Le Magasin des Suicides (2012)

Alternatieve titel: The Suicide Shop

Frankrijk / Canada / België
Animatie / Komedie

geregisseerd door Patrice Leconte
met de stemmen van Bernard Alane, Isabelle Spade en Kacey Mottet Klein

In een tijd waarin mensen hun levenslust hebben verloren en heel de wereld somber en grijs is, doet De Suicide Shop gouden zaken. Het aparte winkeltje van de familie Tuvache verkoopt al generaties lang hulpmiddelen om zelf de pijp aan Maarten te geven. Hier komt echter verandering in wanneer hun jongste zoon het levenslicht ziet en elk familielid wordt geconfronteerd met levenslust en al dat mooi is aan het leven.

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Jean Teulé.
Vanaf 29 november 2012 in de bioscoop (Lumière)

disneystore
Dit ziet er echt wel zeer leuk en origineel uit! Hier kijk ik echt naar uit Zal waarschijnlijk niet in de cinema draaien, of wel? (Kinepolis)

avatar van arno74
Bijzonder filmpje waar je wel van moet houden. Het is een mix van animatie, zwarte komedie, en musical. Pluspuntje voor het originele concept, minpuntje omdat het nogal vaak en net teveel in herhaling valt, zoals het meisje op de kruk die telkens de lucht in vliegt, en telkens zo´n beetje dezelfde scene met elke klant die het winkeltje binnenloopt.

Leuk om te zien voor filmliefhebbers, leuk als je zonder verwachtingen erop af gaat, en minder leuk als je niet van musicals houdt of geen Frans verstaat.

avatar van voskat78
Afgaande van de trailer was dit een film waar ik toch wel erg naar uit keek! De film was zeker niet slecht en was zoals Arno al beschrijft meer een mix van animatie, zwarte komedie, en musical. Nou hoef je hier volgens mij niet perse van te houden om toch te kunnen genieten van deze animatie maar is het wel handig om te weten al voor je deze film gaat bekijken. Ik heb me iig erg vermaakt

avatar van Mug
Mug
Behoorlijk vreemde animatiefilm met kitsch-alarm waar ik wel smakelijk en hard om kon lachen. Het contrast in een film was nog nooit zo groot en zelfs meesterlijk. Van zwarte, donkere komedie naar een ultralange finale waar de vrolijkheid en slechte soaperige kitscherigheid compleet van het doek spettert. Not everyone's cup of tea I'm afraid, maar bij mij ben je dan aan het juiste adres.

Helaas vallen veel grappen en gebeurtenissen té veel in herhaling. Gezegd moet worden dat je wel de Franse taal enigszins goed onder de knie moet hebben. De übergrappige liedjes worden weliswaar in rijmende zinnen ondertiteld, maar echt geslaagd is die poging niet.

Hulde trouwens aan Leconte, dat hij het aandurft als gerenommeerd regisseur met een animatiefilm op de proppen te komen. Zeker geen gemakkelijke opgave en toch wel gelukt.

avatar van Stijn B.
Heerlijke animatiefilm over een nogal moeilijk onderwerp: zelfdoding. We zitten in een stad waar niemand zin heeft om te leven. Zelfmoord plegen in het openbaar is verboden en geeft aanleiding tot serieuze boetes. Een familiebedrijfje speelt in op deze markt door een winkeltje uit te baten die zich toelegt op hulpmiddelen voor een zelfdoding vlot en gemakkelijk te kunnen uitvoeren. De galgenhumor is dan ook sterk aanwezig.

De geboorte van hun jongste zoon zal aanleiding geven tot een wending aan hun leven. De finale is misschien teveel over-the-top en teveel blablabla om de moraal van het verhaal uit te leggen maar dat neemt niet weg dat dit een van de geestigste en visueel knapste animatiefilms (in de trend van Les Triplettes de Belleville) is van de laatste jaren

Lauw.

Had er wat meer van verwacht. Veel meer dan een paar screenshots had ik van deze film nog niet gezien, misschien daarom dat ik wat teleurgesteld was in de algemene vrolijkheid, ook in het begin.

Sowieso jammer dat de zwarte humor geen climax kent, maar eigenlijk helemaal in het begin z'n hoogtepunt al bereikt. Daarna wordt het steeds meliger, sowieso had het wat bijtender gemogen allemaal. Maar het uitgangspunt is dan ook niet veel meer dan een excuus voor een paar donkere grapjes en een hoop matige musicalnummertjes.

