It (1990)

Alternatieve titel: Stephen King's It

Verenigde Staten / Canada
Horror / Mystery
192 minuten / 187 minuten (dvd) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Tommy Lee Wallace
met Harry Anderson, Dennis Christopher en Richard Thomas

Een plaatsje in Maine werd dertig jaar geleden geteisterd door 'It'. Een groepje kinderen slaagde er destijds in 'It' te verslaan. Nu 'It' terugkeert, opnieuw in de vorm van de clown Pennywise, komen de jeugdvrienden weer bij elkaar om 'It' definitief te vernietigen. Maar 'It' is ditmaal voorbereid.

avatar van Metalfist
Want a balloon?

Met It sloten we de marathon af. Hoewel afsluiten is een groot woord want er stond ons nog altijd een film van meer dan 3 uur voor de boeg maar ik was hier eigenlijk enorm benieuwd naar. Het verhaal van Stephen King heb ik nog niet gelezen (is bizar genoeg één van de weinige boeken die ik nog ontbreek van de schrijver) maar ik wou toch echt wel eens de film gezien hebben waar menig mens een zekere angst voor clowns aan heeft over gehouden. Gespreid over twee delen zaten we dan gisteren klaar om nog eens lekker goed te griezelen.

Maar jammer genoeg is het echt wel hard te merken dat de film is opgedeeld in twee delen want het eerste stuk is qua niveau een stuk hoger dan zijn vervolg. Dit komt vooral omdat de keuze om de introductie van de verschillende personages in stukken op te delen een keuze is die ik erg kan waarderen. De opbouw duurt hierdoor vrij lang maar het legt in ieder geval een erg sterke basis voor wat er zou komen. De scènes met Pennywise zijn heerlijk om naar te kijken en de speelduur vliegt werkelijk voorbij. Wanneer de kinderen allemaal volwassen zijn geworden wordt het allemaal wat minder (komt voornamelijk door de slechtere acteurs maar daarover straks meer) maar het is vooral het einde dat teleur stelt. Nu had ik wel vaker gehoord dat de climax erg jammerlijk was dus ik kon me er wat op voorbereiden maar dit is inderdaad toch niet hoe ik het had willen zien eindigen. En dat ligt vooral aan het feit dat Pennywise de laatste 15 minuten gewoon niet aan bod komt, althans toch niet in zijn clown vorm en die was een stuk angstaanjagender dan deze uit de kluiten gewassen achtpoter. Blijft eeuwig zonde en ik hoop dan ook dat King dit in zijn verhaal beter heeft uitgewerkt want It is een boek met over de 1000 pagina's dus het is te hopen dat die moeite om alles te lezen allemaal niet voor niets is geweest. Soit, het gaat hier niet over het schrijven King maar het regisseren van Tommy Lee Wallace dus terug over naar de film.

Misschien hebben mensen die al eens eerder een recensie van mij hebben gelezen dit al meer gehoord maar ik heb dus een hekel aan kinderen in een film. Hekel is misschien nogal hard uitgedrukt want het valt me de laatste tijd meer en meer op dat er wel degelijk goede uitzonderingen bestaan maar over het algemeen is het vaak tenenkrommend. Het deed me dan ook deugd dat It de uitzondering(en) bevat die zich aan de 2e categorie mogen toevoegen want iedereen speelt hier erg sterk. Erg leuk om Seth Green te zien verschijnen als 16-jarige want 7 jaar later zou hij de show stelen als Oz in Buffy the Vampire Slayer. Ook Jonathan Brandis was erg geslaagd als de jonge Bill, toch jammer dat hij op 27-jarige leeftijd zelfmoord heeft gepleegd want hier hadden we volgens meer van kunnen horen. Maar sowieso is eigenlijk heel de jonge cast voortreffelijk gecast. Het is dan ook erg vreemd wanneer blijkt dat hun oudere tegenhangers helemaal niet zo goed uit de verf komen en zelfs ronduit slecht zijn zoals Harry Anderson die de volwassen Richie vertolkt. Wel leuk om de (ook jammerlijk genoeg overleden) John Ritter te zien als de volwassen Ben maar er is vooral één man die er qua performance met kop en schouders bovenuit steekt. Je moet niet raden wie dat is want het lijkt me overduidelijk dat deze eer voor Tim Curry is weggelegd want wat voor een geniale rol zet die hier neer! Heerlijk angstaanjagend als Pennywise en zorgt op zijn eentje voor de beklemmende sfeer die de film in het eerste deel heeft.

Het eerste deel is enorm sterk, het tweede deel heeft nog zijn charme maar uiteindelijk wordt It genekt door het einde. Blijft toch een vreemde zet om de confrontatie met de clown te laten evolueren naar een gevecht met een grote spin maar gedane zaken nemen natuurlijk geen keer. Misschien eens tijd voor een remake met natuurlijk nog altijd de geniale Tim Curry als Pennywise maar dan met een ander einde?

avatar van Jason82
Alleen vanwege het mindere einde 4,5 ster, anders was het zeker een 5 waard geweest. Wie de boeken van Stephen King kent, weet dat hij altijd een bepaalde sfeer probeert te creëeren. Dat is in het boek IT geweldig gelukt. Komt dat dan in deze film terug? Mijn mening is dat het zeker zo is. De omgeving en het dorp zijn perfect, Pennywise wordt fantastisch neergezet door Tim Curry (humor ook!) en de kinderen acteren naar behoren. De film kon me niet lang genoeg duren toen ik het voor het eerst keek. Eeuwig zonde dat het budget blijkbaar niet toereikend was om de puntjes op de i te zetten.

avatar van Tommy De Vito
IT

Mysterieuze, bij vlagen enge, maar vooral boeiende film. De film kent een aantal onvergetelijke scenes, denk aan als de Clown in de put zit en Georgie zover weet te krijgen, dat hij zijn hand in de put steekt.. De verhalen uit het verleden, toen de volwassenen nog jong waren, wist mij meer te boeien dan het verhaal van 30 jaar later.

