• 8.255.632 stemmen

Der Hauptmann von Köpenick (1956)

Komedie | 93 minuten

Genre: Komedie

Oorsprong: West-Duitsland

Geregisseerd door: Helmut Käutner

Met onder meer: Heinz Rühmann, Martin Held en Hannelore Schroth

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot Der Hauptmann von Köpenick

Een arm schoenmaker kan, na zijn vrijlating uit de gevangenis, geen papieren krijgen. Hij vindt er niets beters op dan zich met een militair uniform te tooien en zichzelf aan het nodige te helpen. Op het stadhuis van Köpenick zet hij heel de boel op stelten, en maakt tenslotte heel de burgerlijke en militaire overheid belachelijk door de vele kuren die hij uithaalt.

image

Auguste Viktoria Wormser

Lieschen, das kranke Mädchen

avatar van hugohei

hugohei

Satire op de burocratie, de ambtenaarsmentaliteit, de uniformgeilheid van onze buren. Heinz Rühmann (die ook heel goed was als de brave soldaat Schweyk) speelt de rol van z'n leven.

Allemaal ook nog echt gebeurt. Zeggen ze.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Wat minder geslaagde Heinz Ruhmann film. Niet dat we de beste man ooit op slecht acteerwerk zullen betrappen, hij is zelfs erg goed in deze film, maar verhaaltechnisch bevat de film in mijn ogen te veel mankementen. De statusgrapjes zijn wat al te makkelijk en een lekker tempo ontbreekt. Complimenten naar de art departement want het geheel is toch zeer kleurrijk vormgegeven. Potentiële film die helaas net niet voldoende entertaint

avatar van wihu61

wihu61

Zeer onderhoudende en geestige film die de toen heersende verhoudingen op een leuke manier op de hak neemt. Beter dan de versie met H. Juhnke vind ik.

avatar van Brix

Brix

Vanavond in HD beeldkwaliteit te zien op ARTE TV > 20:15 uur

stinissen (crew films & series)

Heinz Rühmann was weer eens geniaal in een verhaal dat ook nog eens berust op ware feiten de film is meer dan een komedie maar ook een aanklacht tegen de bureaucratie. Heinz Rühmann bevestigd weer eens dat hij bij de allergrootste van de Duitse cinema hoort.

En Brix nog bedankt voor de tip op ARTE

avatar van Brix

Brix

Mijn dank voor jouw bericht betreffende de film Henk.

Dat is zó gelijk aan mijn eigen mening, dat ik die niet meer hoef op te schrijven

stinissen (crew films & series)

Brix schreef:

Mijn dank voor jouw bericht betreffende de film Henk.