• 8.353.971 stemmen

Geregisseerd door: John Waters

Met onder meer: Divine en Ricki Lake

Releasedatum: 13 oktober 1988

Plot Hairspray

"The world was in a mess... but their hair was perfect!!"

Baltimore, begin jaren 60. Tracy Turnblad (een rol van talkshow host Lake), een moddervet maar swingend meisje ziet haar droom uitkomen als zij door de auditie van de Corny Collins Show heen komt. Nu zij eenmaal in deze populaire dansshow zit wil zij ook haar zwarte vrienden er in krijgen, maar dit is vragen om problemen... Met bijrollen van Debbie Harry, Pia Zadora en Sonny Bono.

imageimageimage

Tracy Turnblad

Edna Turnblad / Arvin Hodgepile

Penny Pingleton

Velma Von Tussle

Franklin von Tussle

Motormouth Maybelle

Wilbur Turnblad

Amber von Tussle (as Colleen Fitzpatrick)

avatar van corbijn

corbijn

de koning van de wansmaak en inktzwarte komedies john waters is weer bezig. heerlijk divine als mama en ricky lake wat was ze toen dik en onbevangen. heerlijke film.

avatar van yosemite44

yosemite44

de musical versie van de film heeft pas een hoop tony awards binnengehaald...

avatar van Egbertbos

Egbertbos

Aardige rolprent met de nodige humor

avatar van madanny

madanny

prachtige geestige feel good film, één der betere John Waters !. Ik denk dat ik hem al een keer of 50 gezien heb, en hij blijft goed , dus 4,5

avatar van savi_7

savi_7

Hier speelt een gozer die erg veel op elvis lijkt zijn Naam is Michael ST Gerard, hij speelde ook in de serie Elvis als Elvis. Maar kan die hier nergens vinden mischien dat ie onder een andere naam hier ergens staat gemeld.

avatar van Bubblez

Bubblez

• 1914 stemmen

Heb deze film net voor de eerste keer gezien en ik moet zeggen dat ik ervan heb genoten. Leuk om al die bekenden (Ricky Lake, Deborah Harry e.d.) jong te zien. Ik was in de veronderstelling dat deze film uit de jaren 60 kwam, maar hij is een jaar na Dirty Dancing gemaakt. Leuke film, gewoon simpel entertainment eigenlijk, met een goed tijdsbeeld. Ik wilde hem kijken vóór de remake uitkomt.

avatar van egbert-Bos

egbert-Bos

Net weer gekeken. het is en blijft een swingende feel good movie. Goed gespeeld en schitterende bijrollen. in 2007 iser een remake gemaakt van deze film, die er zeer veel belovend uitziet.

avatar van matthijs_013

matthijs_013

In ongeveer alle opzichten waarbij je kijkt als je beoordeeld slechter dan de remake uit 2007, maar desondanks een genietbare film die je zo wegkijkt. Aanrader als je een luchtige ffeelgood film zoekt.

ik wil deze ook nog weleens bekijken nu ik de nieuwe in de bios heb gezien,want die vond ik echt helemaal geweldig!

ik had ged8 dat na de remake wel 1000 mensen zouden reageren op dit topic, valt mee dus...

avatar van Knisper

Knisper

Glow_After_Dark schreef:

Ik zag dit orgineel bij de FRS voor 10 euro (tweede halve prijs) liggen, dus zo moeilijk zal het niet worden.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Ik heb de DVD net gekocht voor 4,99 Euro bij de FRS.

avatar van gotti

gotti

Mwah. Bij vlagen wel aardig; helaas wel wat matigjes geacteerd. Ben wel benieuwd naar de remake (die hier wel degelijk beter kan zijn). Travolta en Walken lijken me toch wle leuker...

avatar van Moviestar

Moviestar

Glow_After_Dark schreef:

Dat had ik dus ook, maar dat raad ik je af, heb deze gister gezien. Wat een verschrikking. Echt vele malen slechter als je de remake hebt gezien.... 1*

avatar van Dutchfan

Dutchfan

Ik heb erg genoten van deze leuke film.De dansjes vond ik helemaal top.

De acteur die Link speelt [de vriend van Tracy Turnblad], gaf later zijn filmcarriere op voor de kerk:hij is nu een dominee in New York!

Ricki Lake,Divine en alle anderen:helemaal top!

avatar van Jazz Singer

Jazz Singer

Vreselijke stemmen! Mijn orren doen pijn! geen aanrader vind ik...

avatar van hellblazer93

hellblazer93

Niet mijn smaak. Ik snap best dat een aantal mensen deze film en de remake geweldig vinden, maar naar mijn mening is de film te zoet en er zit veel te veel gedans en gezang in. Zoals ik al zij: niet mijn smaak. De remake vond ik overigens ook niet veel soeps, maar toch beter dan deze. In de remake zit meer humor. De remake kreeg van mij 2.5*, en deze krijgt 2 sterren.

avatar van valerio2003

valerio2003

ik vind dit geen musical,hier word niet echt in gezongen alleen gedanst maar ik vind hem net zo goed als de nieuwe.

avatar van soom

soom

Ik kon het meer waarderen dan de remake, die eigenlijk heel erg verpest werd, so to speak, door de meligheid die John Travolta nu eenmaal in zich heeft. Dan doet de Edna uit deze film het toch veel beter. Iets fijner dan de remake, dus, maar kan nu niet echt goed m'n vinger erop leggen waar hij dan wat beter in is. Of toch wel, John Travolta zit er niet in.

avatar van riefenstahl

riefenstahl

Geweldige film, vooral voor degenen die de show ''American Bandstand'' kennen waar dit een parodie op is; zonder die kennis minder leuk denk ik, een beetje paarlen voor de zwijnen ben ik bang.