Was erg benieuwd naar de climax en wat al eerder wordt aangegeven is die teleurstellend, maar dat mag de pret niet drukken! IT blijft een ware horror-klassieker! 3,5

avatar van Ebenezer Scrooge
Enge maar ook grappige Stephen King-verfilming over zeven buitenbeentjes die de strijd aanbinden met een boosaardige clown. Een roodharige jongen , een dikke jongen, een joodse jongen, een zwarte jongen, een astmatische hypochonder, een stotteraar & een meisje...

Beep beep Richie! They all float, and when you're down here with us you'll float too...

Film is uitermate geschikt voor coulrofoben

avatar van alexspyforever
Ik heb het boek niet gelezen en daar zal de lengte wel voor iets tussen zitten. Deze film heb ik in zijn volledigheid zo een 3 maal gezien. Mijn favoriete deel blijft het eerste wanneer ze nog kinderen zijn. Het werkt ook veel beter om als kinderen de stuipen op het lijf worden gejaagd dan als volwassenen van 40+
Ik vond het einde ook niet zo denderend. De constante dreiging van Pennywise en de manier waarop hij zijn slachtoffers bij de neus probeert te nemen, blijven de hoogtepunten. Ongelooflijk dat onder die laag make-up de aimabele Tim Curry schuilgaat.

avatar van RuudC
Nou dames en heren, dit is de film waarvoor ik als vijfjarige achter de bank kroop. Doodeng vond ik het en enkele jaren later zat ik vrolijk met vrienden op te scheppen over hoe gaaf ik het allemaal wel niet vond. Ik moet wel even bekennen dat ik It nooit heb afgekeken. Tot gisteren dan. En eigenlijk vond ik het veelbekritiseerde einde nog best meevallen.

Mijn verhouding met horrorfilms is totaal anders dan begin jaren negentig. Het is lang geleden dat ik niet naar een film durfde te kijken en ook It is makkelijk uit te zitten. Zelfs met een speelduur van drie uur. Er zitten behoorlijk wat fraaie horrormomenten in. Het clubje van zeven is leuk om te volgen, maar de complimenten gaan naar Tim Curry, die een fantastische clown Pennywise neerzet. (vroeger altijd gedacht dat hij It heette. Dat zullen vast meer mensen hier hebben.) De pestkoppen voegen zowaar nog iets toe. De horrorliefhebbers moeten soms wat geduld hebben, want Pennywise duikt niet heel vaak op, maar toch is het verhaal meer dan onderhoudend. In tegenstelling tot meer korte series die zijn gebaseerd op verhalen van Stephen King, viel deze (weer) erg in de smaak.

avatar van FillumGek
Vroeger werden in vriendjesboekjes lievelingsfilms als Aladdin en The Lion King geschreven. Ik noteerde vol trots Stephen King's It. Het is een horror die ik op jonge leeftijd zag en die zo'n beetje aan de basis lag voor mijn liefde voor horror, en haat voor clowns. Ik denk dat het inmiddels vijftien jaar geleden is dat ik deze voor het laatst zag, hoog tijd om de dvd weer eens tevoorschijn te toveren.

Er spelen ook nostalgische gevoelens mee, maar It heeft de tand des tijds goed doorstaan. De speelduur is gigantisch, maar toch heb ik niet het gevoel dat er overbodige scenes tussen zitten. De tijd vloog voorbij. De film bestaat uit twee gedeeltes. Zeven tieners worden lastig gevallen door een boosaardige clown. Jaren later, wanneer de kinderen volwassen zijn geworden, duikt hij opnieuw op. Ik vind beide verhaaltjes even genietbaar, vooral omdat alle acteurs het goed doen en er zeker sprake is van chemie tussen de vrienden. Besef nu pas dat een jonge Perkins en Green onderdeel van de cast zijn. Tim Curry steelt uiteraard de show met zijn geschifte personificatie van het kwaad; Pennywise the Clown. In mijn herinnering was Pennywise niet veel te zien, maar nu ik het zo terugzie krijgt hij behoorlijk veel screentijd wat de spanning alleen maar ten goede komt.

Het blijft echter een tv-film waardoor het altijd wat ingetogen blijft. Brute moorden zitten er niet in, en goor wordt het ook niet. Het is vooral de zwartkomische clown die vermaakt, en de trauma's van de zeven vrienden waar dieper op in wordt gegaan. Alleen na al die jaren heb ik nu nog sterker het gevoel dat het complete waanzin is dat zeven succesvolle volwassenen hun familie en carrière vaarwel zeggen om af te rekenen met een jeugdtrauma.

Vroeger vond ik het einde al een fikse domper en dat is zeker niet veranderd. Zowel liefhebbers van de film, als cast en Wallace zelf vonden het einde belachelijk. De geweldige Curry is de demon in de film, waardeloos dat er dan niet met hem wordt afgerekend maar met een erg lelijke, nietszeggende spin. De manier waarop die wordt verslagen ook, cheap. Ik weet niet hoe dit in het boek wordt beschreven want ik vermijd die langdradige, geschreven King-verhalen als de pest. Het doet echter niks af aan de voorgaande uren die gewoon erg vermakelijk zijn.

