Der Hauptmann von Köpenick (1956)

West-Duitsland

geregisseerd door Helmut Käutner
met Heinz Rühmann, Martin Held en Hannelore Schroth

Tweede verfilming van Carl Zuckmayers satire over Duitse bureaucratie en militarisme. Werkloze schoenmaker Wilhelm Voigt (Heinz Rühmann) meet zich een legeruniform aan, wat veel deuren blijkt te openen.

Satire op de burocratie, de ambtenaarsmentaliteit, de uniformgeilheid van onze buren. Heinz Rühmann (die ook heel goed was als de brave soldaat Schweyk) speelt de rol van z'n leven.
Allemaal ook nog echt gebeurt. Zeggen ze.

avatar van Drs. DAJA
Wat minder geslaagde Heinz Ruhmann film. Niet dat we de beste man ooit op slecht acteerwerk zullen betrappen, hij is zelfs erg goed in deze film, maar verhaaltechnisch bevat de film in mijn ogen te veel mankementen. De statusgrapjes zijn wat al te makkelijk en een lekker tempo ontbreekt. Complimenten naar de art departement want het geheel is toch zeer kleurrijk vormgegeven. Potentiële film die helaas net niet voldoende entertaint

avatar van wihu61
Zeer onderhoudende en geestige film die de toen heersende verhoudingen op een leuke manier op de hak neemt. Beter dan de versie met H. Juhnke vind ik.

avatar van Brix
Vanavond in HD beeldkwaliteit te zien op ARTE TV > 20:15 uur

Heinz Rühmann was weer eens geniaal in een verhaal dat ook nog eens berust op ware feiten de film is meer dan een komedie maar ook een aanklacht tegen de bureaucratie. Heinz Rühmann bevestigd weer eens dat hij bij de allergrootste van de Duitse cinema hoort.

En Brix nog bedankt voor de tip op ARTE

avatar van Brix
Mijn dank voor jouw bericht betreffende de film Henk.
Dat is zó gelijk aan mijn eigen mening, dat ik die niet meer hoef op te schrijven

Brix schreef:
Mijn dank voor jouw bericht betreffende de film Henk.