El Gringo (2012)

Actie / Drama

geregisseerd door Eduardo Rodriguez
met Scott Adkins, Christian Slater en Yvette Yates

Een corrupte agent van de narcoticabrigade (Scott Adkins) steekt de Mexicaanse grens over met een kogel in zijn arm en miljoenen aan contant geld. Zijn droom om te gaan genieten van een vervroegd pensioen aan het strand van Acapulco wordt echter weggevaagd wanneer Mexicaanse drugskartels en de Amerikaanse overheid op zoek gaan naar het geld.

avatar van hoffhaan
Een teleurstellende film. 1.5

avatar van wimaroca
Kyokushin schreef:
Vraagje : wordt er in deze film veel geknokt of is het alleen maar schieten? ( zou ik jammer vinden)
SCOTT ADKINS HOORT TE KNOKKEN!!!!!

avatar van madmax1
Geen touw aan vast te knopen ,voor de liefhebbers.
Belabberd

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Beroemde naamgenoot.

Scott Adkins moet een goed jaar gehad hebben in 2012. Hij mocht meedoen met publiekstrekker The Expendables 2 en liftte samen met Van Damme nog even mee met de oude glorie van Universal Soldier in het zoveelste vervolg datzelfde jaar. El Gringo is eveneens een actiefilm zonder veel inhoud. Het verhaal doet in zijn simpliciteit en setting soms een beetje denken aan El Mariachi. Maar de indruk die Robert Rodriguez maakte met die film is onvergelijkbaar met dit werk.

Toch is Eduardo Rodriguez, die geen familie is van de eerder genoemde regisseur, overduidelijk fan van het werk van zijn beroemde naamgenoot en diens kompaan Tarantino. Een flitsend, alternatief smakend, broeierige actiefilm is het gevolg. Adkins wordt continu lastig gevallen tijdens zijn vluchtpoging uit een Mexicaans stadje, dat bevolkt wordt door een boevenbende. Het verhaal heeft verder niks om het lijf, maar de actie ziet er goed verzorgd uit en is voldoende onderhoudend.

Goed.

Met dank aan Koch Media voor het recensie-exemplaar.

Bepaalde scenes denk je aan Tarantino (wannabe) maar is het net niet, verhaal is flauw, plot lijkt nergens op maar actie scenes zijn goed. Conclusie, lekker wegkijkfilmpje maar meer ook niet. 2,5

Erg teleurstellend.
Bijna Rambo in Mexico, maar zeer slecht uitgevoerd.

avatar van Domainator
Ik heb hem uitgekeken en daarom een beoordeling van 0,5
Normaal gesproken zou dit een film voor mij moeten zijn maar dit is een belediging voor het genre.

Een gemene, sarcastische, drukkende en clichématige roadmovie die enigszins doet denken aan Desperado uit 1995 en El Mariachi uit 1992. Verder moet ie, denk ik, herinneringen oproepen aan de spaghetti westerns. Gedeelten van de film zien er goed uit en de eerste helft is beter dan de tweede. De montage lijkt niet helemaal te kloppen: de vechtscènes zien er zo nu en dan vreemd uit en de actie toont wat log. Daarnaast is ook het tempo een probleem. Maar al bij al heb ik me redelijk vermaakt.

Knok- en schietfilm, met wat meer aandacht voor beeld en geluid dan gemiddeld. Echter ook een heel simpel verhaal, dat me steeds meer ging tegenstaan naarmate de film vorderde. Wellicht was de film er van opgeknapt als de motieven van de hoofdpersonen waren weggelaten. Beter geen verhaal dan dit verhaal.

avatar van mnrk
Een redelijke actie film van Eduardo Rodriguez....

De manier waarop de film gebracht wordt is wel in orde maar het verhaal is helaas wat aan de mindere kant...

Scott Adkins is dan wel op zijn plek in deze film (hij knokt/schiet er prima op los) en wordt bijgestaan door de zeer aangename Yvette Yates ...

avatar van blurp194
Leuk.

Beter half gejat dan een lege dop, zal wel het idee van Rodriguez geweest zijn. Want in de opbouw van het verhaal lijkt het toch wel heel sterk op El Mariachi en Desperado. Maar is dat erg? Niet als we er zo'n prettig filmpje door krijgen. Niet zo goed als de voorbeelden, wat er mist is vooral de sterke dialogen, idiote humor en scherpe timing. Wel zijn de actiescenes prima, de beelden mooi, en de kleuren fris en helder onder de Mexicaanse zon - die ook in Bulgarije mooi schijnt. Dan geeft het ook wat minder dat het verhaal wat rammelt - en eigenlijk nergens over gaat. Er zijn maar weinig films waarin het verhaal zo overduidelijk alleen als kapstok voor de actie dient. Op zich niks mis mee - maar aan de andere kant is het ook precies het zwakke punt van de film.