Wel blijf ik It toch altijd een beetje een kinderhorror vinden. Of dat nou komt omdat ik hem op erg jonge leeftijd heb gezien, dat er kinderen een hoofdrol vertolken of dat de film erg netjes blijft laat ik in het midden.

Bij de boeken van Stephen King (vind ik) hangt er een bepaalde sfeer die ik erg Stephen King vind. Een soort jeugd romantisch onbezorgd gebeuren. Bij Christine had ik dat ook. En dat dan in combi met vaak bovennatuurlijk enge zaken!

Dat is in deze film en ook in Christine goed gevangen. Vooral in deel 1 zoals meer mensen hier schrijven. Deel twee is echt een ander verhaal. Een slecht verhaal

De clown is echt wel eng, zeker voor het jaar waarin het gemaakt is. Natuurlijk, sommige stukken kunnen beter, net zoals hij in het douche putje verdwijnt, dat is wel erg ouderwets maar dat is te verwachten. Het verhaal is ijzersterk en luguber. Ik moet wel zeggen dat ik de film erg lang vindt duren, en het einde is echt bagger. Waarom in hemelsnaam een soort spin? Ik heb soms de neiging om voor het einde te stoppen omdat de rest wel goed is.
Maar het is een klassieker, ik vind wel dat iedere horror liefhebber het een keer gezien moet hebben.

avatar van namingway24
Het was alweer een hele tijd geleden dat ik deze Tv-film gezien heb, dus tijd vor een soort update.Originele review:

Door financiële tekortkomingen zien de special effects er wat matig uit, maar qua sfeer zit het met deze TV-film nog goed.

Doordat ik deze film op jonge leeftijd zag, kan ik me nu nog altijd inleven in de "Losers Club" en hun problemen. De sfeer in het stadje Derry werkt daar zeker aan mee, en Henry Bowers is nog steeds één van de naarste personages die ik ken.

Het tweede gedeelte met de volwassen versies werkte voor mij iets minder, vooral door het prominente optreden van Harry Anderson als Richie Tozier. Wat ik wel een vooruitgang vind is dat Bill nu niet meer de perfecte leider is die hij in het boek absoluut wel was.

Tim Curry als Pennywise is een icoon uit mijn jeugd. Die lach in combinatie met de creepy make-up werkt nog steeds heel effectief. Hij is voor mij de reden dat een eventuele remake niet zou werken.

Ik sta nog steeds achter wat ik gezegd heb; ik zag deze film voor het eerst toen ik ongeveer 8 á 9 jaar oud was, en liet toen een diepe indruk op me achter. Ik kan dan ook niet helpen It door een soort roze bril te bekijken, en hoewel alles niet perfect is blijf ik alles erg leuk vinden.

De acteertalenten van de kinderen zijn wisselend, maar ik vond ze allemaal overtuigend en aardig. Emily Perkins, (die ik ken van de Ginger Snaps trilogie), en Seth Green zijn de grootste namen. Green's acteerprestaties zijn in de loop van de jaren niet extreem vooruitgegaan, maar hij is goed als de "grappige"van de groep. Emily Perkins vond ik echt een superleuk meisje, en nu nog steeds, hoewel ik haar al jaren nergens gezien heb. Je voelde haar pijn echt in de scènes met haar vader; net als met Ben. De rest van de jonge cast is ook goed.

De volwassenen vind ik iets minder, en hun gedeelte is sowieso minder indrukwekkend dan het eerste deel; daar stond er echt iets op het spel, maar bij de volwassenen was Pennywise meer aan het treiteren, en was zijn aanwezigheid net iets minder eng dan bij het jonge grut. Harry Anderson blijft alom aanwezig, en zijn teksten hadden wel iets teruggeschroefd kunnen worden. De rest van de cast is oké maar wat flets. John Ritter was wel sympathiek, jammer dat hij er niet meer is.

En dan Pennywise, meesterlijk gespeeld door Tim Curry. Zijn make-up blijft echt super-eng, en hij wisselt goed tussen grappig en angstaanjagend; dat hij naarmate de film vordert iets minder effectief is komt meer door zijn toenemende aanwezigheid; hij had gewoon iets minder vaak in beeld moeten zijn om de impact te verhogen als dat wel zo is. Zijn stem blijft zeker in je hoofd hangen, en de scène met Bill's jonge broertje blijft zelfs nu extreem creepy. Nogmaals een waar icoon, en we degene die in zijn clownsschoenen komt te staan!

De special effects zijn vandaag de dag waarschijnlijk wat gedateerd, maar absoluut een deel van de charme van het geheel. Ik schrok me vroeger wezenloos van alles at maar een beetje eng was, en nu krijg ik nog steeds de rillingen van één van de fortune cookies (het jonge vogeltje was eng realistisch). Er wordt zelfs gebruik gemaakt van stop motion, een nu haast uitgestorven techniek.

Grootste struikelblok voor veel mensen is echt de reusachtige spin in de laatste 10 minuten, maar ik moet zeggen dat ik hem fantastisch vind. Het was trouwens geen verzinsel van de makers, maar was ook echt aanwezig in het boek, en de uitwerking vond ik geweldig; de combinatie van een levensgrote pop en de reeds genoemde stop motion zie ik veel liever dan de CG van tegenwoordig. Lekker goor ook, hoe ermee wordt afgerekend.