Visueel is het nog wel interessant al ben ik niet de grootste fan van deze stijl. De animatie is matig tot zwak, de stijl zelf werkt wel maar de computer is vaak iets te herkenbaar.

Rest een filmpje dat hier en daar wel een paar leuke scenes kent, maar teveel in herhaling valt en niet scherp genoeg uit de hoek durft komen. Het einde is dan ook één grote teleurstelling, maar daar schrok ik toen al niet meer van.

avatar van Zeriel
Saai en voorspelbaar.

Misschien leuk voor een smalle categorie minderjarigen.

Vormgeving is wel ok, het is wel met plezier gemaakt dunkt me.

avatar van ArnoldusK
Le Magasin des Suicides vertrekt vanuit een uniek, zwartkomisch punt en verrast enkele keren, tovert een glimlach op je gezicht maar is aan het einde net iets te losjes om te overtuigen. De muzikale omlijsting verveelt na een uur een beetje, maar is desalniettemin goed geanimeerd en gecomponeerd.
Verder zet de intro duidelijk de toon, maar de grappen vallen inderdaad ietwat in herhaling en het verhaal werkt zich (vrij snel) naar een vrij modaal einde toe. Ook de animatie-stijl vond ik niet de meest florissante, waar deze filmvorm zich natuurlijk wel uitermate goed leent voor deze boekverfilming.
Eindconclusie: bovengemiddelde, originele, zwart-komische, muzikale animatie. Zo. 3,5*

avatar van knusse stoel
Aardige Franstalige animatiefilm voor jong èn oud!
Jammer genoeg wordt er in gezongen en dat sprak ons minder aan.

avatar van cantforgetyou
Vreselijke slechte tekenfilm. Het verhaal zou leuk gebracht kunnen worden, maar dat gebeurt niet. Niks aan.

avatar van Decec
Een redelijk animatie/komedie/musical film...
Redelijk verhaal...
Niet leuk gemaakte animatie...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...
Geen moeite waard...

avatar van The One Ring
Het was vooraf een beetje afwachten wat voor een soort film dit werd. Ik had alleen wat stills gezien en vaag gelezen waar het plot over ging. Kennelijk was het een soort vrolijk ogende film over wellicht het minst vrolijke onderwerp aller tijden: zelfmoord. Dat zat er niet ver naast, al gaat deze film niet echt over zelfmoord, meer over de zin van het leven op een tegeltjeswijsheid-achtige manier. Maar het is wel een feelgoodfilm die zoetigheid tegengaat met een dosis zwartgallige humor.

De film werkte eigenlijk wel voor me. De extatische Disneyachtige musicalsequenties met zéér Franse muziek en een tegelijkertijd sinistere en vrolijke look zijn op z'n zachtst gezet uniek en zeer vermakelijk. De film kan sowieso teren op een geheel eigen sfeertje en dat maakt hem op zich al gedenkwaardig. Het verhaaltje, hoe voorspelbaar ook, is erg leuk uitgevoerd. Het enige minpunt is dat het aanvoelt als een korte film van hooguit een half uur/ drie kwartier die tot (redelijk) volle lengte is uitgetrokken. Zoveel valt er niet te vertellen. Niettemin is het allemaal charmant genoeg om de volle tijd te vermaken.

Die Patrice Leconte is zo'n regisseur van wie ik wel eens gehoord heb, maar van wie ik geen beeld heb (Le Magasin des Suicides is de eerste film die ik van hem zag) De man is kennelijk enorm productief. Hij heeft best veel films gemaakt waar ik van gehoord heb en die ik ook wil zien, maar even zoveel waar het tegenovergestelde van geld. Zo op het eerste gezicht lijkt hij ook alle kanten uit te springen, zonder enige lijn of genre dat overheerst. En dan ineens uitkomen bij een animatiefilm als deze.

avatar van tattoobob
Decec .......wat is "geen moeite waard"?
Ik snap soms echt niet wat jij neerknalt..

Erg mooie en leuke animatiefilm met een origineel verhaal.
De setting is onalledaags. De personages zijn leuk, vooral het jongste zoontje dat uit geheel ander hout gesneden blijkt te zijn dan zijn familie. Dit zet de boel geleidelijk aan op een amusante manier op zijn kop.
De liedjes passen mooi in het geheel en zijn allesbehalve storend.
De animatie is bijzonder en heeft een geheel eigen stijl. De Fransen weten zich op animatiegebied goed te onderscheiden. De laatste jaren worden daar veel goede animatiefilms gemaakt, dit is er dus weer zo een!

avatar van Norma
Wat een leuke, eigenzinnige film.

