Mural (2011)

China
Fantasy

geregisseerd door Gordon Chan
met Chao Deng, Betty Sun en Ni Yan

Door een muurschildering vinden drie mannen toevallig een betoverende wereld. Zij geloven dat dit het paradijs is totdat de donkere en afschuwelijke kant zich begint te openbaren. Het lijkt een verrukkelijke wereld die aan de buitenkant iedere man voldoening belooft, maar in werkelijkheid is er een wraakzuchtige koningin die een diepe haat voor mannen met zich meedraagt.

Teleurstellende, simpele, eenzijdige, saaie, slappe, fantasiefilm van Gordon Chan, met een aantal zogenaamde dramatisiche wendingen en te veel belachelijke scenes, die het sprookjesverhaal ook nog eens onnodig oprekken en die schijnbaar enkel gemaakt werden om special effects te laten zien. De hoofdrolspelers hebben geen chemie en de getoonde emoties zien er onecht uit. Valt er dan niets te genieten? Jawel, een overweldigende kleurenpracht en schitterende (ook al) kleurrijke kostuums.

Povertjes.

Maar met deel 2 in aantocht toch maar even gekeken. Verwacht heel wat meer van Wuershan, die met dit materiaal zeker wat aan kan vangen.

Op zich een leuk gegeven, maar de uitwerking is niet best. Nu ben ik verder ook geen grote Gordon Chan fan, maar hij is de laatste tijd toch echt een beetje op de sukkel. Visueel vaak opperkitsch deze film, vooral de CG laat meermaal te wensen over. Fake en lelijk.

Acteerwerk is ook niet super, gelukkig schuilt er een vermakelijk verhaaltje achter de film en ligt het tempo hoog. Vervelen doet de film dan ook niet, maar hier had veel meer in gezeten. Fingers crossed voor het tweede deel.