Nogmaals, jeugdsentiment weegt in het geval van It erg zwaar, en hoewel ik deze miniserie nu al meer dan 10 keer gezien heb, blijf ik het allemaal goed vinden. Nooit saai ook; ondanks de ruime speelduur vliegt alles gewoon voorbij. Als ik deel 1 en 2 los van elkaar een cijfer zou moeten geven zou het een 5 en een 4 zijn, maar het totaalplaatje krijgt van mij toch gewon lekker een perfecte score.

avatar van renzoroy
bart007bond schreef:

Nergens echt spannend, bloedeloos en natuurlijk het grootste deel van het boek geschrapt.

Boekverfilmingen schrappen vaak stukken uit het boek of ze brengen veranderingen aan in de verhaallijnen. Meestal is dat omdat anders de film veel te lang wordt, of wegens het bepaalde budget en soms kan het ook zijn dat bepaalde delen in het boek heel boeiend zijn maar als je ze dan vertaald naar het scherm heel erg saai... Daarom wordt er ook meestal gezegd bij zo'n film dat die gebaseerd is op, en niet letterlijk 100% verfilmd.

Ik vond deze als kind iig heel erg spannend/eng, hij is hier en daar nu wel redelijk gedateerd, maar dan nog steeds is het moraal en verhaal van de film erg mooi, als je er van houd. Curry als Pennywise is natuurlijk een briljante casting keus geweest, want niemand anders had hem zo kunnen spelen.
Het blijft een must see voor de horrorfans die niet op gore uit zijn.

avatar van SmackItUp
Ik moet eerlijk bekennen dat ik enigszins onder invloed was van Cannabis toen ik deze film keek, maar hij was ENG man!

avatar van arno74
Bekende klassieker die volgens mij het succes te danken heeft aan het feit dat het op een breed publiek gericht is (leeftijd v.a. 12 jaar), dat geeft al meteen aan dat "horror" een te groot woord is voor deze film. Het horrorniveau is vergelijkbaar met de film Gremlins, meer vermakelijk dan eng. Een andere reden van het succes is vermoed ik de vele raakvlakken met een film als The Goonies waardoor het een soort van jeugdsentiment kan bezorgen.

Voor mij werkte dat niet, deze film is als horror veel te light, de clown is niet eng genoeg, en de jeugdvrienden te cliché. Horrorfilms kiezen vaak voor een kind als creep omdat zoiets onschuldigs dan meteen eng over komt, maar de clown wordt hier helemaal niet onschuldig neergezet, afgezien van zijn uiterlijk. Wat het verder tegen heeft is de veel te lange speelduur die ook nog eens gerekt wordt door veel herhaling.

2,5* van mij. Een remake voor 16+ kan geen kwaad.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
It heeft wel een bepaalde status, zo dacht ik, maar maakt die maar half waar. Ik had het eerste deel wel eerder gezien, en vond dat destijds best sterk- de clown Pennywise was wel sinister en er waren wel wat creepy momenten, en daarnaast heb je ook een nostalgisch coming of age verhaal over een groepje vrienden- iets wat je ook ziet in de King-verfilming Stand By Me.

Nu bij herziening blijft het eerste deel wel enigszins overeind al was het soms wel wat sentimenteel en was het toch een stuk minder eng dan in mijn herinnering. Pennywise had een goed uiterlijk (maar dat is ook weer niet zo´n kunst want clowns zijn nou eenmaal vrij freaky) maar zijn teksten en fratsen hadden toch minder impact. Het tweede deel was ronduit matig, acteerwerk van de volwassen acteurs was soms ondermaats, maar ook de reunie met Pennywise viel me erg tegen. En dan de climax met de spin- over een anticlimax gesproken. Als je geen budget hebt voor goede special effects, wees dan creatief of pas het aan, want dit zag er echt niet uit. De hele rioolscene zag er al goedkoop uit en dan komt er een monster op de proppen dat er niet veel beter uitziet dan de aap uit King Kong uit 1933. Kan best dat Pennywise in het boek ook eigenlijk een spin was, maar elke andere keuze was volgens mij beter geweest.

Blij te horen dat er een remake aankomt.
Vond deze film geen recht doen aan het meesterlijke boek.

Gisteren herzien na minstens 10 jaar denk ik.

Voor een film van ruim 3 uur is hij erg goed, aangezien hij geen moment verveeld. Nou kan het wel lastig zijn voor mensen die het boek hebben gelezen, aangezien die wel extremer is met meer gore en alles. Minder van dit vind ik juist een groot voordeel. Voor mij is It een soort langere versie van Stand By Me + horror. Heerlijk. Wel ben ik heel erg benieuwd naar de remake die volgend jaar uitkomt (die meer gore heeft).

Trouwens, zeggen dat het boek zoveel beter is, is wel ontzettend logisch. Het boek is zo dik dat je er een bochel van krijgt als je hem vasthoudt tijdens het lezen. Erg lastig om dat volledig tot z'n recht te laten komen in een film.

avatar van kleintje 2
Het viel me tegen dat ze het zo aangepakt hebben. Ik bedoel, ze volgen niet eens de gebeurtenissen in het boek, nou ja sommige kleine dingen dan. Ze hebben het te gemakkelijk gedaan, ze hadden er meer uit kunnen halen dan dat ze hebben gedaan.