Vooral de liedjes geven er wat extra’s aan, ik vond ze mooi en zeker wel wat toevoegen.
De poster is representatief voor de animatiestijl, of ik het echt mooi vind ben ik niet over uit, maar sfeervol en kleurrijk is het in ieder geval zeker.

Ik had het gevoel dat er met het gegeven nog net iets meer gedaan had kunnen worden dan nu het geval is, na een uur begon het verhaal ietwat in herhaling te vallen. Ik had misschien ook iets meer de soort grapjes als in bijvoorbeeld Burton’s Corpse Bride verwacht. Aan de andere kant is het juist wel positief dat de film niet van anderen lijkt te lenen en op die manier echt een eigen signatuur heeft.

De finale is een onverwachte oppepper en een levendige afsluiting van deze film die ik persoonlijk zeer de moeite waard vind, maar waarvan ik me wel kan indenken dat het niet bij iedereen in de smaak zal vallen.

avatar van Ste*
Het lage gemiddelde verbaast me nogal. Zou dat het lugubure onderwerp zijn (ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen wat beladen is en dat zij er niet vrolijk naar gaan zitten kijken), of dat het inhoudelijk wat achterblijft? Want ondanks dat het verhaal niet echt geweldig is (dingen vallen iets teveel in herhaling) is het vormtechnisch echt een feest om naar te kijken.

De tekenstijl, de camerastandpunten, het gebruik van donker en licht, de kleuren; het ziet er vaak fantastisch uit. De liedjes stoorden me niet. Ze zijn niet enorm leuk, maar de eigenzinnigheid ervan bevalt me wel, wat eigenlijk voor heel de film geldt. Het is apart, en er gebeuren plottechnisch regelmatig dingen die onlogisch of totaal willekeurig zijn (het roken van Alan, de naakte dans van Marilyn, de beat-auto), maar desondanks accepteer je het gewoon binnen de film, en kijkt het prima weg. Ik ben normaal gesproken niet echt van het absurde, maar in deze film werkte het.

Erg leuk dat er eens een wat meer onconventioneel en beladen onderwerp aangesneden wordt, en dat er zo creatief met de stijl wordt omgesprongen. Hoewel ik ook vaak fan ben van commerciele mainstream animatie, vind ik zoiets als dit toch ook wel erg verfrissend. Wilde eigenlijk bijna meteen 4,5* geven, maar dat voelt iets te overdreven. Wie weet in de toekomst.

avatar van Noodless
Aparte film die een combinatie van originaliteit , bizar, sfeer, zang, kleurrijk en stijl samen weet te brengen die de kijker op een bepaalde manier weet te boeien. Het verhaal stelt niet zoveel voor, al is de inhoud en de boodschap wel mooi verpakt. Speciaal filmpje ! 7/10

Mooie gemaakte animaties, maar door het onderwerp is dit wel een van de somberste animatiefilms die ik ooit heb gezien.
En dus niet echt mijn ding.

Leuk getekend, maar wat saai somber en iets teveel liedjes naar mijn smaak. Daarom een matige animatie film

avatar van huppelepup
tattoobob schreef:
Decec .......wat is "geen moeite waard"?
Ik snap soms echt niet wat jij neerknalt..

Hoezo kan je dat niet begrijpen?
Decec is geen duidelijk geen Nederlandse van geboorte, dus soms zal ze onze uitdrukkingen wat vreemd verwoorden. Je zou dat moeten respecteren, niet afkraken.

avatar van tattoobob
huppelepup schreef:

Hoezo kan je dat niet begrijpen?

Helemaal gelijk in.....het bericht wat jij aankaart is van 2013....ik ben nu al een paar jaar op de hoogte van de desbetreffende medegebruiker

Patrice Leconte is wel een regisseur waarbij ik het idee heb dat hij toch al heel wat mooie films gemaakt heeft. Maar deze film is wel heel erg afwijkend van zijn repertoire. Een tekenfilm over een winkel in zelfmoordbenodigdheden en een zoontje dat het niet eens is met het bedrijf van zijn ouders. Tsja, een bijzonder verhaal dat wel. Maar ook niet echt een verhaal dat me erg aanspreekt en een afloop die erg te verwachten was. Bovendien ben ik geen liefhebber van tekenfilms en ook niet van musicals, want dat is het ook nog eens. Ik waardeer het dat een gerenommeerd regisseur als Patrice Leconte eens wat anders wil proberen, maar ik zie bij hem toch liever de wat meer traditionele films.