Dan had de hond misschien net wat meer inbreng moeten hebben, of de dwaze Flaca had net iets meer inhoud moeten krijgen. Maar, goedbeschouwd, als er meer dan alleen actie in de film gezeten had was Scott Adkins misschien wel tegen de lamp gelopen. En Yvette Yates heeft haar bekendheid ook niet echt aan mooie karakterrollen te danken. Nu doen ze het allebei prima. Dat brengt me tot de gedachte dat Rodriguez misschien wel het uiterste heeft gehaald uit de mensen en middelen die hij ter beschikking had.

Misschien moeten we daar ook eigenlijk maar tevreden mee zijn. Als je gaat vergelijken raak je gauw teleurgesteld.

Erg matig, dun verhaaltje, te overdreven machine-gun action (cq nep), de vecht scenes opzich wel ok. Jammer dat Adkins zich hier voor laat lenen....

avatar van Left4Dead
El Gringo.

Een film met weinig inspiratie op elk vlak.
Bekend gegeven: met een tas vol geld de grens oversteken en willen genieten van een rustig belastingvrije pensioen.

Met flashbacks krijgen we beetje bij beetje de herkomst te weten m.b.t. de tas met geld en hoe deze verkregen is. Tussen het heden en verleden probeert de regisseur de film op te leuken met still-shots en de daarbij behorende flauwe geluiden alla de tekenfilmserie Lucky Luke.

Scott Adkins probeert Alcapulco per bus te bereiken vanuit het gehucht El Fronteras.
(Auto kopen geen optie?)
Lijkt simpel echter het dorp probeert uit alle macht hem tegen te werken. Elke inwoner wil geld aan hem verdienen en een cartoonesk kartel aast op zijn grote buit.
Alsof dat nog niet genoeg is zit de Amerikaanse overheid hem op de hielen om het geld te vorderen.

Dunner wordt het verhaal niet, geen uitleg nog motief.
De film staat voor actie, schietend en vechtend overleven op een goedkope western wijze.

Snel vergeten zegt mijn geweten,

avatar van mixmaster
perfect verwoord door Left4Dead hier boven mij , alleen ik vond het allemaal wel leuk om te zien en daarom geef ik 3 sterren.

avatar van schram101
Opvallend laag gemiddelde bij deze actieprent. Geen idee of Eduardo Rodriguez familie is van zijn beroemde naamgenoot Robert, maar enige gelijkenissen zijn toch niet over het hoofd te zien. De stijl en montage van El Gringo zijn net zo opvallend als Robert vaak gebruikt in zijn films. Sfeervol, chaotisch en af en toe lekker bruut geschoten.

Adkins laat zien toch wel zeer terecht tot de nieuwe groep actiehelden te behoren. Niet voor het eerst laat hij zien over een juiste dosis coolness te beschikken en daarnaast past hij nog eens uitstekend in de Mexicaanse setting van 'El Fronteras'. In de strakkeactiescene komt hij prima uit de verf. Zijn tegenspeelster Yvette Yates ziet er heerlijk uit, wat Rodriquez ons nog eens extra goed laat zien in de strak geschoten en uitstekende sexscene.

Verhaal is niet veel... Je moet het echt doen voor de actie

avatar van oemoemenoe
dit is eigenlijk rotzooi , een 1 voor de mooie western-style en een paar overtuigende actiemomenten...

avatar van Decec
Een redelijk actie/dramafilm...
Redelijk verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima geluid, Dolby Digital...
Goed camerabeweging...

avatar van Aapje81
Niet onaardig maar ook verre van goed.

Het leukste aan deze film vond ik de hond en het nummer El Gringo van Manowar op het einde van de film. Als het einde van een film prettig is dan hou je er tenminste een goed gevoel aan over en daar slaagt El Gringo wel in.

Verder heeft de film niet veel te bieden. Het scenario is nogal langdradig en de personages boeien te weinig. Al is het wel leuk om Christian Slater nog eens te zien overacteren.

Redelijk.