Ik heb hem deze middag weer eens opnieuw bekeken voordat de nieuwe It (2017) remake in de bioscoop komt en elke keer heb ik niet eens momenten waarbij ik ook maar een beetje moet schrikken, wat volgens mij soms wel de bedoeling zou moeten zijn. De angst momenten hadden veel en veel beter gekund naar mijn mening (vandaar de 12+ rating). De clown, moet ik eerlijk zeggen, zag er wel goed uit. Tim Curry paste er perfect in.

Het mag wel met een 3,36 zijn beoordeeld, maar dat vind ik te hoog voor wat ik er allemaal in zie. In de remake heb ik meer vertrouwen. De trailer laat de gebeurtenissen in het boek beter zien en clown hopelijk meer naar voren komen.

Voor diegene die het boek niet hebben gelezen zou ik hem aanraden, maar voor diegene die hem wel hebben gelezen, verwacht er dan maar niet veel van.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kiss me, fat boy!

It is geen jeugdsentiment voor me, pas 10 jaar geleden voor het eerst gezien en tot een kwartiertje voor het einde was ik onder de indruk van de sfeer, van de freaky Pennywise en van het prima verhaal. Maar dat slot hé, ai ai. Werkelijk alles werd verpest met zoveel onzin dat ook nog eens afschuwelijk lelijk werd weergegeven. Wat een hele dikke voldoende moest zijn eindigde bij mij daardoor op een ruime onvoldoende. Onvergefelijk. Maar nu 10 jaar later zit er een remake van It aan te komen die na de zomer gaat draaien en waar ik echt enorm naar uit kijk. De eerste beelden zijn veelbelovend, Pennywise ziet er oprecht naargeestig uit en de r-rating zal er voor zorgen dat het vast een hele onaangename zit zal worden in de goede zin van het woord. Maar eerst dus maar eens de oude versie opnieuw bekeken.

Nu ik weet hoe het verhaal eindigt, heb ik er rekening mee gehouden en ik moet toegeven dat het dan allemaal veel beter te accepteren valt. Ofja, het slot blijft nog altijd afgrijselijk stom, maar ik kan het een plekje geven doordat de rest van de film die met 3 uur behoorlijk lang duurt gewoon vrij sterk ik. Zeker de eerste anderhalf uur als we de kinderen in hun coming-of-age verhaal volgen vond ik uitermate sterk. Opvallend overtuigend hoe zij acteerden en hoe ze oprecht een hechte groep vormen die met een traumatische gebeurtenis te maken krijgt. Sowieso is de scene met kleine Georgie en de papieren bootje vrij iconisch, maar ook daarna volgen nog sterke momenten.

Het tweede deel met de volwassen groep vind ik wel minder, omdat het geen beste acteurs bleken en omdat het sfeertje uit het eerste deel van het verhaal toch anders werd. Maar heel erg is het niet, want ook nu blijft het spannend met een aantal prima stukken. Maar de angst die de kinderen hadden werd toch beter getoond dan volwassenen die er beter mee om kunnen gaan. Minus het slot valt er weinig op aan te merken.

Waar wel over te klagen valt zijn de special effects, die rondom slecht zijn. Er was weinig budget en dat valt te zien in de stukken waar de effecten nodig waren. Soms ronduit pijnlijk om te zien, maar gelukkig maken sfeer en spanning veel goed. Wat ik wel spijtig vind is dat het allemaal zonder al te veel gruwel wordt vertoond. Als televisiefilm moest er destijds natuurlijk een groot publiek naar kunnen kijken. Tim Currie is bijzonder goed als de iconische Pennywise, maar ook hij lijkt zich af en toe in te moeten houden en zich meer als een clown dan als een psychopaat te gedragen. Ben daarom erg benieuwd naar de nieuwe vertolker van deze rol. Ik ben blij dat ik een herziening heb gedaan, want deze is me goed bevallen en ik kijk hierdoor nog meer uit naar de remake.

3,5* (was 2*)

avatar van Kondoro0614
Nog maar een paar weken en ik ben van plan om de nieuwe ‘ It (2017) ‘ film te zien in de bioscoop maar dan mag natuurlijk de eerste film niet ontbreken. Deze, door Stephan King geschreven, horror verhaal is leuk maar ik had er zeker wat meer verwacht en dat ook al meer omdat de vroegere ik hier zelfs een 4.0* op gaf. Nu ben ik helaas bij de herziening wel erg negatief over dit hoge cijfer die ook wel echt naar beneden gaat zomenteen en ik denk dat ik iets te veel van deze film heb verwacht dan dat er uiteindelijk naar buiten is gekomen.

It duurt gewoon te lang, laten we dat even voorop stellen en dat vind ik echt een pijnlijk moment. Ik heb het gevoel dat de film daardoor veel saaier is om te volgen en dat merk ik ook rond het einde van de film, het begint allemaal wat trager te worden, Pennywise word wat meer naar de zijkant gedrukt en de film is een beetje doelloos. Ik vind dat het hele verhaal rond de volwassen personages tekort schiet aan de jongere personages en er moet veel uitgehaald worden om de oudere personages echt leuk te laten worden. Daarbij vind ik het verhaal erg leuk maar, de aansluiting met de oudere personages is slecht en word saai overgebracht. Drie uur is te lang, twee uren was beter geweest en mocht je dan alsnog het verhaal willen zoals het nu dus is maak het wat compacter want ik heb echt het gevoel dat ik bijna een uur heb zitten kijken zonder dat er wat spannends is gebeurt en de film nogal dood overkwam. Het einde was leuk maar wel slecht in elkaar gezet, de spin zag er gewoonweg niet uit, klaar!

