Goyangileul Butaghae (2001)

Alternatieve titel: Take Care of My Cat

Zuid-Korea

geregisseerd door Jae-eun Jeong
met Du-na Bae, Yu-won Lee en Ji-young Ok

Take Care of My Cat speelt zich af in Incheon. Het gaat om vijf meisjes, eeuwige schoolvriendinnen, die op hun 21ste hun eigen weg inslaan. Een half-Chinese tweeling, een modepoppetje, een aankomende zakenvrouw en een rebel uit een gegoede familie. Samen een doorsnee van 'de' Koreaanse maatschappij. De meiden worden in een holderdebolder-stijl gevolgd, waarbij de kat uit de titel als een soort rode draad van hand tot hand gaat.

avatar van danuz
Hmm, ik dacht dat ik hier al op gestemd had... vreemd.
Hele tijd geleden eens op tv gezien, vond het wel een mooie film, vooral mooie beelden dan. Weet er niet heel veel meer van ,maar wat me bijstaat is wel positief

avatar van J.T.O
Toch wel een mooie film. Vooral omdat er een soort sfeer tussen de personages hangt. Allemaal erg intrigerend en sfeervol vormgegeven.

****

Interessante karakterstudie van vijf meisjes, jonge vrouwen, die na hun afstuderen met vallen en opstaan een weg proberen te vinden in de hedendaagse Koreaanse samenleving. Voor de artistieke, introverte Ji-young uit een kansarm, armoedig milieu en wanhopig op zoek naar een baan, ziet de toekomst er maar bleekjes uit. Zulks in tegenstelling tot de assertieve, egocentrische Hae-joo, hoewel die het vooralsnog ook niet verder schopt dan jongste bediende/manusje-van-alles op een makelaarskantoor. Tae-hie (gespeeld door Doona Bae, Cloud Atlas) droomt van verre reizen. Zij is het die het vriendenkringetje van tijd tot tijd bij elkaar probeert te houden. Zij is ook de enige, die oog heeft voor de problemen van Ji-young, maar ook niet goed weet wat ze er mee aan moet. Dan is er nog een tweeling, die bij voorkeur met zichzelf bezig is.

Er gebeurt niet zo veel in deze film, die het vooral moet hebben van de verschillen in karakter van de vriendinnen, die langzaam maar zeker van elkaar vervreemden. De veelal sombere beelden creëren een sfeer, waar je bepaald niet vrolijk van wordt. Bovendien duurt het even voor je weet wie wie is.

En de kat? De kat is de rode draad, die als de omstandigheden daar aanleiding toe geven van hand tot hand gaat.