Divine & Debbie samen in een film: wat een traktatie!

John Waters heeft een heleboel bekende gezichten uit de alternatieve scene gebruikt wat voor veertigers [and up] erg leuk en een groot pluspunt is.

De films van Waters' hebben altijd iets kwajongensachtigs anarchistisch wat ik van de commerciele remake betwijfel; ik verlang er vooralsnog niet naar om die te zien: ben bang voor een enorme teleurstelling...

Maar het origineel is in ieder geval top!

avatar van daxclusive

daxclusive

• 2030 stemmen

Wel een aardige film. Prima acteerwerk van Ricki Lake overigens.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11994 berichten

Haha wat een film weer van die mafkees Waters. Er wordt een periode in tijd volslagen belachelijk gemaakt. In dit absurdistische schouwstel dat bol staat van bizarre personages met extravagant uiterlijk, de heerlijk foute liedjes en de maffe dansjes is niets te gek. Waters laat zien meer te zijn dan alleen de koning van de wansmaak, maar daadwerkelijk wat te kunnen. De decors en kleurrijke artdirection zijn eigenlijk heel bijzonder. Het is een vrij eenvoudig feelgood verhaal en ik weet nou niet of het anti-racisme serieus bedoeld was, maar dit is uiteraard een unieke satirische komedie. Wat heb ik gelachen om de beatniks, de moeder die bang is voor zwarten, de psychiater, de bom in het haar en veel meer. Erg leuke film! 4 sterren

gauke

Echte energieke, toegankelijke en politiek satirische cultmusical die behoorlijk wat diepte had en speelde in het kleinburgelijke en modaine Amerika van begin jaren zestig. Rassenscheiding werd op een opgewekte en humorvolle wijze op de korrel genomen. Volgens mij ook de laatste rol van travestiekunstenares Divine.

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

Word altijd zó vrolijk van de films van John Waters. Heb er tot op heden helaas pas drie gezien: Cry-Baby, Serial Mom en deze, Hairspray. Zou eigenlijk wel alles van hem willen zien - Pink Flamingos, Polyester... - maar hoe kom je aan die films, vraag ik mij af? Deze zag ik vorige week toevallig in de kringloopwinkel liggen voor 50 eurocent! Had 'm al dertig jaar niet meer gezien. Altijd fijn, zo'n geluksmomentje in de kringloopwinkel.

'The Pope of Trash' John Waters haalt het benepen en racistische Amerika weer eens heerlijk door het slijk, maar op zo'n luchtige en komische wijze dat je bijna niet doorhebt hoe scherp. Op een gegeven moment wordt Tracy Turnblad (Ricki Lake) de klas uitgestuurd vanwege haar getoupeerde kapsel en krijgt ze van de schooldirecteur te horen dat ze naar het bijzonder onderwijs moet, waar de debielen zitten en de negers (het is 1962). Komt ze in dat klaslokaal, waar het een chaos is, iedereen schreeuwt door elkaar heen, een zwarte jongen - heeft ze duidelijk niet alle vijf op een rijtje - staat het MAD-magazine te lezen, een ander staat weer te dansen... Je ziet Ricki Lake denken: wat doe ik hier?, maar in mum van tijd is ze om en danst ze gezellig mee... Haha, vond ik zo grappig

En Divine uiteraard, de kleurrijke muze van John Waters. Haar artiestennaam heeft ze overigens aan Waters zelf te danken (beide zijn in dezelfde wijk in Baltimore opgegroeid), naar de hoofdfiguur uit de roman Notre-Dame-des-Fleurs - Jean Genet (1943) - BoekMeter.nl. Voor mij één van de leukste en meest flamboyante eighties-iconen, met twee van de beste discoplaten ooit gemaakt wat mij betreft: Shake It Up en Shoot Your Shot (Don't ever stop doing what you doing. Don't stop, shoot your shot!) En zo lief hier in Hairspray als Edna Turnblad, de zorgzame moeder van Tracy . Ook krijgt ze nog een kleine make-over, wat wel grappig is. Mijn hemel, die tieten! Divine was one of a kind!

Waarom staat dit niet in mijn top tien?

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

gauke schreef:

Mooi omschreven. Ik heb deze cultfilm onlangs in bezit gekregen en hem vanavond met veel plezier voor de eerste keer gekeken en ervan genoten. Fijne muziek, leuke dansjes en gevatte humor. Hairspray ging op 16 Februari, 1988 in Baltimore, Maryland in premiere, welke Divine ( die de rollen vertolkte van Edna Turnblad en Arvin Hodgepile ) nog kon meemaken. Helaas overleed Divine 3 weken later op 7 maart aan de gevolgen van complicaties bij slaapapneu.