Wat de film ‘It’ echt gered heeft is Pennywise, hoe geweldig is die clown wel niet! Ik heb me echt vermaakt met het kijken naar Pennywise en ik heb me soms echt rot gelachen om het gedrag van deze personage. Scénes zoals die met Georgie dat is toch geweldig, nostalgisch en precies hoe je Pennywise voor je ziet. Ik heb wel opgemerkt dat Pennywise nog mist in mijn ‘Old Skool Horror Funko Pop’ (missen helaas nog wel een paar meer) collectie die ik hier thuis heb staan, binnenkort maar even bestellen.

Het verhaal van It is leuk. We volgen een groep kids die zich later de ‘Lucky Seven’ noemen en het is een normaal vriendengroepje. Ze worden gepest door de ‘grote en stoere’ jongens en ze hebben zo allemaal hun wil om de natuur te verkennen en ook zo hun jongensgedrag naar boven te laten komen. Op een dag maakt Bill een bootje voor zijn broertje Georgie, Bill was als het goed is op dat moment ziek en zijn broertje moest wat te doen hebben. Georgie gaat snel naar buiten om met zijn bootje te spelen in de enorme plensbui tot dat zijn bootje in de put gaat waar we Pennywise zien. Georgie word meegenomen door Pennywise en Bill raakt zijn broertje kwijt. Vanaf nu werd de vriendengroep ook geplaagd met Pennywise die de leven van de kids in zijn greep had. Toen de groep kinderen Pennywise hadden uitgeschakeld met een simpel steentje tegen zijn hoofd aan denken ze voor goed van hem af te zijn tot op dag Pennywise terugkeert maar nu bij de oudere versies. Ze zetten alles op alles om Pennywise te stoppen en ook weer met een steen kunnen ze hem doden..

Ik ben normaal niet echt fan van films waar kinderen in de hoofdrol staan. Toch weet ‘It’ mij wel te vermaken met kinderen in de hoofdrol en ik moet zeggen dat ik dat verhaal zelfs beter uitgevoerd vond dan de ouderen. Ik vind ‘It’ helaas toch een mindere film maar dat houd mij er niet van weg dat ik niet de nieuwere ‘ It (2017) ‘ film ga zien want die staat wel echt op de planning en ik heb er donders veel zin in! Maar goed, deze oude versie is nergens spannend of eng en het blijft gewoon leuk omdat je toch wel wat nostalgische momenten mee krijgt en Pennywise is gewoon een super leuke personage. Daar mag ook niet over gelogen worden.

avatar van Alathir
Over het algemeen ben ik het wel eens met Kondoro. De film duurt veel te lang en zeker het tweede gedeelte is erg zwak. Pennywise komt er uiteindelijk ook gewoon veel te weinig in voor. Bovendien is die clown helemaal niet eng. Het komt allemaal nogal kinderlijk over en is misschien leuk voor 8-jarigen maar niet voor een volwassene. Of je kan heel slecht tegen horror want It is totaal niet spannend noch eng. Het eerste deel begon veelbelovend en zou ik een 3.5* geven maar het tweede deel is werkelijk 1-1.5* waard.

Ook het acteerwerk is erg matig. Dat van de kinderen vond ik nog beter als die van de volwassenen. Enkel Beverly Marsh en misschien Ben zijn een verbetering. Richie's oudere versie vond ik een heel irritante kerel. De film kent een aantal leuke practical effects, maar die spin op het einde trok op niets. Ook steeds dat geknuffel alsof ze nog 10 jaar waren, ging er echt wel over na een tijdje. En dan heb je zo van die random momenten waarop Eddie zegt dat hij nog maagd is omdat hij nooit van iemand gehouden heeft, buiten van zijn vrienden. Djeezes, man. Verman je wat! Enge settings kent de film ook meestal niet. Het zijn meestal gezellige goed ingerichte rustieke plaatsen zoals een hotel of de lokale bibliotheek waar Pennywise in te zien is. Dan verlies je al meteen een heel stuk van de sfeer die de omgeving kan opwekken. Een bibliotheek is wat mij betreft niet spannend, ook al staan er misschien duizenden spannende boeken in. Nee, gewoon nee.

avatar van Damian Firefly
In het kader van de populaire remake nog maar eens het origineel bekeken. Terug naar Derry, terug naar de kinderen in het kleine Amerikaanse dorpje in de jaren 50 die samen de strijd aanbonden met Pennywise de clown. Stephen King is een meester in het creëren van dergelijke sfeervolle stadjes met de nadruk op vooral de jongere inwoners. Kijk maar eens naar Silver Bullet en Stand by Me. Soms dringt zich bij mij de vergelijking met Roald Dahl op. Ook zo iemand die keer op keer een specifieke sfeer kan opwekken en generaties heeft beinvloed met zijn letterlijk fantastische verhalen.
Het moge duidelijk zijn dat deze verfilming absoluut geen hoogstandje is op cinematografisch vlak. Ook qua acteren valt er nog wel wat op aan te merken in sommige gevallen. Waarom is het dan toch een klassieker geworden? Met vrij minimale middelen is de film er in geslaagd een icoon te scheppen in de persoon van Pennywise, die nog steeds eng is en gewoon ijzersterk gespeeld wordt. Met recht een echte horrorclown. Ook de Losersclub gevormd door het groepje kinderen straalt een soort geborgenheid uit die nog steeds aantrekkingskracht heeft. Althans op mij. Nostalgie is een grote factor in het succes van de film door de jaren heen.
Maar toegegeven, het lijkt soms net een kinderfilm en ik kan me voorstellen dat iemand die anno nu deze film voor het eerst ziet een andere mening is toegedaan. Voor hen is er de remake.
Pennywise leeft voort 27 jaar na het verschijnen van het origineel. Een origineel dat handelt over een clown die om de 27 jaar opnieuw slachtoffers eist. Één van de leden van de Losersclub werd gespeeld door Jonathan Brandis. Hij overleed in 2003 op 27 jarige leeftijd....
Enigszins gekleurd door nostalgie geef ik deze film 4 ballonnen......