Deze film deed me soms denken aan films als "El Mariachi (1992)" en "Desperado (1995)", hoewel die natuurlijk veel beter zijn (zeker de laatste).

Het verhaal stelt eigenlijk weinig voor maar de uitvoering was nog best redelijk en ook heerst er een lekker broeierig Mexicaans sfeertje. Het hoogtepunt van de film vond ik eigenlijk de shootout in het dorpje El Fronteras welke best fraai was. Daarna wordt de film eigenlijk minder en minder en het einde is best flauw en ook behoorlijk cliché. De cast is niet bepaald hoogstaand maar Ben Affleck look-a-like Scott Adkins deed het nog best leuk. De rol van Christian Slater stelt weinig voor en Yvette Yates dient met name voor het visuele aspect waar ze overigens best goed voor was.

Al met al gewoon een redelijk tussendoortje om eens gezien te hebben maar meer ook niet. Deze film zal ook niet lang blijven hangen en na een paar dagen ben ik hem waarschijnlijk weer helemaal vergeten (wat overigens niet erg is).

avatar van Brabants
Geen film om uitgebreid onder de loep te nemen en al te kritisch te zijn. Daar leent deze film zich helemaal niet voor. Het is qua opzet een herhaling uit zovelen dat is overduidelijk.

Wat wel valt te melden is de heerlijke taco en burrito sfeer, die de stilistische kenmerken van Mexico heerlijk weergeven. Ook de bendeleden met de Azteken geschilderde doodskoppen zijn een uiterst grappig en geslaagd detail.

De film heeft alles om zich binnen dit genre lekker te laten wegkijken. Gewoon doen en daarna weer gauw vergeten.

avatar van Noodless
Simpel vermaak met een heerlijk Mexicaans sfeertje en leuke introducties van de verschillende personages. 6/10

avatar van John Lee Hooker
Vrij eenvoudige prent waarin een Amerikaan met 'n zak vol dollars het relatief onbekende plaatsje El Fronteras komt binnenwandelen en even later voor zijn leven moet vechten. Je moet niet allemaal niet te sirieus nemen en dat wordt ook duidelijk gemaakt door middel van bijvoorbeeld de chaotische montage en de nonchalante omgang tussen de bendeleden. Zo was er een scène waarin de sheriff het beveel uitdeelde aan zijn onderbaas om The Man te vermoorden. De geschminkte vent trok hierop zijn wapen, waarna de sheriff zei: ''wel rustig'', en toen pakte hij een groot mes uit zijn andere broekzak en ging op pad. Ook bestond er een intiem moment tussen The Man en Anna waarbij ze haar slipje uit deed om hem te verbinden. Veelal draait het om de sfeer en in wezen doet deze fabricatie niet zoveel fout maar als ik een optelsom maak van alle aspecten kom ik uit op een lichte onvoldoende. Het is toch net wat aan de magere kant en ik heb er niet zoveel uit kunnen halen.

Trouwens, ik vroeg me af waarom niemand in het dorp hem water gaf? Zelfs in de supermarkt werd het verzoek geweigerd. Misschien dat ik dit gemist heb.

avatar van Gang_Star
El Gringo is wat je van tevoren kunt verwachten. Een simpele actiefilm met een zwak verhaal waarin de hoofdrolspeler (Scott Adkins) in Mexico te maken krijgt met de lokale bevolking, drugskartels en corrupte agenten. Dit ontaard al snel in een flinke hoeveelheid actie, wat er overigens vrij behoorlijk uitziet. Scott Adkins die prima kan vechten zet hierin ook weer een degelijke rol neer. Leuke film voor tussendoor.

Die gast denkt dat die Vin Diessel is of zoiets dergelijks. De spelers doen zich allemaal zo stoer voor. Echt een puberfilmpje.

avatar van TronMan
Simpel verhaal, wil een hoog 'desperado' sfeer kweken, maar kan daar niet aan tippen. Actie is wel aardig, hoewel als je een Scott Adkins binnen haalt,moet je heb geen wapens geven, de man is juist een goede vechtsporter.

Eduardo Rodriguez probeert er een hippe film van de maken maar slaat de plank mis, al valt er met een dergelijk script, budget en cast ook weinig eer te behalen. De actiescènes moeten zo'n film dan redden, maar als de slechteriken steeds met hun wapens op de goeierik af komen lopen om afgeknald te kunnen worden dan blijft er weinig over dat het de moeite waard maakt. Misschien het decolleté van Yates dan nog.