitermate gevaarlijk wordt als ze het point of no return naderen.

Ik wilde het 2.5 sterren geven maar door de laatste 30 seconden 2*
Hij kijkt wel vlot weg en ik was erg benieuwd maar jammer dat ze het niet gek vonden dat er nog een caitlin rondliep terwijl zij in bed lag.. hadden ze dat niet gedaan had ik nog tevreden geweest met het telekinese stress schizo poltergeist verhaal. Maar nu slaat het nog meer kant noch wal.

avatar van DutchTakeshiro
Saai. Emergo is een film in de stijl van Paranormal Activity en een beetje van Poltergeist. Helaas worden deze twee vergelijkingen niet goed met elkaar gecombineerd en word je een vrij slechte horror voorgeschoteld. Emergo interesseert simpelweg niet. De personages leven totaal niet en het verhaal is zo standaard dat ik kan zweren dat ik de film al eerder heb gezien. Er wordt wat meer gefocust op de personages dan op de effecten en de rest. Dit heeft absoluut niet geholpen want de personages zijn saai Dat de film van Spaanse bodem is verbaasd me, want er is geen enkele stukje kwaliteit (behalve het camerawerk) aanwezig dat wijst op Spaanse ambacht.

Nog erger is dat Emergo absoluut niet eng is. Geen enkele keer vertrok mijn gezicht van de schrikeffecten. Jammer, want een vrij slechte horror kan zich in ieder geval wel op de schrikeffecten focussen. Er is nauwelijks te spreken van een sfeer. Het appartement voelt aan als een standaard decor zonder ook maar enige originaliteit.

Een van de weinige goede kanten van deze film is dat er fijn camerawerk geleverd wordt. Het schokkerige wordt beperkt tot het minimum. En het feit dat het hier meer om een documentaire gaat dan om found footage maakt het er ook wat beter op. Helaas profiteert de film ook niet van de redelijke korte speelduur van 80 minuten want er gebeurt gewoonweg te weinig interessants om de snelheid er in te houden. Emergo kan je met een gerust hart overslaan want je mist helemaal niets.

avatar van leatherhead
Ik sluit me daarbij aan. Heb eigenlijk sowieso een broertje dood aan dit soort films, maar ik dacht laat ik met deze Emergo weer eens een welgemeende poging ondernemen. Het resultaat is niet eens zó slecht als verwacht, maar komt nochtans niet verder dan het predicaat 'matig'.

Originaliteit kun je alvorens het kijken natuurlijk al op je buik schrijven; na een paar minuutjes gezien te hebben kun je het verdere plotverloop al wel uittekenen. Na de gelukkig niet al te lange intro, gaan we griezelen. Althans, dat leek me het beoogde effect. Want eng wordt dit semi-docutje nergens, of je moet al achter de sofa wegkruipen van wat bewegende tafeltjes en stoeltjes. Echt schrikken is er ook niet bij; elke jumpscare kondigt zich braaf van te voren aan. Ergo, de beetje doorgewinterde horrorfan zal vermoedelijk wat geeuwtjes moeten onderdrukken.

Tegen het einde aan komt er sporadisch een vlaagje kunde voorbij, zoals bij het moment suprême van de film. Het kijkt verder uiteraard ook wel makkelijk weg, speelduur had ook absoluut niet langer behoeven te duren.

Maarja, een wat minder amateuristische versie van Paranormal Activity dus. Maar daarmee is het meest positieve dan ook meteen wel gezegd. Kortom; het geesten/haunted-house genre is wederom een nieuwe mislukking rijk. Met moeite een 2,0*.

avatar van umbra
Tja een mix van PA en Poltergeist volgens velen met nadruk om dit als negatief te zien, maar als je dit goede films vind en vh genre houdt is deze zeker fijn om kijken. Ik kan oneindig zulke films kijken en tuurlijk zitten er wat saaiere films in dat rijtje. Telkens na het kijken van zulke films, kijk ik eens vaker om achterom, wie weet xD Nee zeker het kijken waard voor de liefhebbers.