avatar van Boneka
Als je deze blu ray film opzet is inderdaad gelijk de teleurstelling dat hij geen 16:9 heeft maar 4:3 verhouding. Jammer maar het went wel. Je kunt het beeld wel rekken over de volle breedte, maar dan kloppen de verhoudingen niet meer goed. We zien ook wat ruis, maar dit is niet echt hinderlijk te noemen. Geluid is prima verzorgd. Over het geknipte gedeelte kan ik niks zeggen. Valt mij zo niet op, maar ken de andere versie ook niet. Of de badkuipscene misschien wat langer zou zijn geweest is geen gemis in de film.

Maar IT 1990 viel me niet tegen. Of ik hem ooit heb gezien weet ik eerlijk gezegd niet. Zeg wel wat herkenningspuntjes zoals de vijver, maar verder zat er niks in mijn geheugen. De film heeft inderdaad wat trekjes van Stand by me en dat doet de film goed. Vooral waar de kids in spelen doet de film goed. Ziet er allemaal zeer naturel uit zonder overdrijving. De rol van Jonathan Brandis vond ik imponerend. Gek genoeg had ik gelijk zo'n gevoel van die leeft niet meer. Heeft zich inderdaad verhangen in 2003 door te weinig aanspreekbare rollen dan wel medicijngebruik enz enz. Maar in IT vond ik hem zeer goed spelen. Gold trouwens ook voor de andere kinderen.

Dat kunnen we helaas niet zeggen van de volwassenen die zo nu en dan wel erg apathisch gedragen. Vooral de momenten als ze gebeld worden als IT weer in beeld komt is tenenkrommend slecht. Dat is jammer want het plot is verder goed in elkaar gezet. Ook de setting ziet er goed uit. Sfeer riool tunnels het park het ziet er allemaal zeer naargeestig uit.

We zien hier ook Dalton Richard Thomas in beeld. Lang niet meer gezien. De clown zelf vond ik niet zo eng. Dat had wel wat griezeliger gemaakt mogen worden. De versie van 2017 zal dat beslist anders zijn. Special effects kunnen er mee door. Ben er alleen niet helemaal uit waarom juist dit groepje de waanbeelden kreeg te zien. De clown had iets tegen kinderen okay maar zag elk kind the zgn deadlights of alleen in Derry?

IT 1990 scoort misschien niet overal, maar heeft verder wel een mooi plot en fantastische locaties. Het is zoiets als een mooi griezelig jongens/meisjesboek dat zeker in je geheugen blijft hangen. Horror is een te groot woord. Eerder griezelig fantasierijk en zeker ook met de nodige drama. Soms met teveel overacting, maar verder een goed "boek".

avatar van Gang_Star
Stond mij meer bij als een thriller deze miniserie It (mede dankzij het vermelde genre thriller op de cover), maar bij een herziening een ruime 10 jaar later werd het me duidelijk dat het inderdaad ook genoeg horrormomenten bevat. Met 3 uur duurt It veel te lang, en kent met name in het tweede gedeelte (het omdraaien van de dvd) tegenvallende en vooral zeer trage momenten waardoor de verveling toch zo nu en dan toeslaat. Zo nu en dan (uiteraard) wat gedateerd qua special effects, toch zitten er met de douche scene en de scene waarin een jongen in een buis verdwijnt zeer sterke scenes in. Toch is het hoogtepunt wel Tim Curry die als Pennywise de show steelt. Al met al is It een behoorlijke miniserie, die helaas dankzij de te lange speelduur geen grote uitblinker is.

avatar van Left4Dead
Halfje eraf. Kan hier zo weinig mee, nergens eng en het verhaal loopt gewoon stroef en op momenten voelt het tergend langzaam en saai aan. Het acteerwerk, misschien op de clown na, is belabberd. Het script met het veel te veel gebabbel helpt de prent zeker ook niet.

avatar van Shadowed
Eerste deel was leuk, tweede deel was zwak.

Na de nieuwe versie te hebben gezien die ik erg fantastisch vond begon ik maar eens aan de oude versie. En ik wist dan een oude versie nou niet erg sterk zou kunnen zijn dus ik wist waar ik aan begon.

Het eerste deel krijgt van mij een 3,0*. Dat is de kindertijd. Daar kon ik erg van genieten ondanks het een beetje amateuristische acteerwerk. Tim Curry speelt werkelijk legendarisch. Erg vermakelijk hoe ze allemaal hun grootste angst tegenkomen. Had ik me wel mee vermaakt.

Dan het volwassenen deel, die een 2,0* krijgt. Acteerwerk was heel slecht en ongeloofwaardig. Veel minder, en vaak erg saai. De jongen die stottert en het meisje spelen erg slecht. De eind scene kon er daarom ook niet aan tippen. Had veel meer ingezeten.

