The Passing (1991)

Experimenteel

geregisseerd door Bill Viola

Billy Viola maakt deze documentaire naar aanleiding van het overlijden van zijn moeder. Het is een bijzonder beeld-sculptuur waarin de kunstenaar vat wil krijgen op het onbegrijpelijke van de overgang van leven naar dood en van dood naar leven. Door de sterk vertraagde weergave van de opnamen verliest de kijker het gevoel voor tijd. 'The Passing' biedt een synthese van een periode in het werk van Viola. De video begint met een beeld van een nachtelijke hemel die ruimte maakt voor een waterstraal, waarin een bijna onzichtbare figuur vecht om boven te blijven. Zal deze persoon zich weten te redden?