Goeie film waarin een groepje jeugdvrienden elkaar na 30 jaar weerzien om af te rekenen met het verleden. Een goed verhaal uit de pen van Stephen King met een aantal typische Stephen King elementen. De eerste helft is een jeugdverhaal met veel gevoel voor nostalgie en is in dat opzicht ook de beste helft van de film. Ondanks de flinke lengte en het feit dat het hier en daar in herhaling valt, blijft het wel onderhoudend. Het acteerwerk is van wisselend niveau.

avatar van IH88
“I'm every nightmare you've ever had. I'm your worst dream come true. I'm everything you ever were afraid of.”

Sterke horrorfilm. It heeft zijn problemen, maar het is een sfeervolle horrorfilm die op zijn sterkst is als het zich richt op de kinderen die hun demonen onder ogen moeten komen. Pennywise achtervolgt de kinderen en confronteert ze met hun grote angsten, en hier is It op zijn best. De verhaallijn rond de volwassen Richie, Beverly, Eddie, Stanley, Mike, Ben en Bill heeft zijn sterke momenten, maar het is allemaal toch een stuk minder. De film gaat heen-en-weer tussen beide tijdsperiodes, en dat doet beide verhaallijnen geen goed. Gelukkig zit er genoeg spanning in, en Tim Curry is fantastisch als Pennywise.

avatar van Noodless
Tja....tijden veranderen Dit had ik toch wel niet verwacht ! Na 29 jaar heb ik één van mijn favoriete horrorfilms opnieuw bekeken en vooral in de optiek om deze met de nieuwe It ( deel 1 en deel 2 ) te vergelijken. En ik ben verrast...geen nood, ik blijf deze nog wel goed vinden, maar minder sterk dat ik nog gedacht had. Bij de remake had ik nog het gevoel van zeer vermakelijke horror die het originele zeker niet kan doen vergeten. Nu dat ik deze terug gezien heb en eerlijk gezegd toch wel heel kritisch ben geweest t.o.v. het originele moet ik de regisseur van de remake toch wel feliciteren met zijn uitwerking. Je ziet heel wat overeenkomsten, maar ook heel wat andere benaderingen die toch in de remake gewoon beter tot zijn recht komen. Aan de clowns ligt het sowieso niet. In het originele krijgt die soms wel een grappig trekje. Neen, ik vind het eerste deel in beide films telkens beter dan het tweede deel. De kinderen spelen goed, maar in de remake worden de personages wel veel beter uitgewerkt. Een sterk pluspunt voor de remake. Het tweede deel van de nieuwe versie kreeg van mij terecht commentaar op het acteerwerk en de personages, maar blijkbaar ook in het originele een struikelblok. Ook het slot vind ik in beide versies te mager en te simpel uitgewerkt. Al kan ik nu het slot in de nieuwe versie al wat beter accepteren door deze film van 1990 terug te zien. En als ik de vergelijking nu maak, zijn heel wat scènes in de nieuwe versie veel beter uitgewerkt. Voorbeelden zijn de individuele hallucinaties van de verschillende kinderen, de dingen uit hun herinnering die ze terug moeten zoeken om It te kunnen doden, de opbouw, bepaalde schrikmomenten en opvallend de kills. In de oude versie gebeurt er toch maar weinig en is de film vooral braafjes uitgewerkt. Tijden veranderen....dat zie je ook aan bepaalde maatschappelijke contexten zoals het weglaten van kills van kinderen, het homo-aspect... Natuurlijk is deze film ook braafjes qua bloederige momenten en heeft de nieuwe versie teveel It-gehalte.
Deze krijgt 8/10...maar de nieuwe versie apprecieer ik nu nog meer.

avatar van FlorisV
Voor mij toch een filmklassieker (OK, miniserie, whatever, fantastisch format voor Stephen King adaptaties overigens) waar ik twee maal van genoten heb hoewel dit respectievelijk 10 en 25 jaar geleden was. Vele onvergetelijke scenes: het prentenboek, buh-buh Billy boy, het papieren bootje, de fortune cookies, de totaal in shock zijnde vrouw van de volwassen Billy en het racen op de fiets daarna. En de geweldige Tim Curry. Plus dat alles zonder cgi-crap. Ja, die spin is te nep. Maar die zombie uit het meer, de makeup van Curry, gewoon erg goed.

It is een verfilming van het beroemde boek van Stephen King. Het verhaal gaat over een stadje in Maine genaamd Derry dat al eeuwen geteisterd wordt door mysterieuze doden en kinderverdwijningen. Een aantal buitenbeentjes merken dat een demonische clown genaamd Pennywise(Tim Curry) hier iets mee te maken heeft. Ze besluiten de handen in één te slaan tegen Pennywise en noemen zich de Losersclub. Het is gemaakt als miniserie en dat is te merken want het ziet er wat knullig en goedkoop uit. Ook het acteerspel is niet erg sterk. Tim Curry is geweldig als Pennywise, zijn performance draagt de film, maar de rest is niet echt memorabel. Ondanks dat het allemaal, met uitzondering van Curry, wat matig is heeft deze film wel een enorme cultstatus en daarom alleen al moet hij gezien worden. Inmiddels is er remake, verdeelt in twee delen, er beter uitzien ook de characters meer uitdiepen maar ondanks dat die overall beter zijn missen ze wel Tim Curry's Pennywise. De miniserie scoort een magere 2 * maar krijgt een extra * alleen voor Tim Curry's performance!