Tai Chi 0 (2012)

China
Actie

geregisseerd door Stephen Fung
met Qi Shu, Daniel Wu en Tony Leung Ka Fai

Yang Luchan is het beu om alsmaar gepest te worden en vertrekt naar Chen Village om de kunst van de vechtsport Tai Chi te leren. Op een pijnlijke manier komt Luchan er achter dat het voor de dorpelingen verboden is om een buitenstaander Tai Chi te leren. Hij wordt herhaaldelijk, door zowel sterke mannen, oude vrouwen als kinderen uitgedaagd en verliest alle gevechten. Maar wanneer een angstaanjagend leger van soldaten met vreemde machines verschijnt, realiseren ze zich dat ze de vreemdeling de krachten en kennis van Tai Chi moeten toevertrouwen om hun dorp te redden.

avatar van jarno1975
Draait zowel op het filmfestival van Toronto als van Venetië.

avatar van Bakema NL
In Film > Nieuws > Chinese steampunk kung fu....Tai Chi Zero !!!:

Dit klinkt te zot voor woorden, maar ook te cool voor woorden. Ik ben er dan ook zeer benieuwd naar!

poster

Finally a Chinese Steampunk Movie that Unquestionably Is Exactly That: Tai Chi Zero | Tor.com

Trailer.
YouTube - Tai Chi Zero Exclusive Trailer [HD]

avatar van Onslaught
Vermakelijke film.

Hoewel de visuele steampunk stijl van Tai Chi 0 mij zeker weet te bekoren, mist de film een verhaallijn dat echt weet te boeien of bijzonder maakt.

Wat de film mist aan verhaal maakt het daarentegen wel weer goed met de vecht scenes en digitale animaties. Hier is niks op aan te merken en kijkt lekker weg. Ook het acteerwerk is niet slecht.

avatar van Macmanus
Dubbel

Het is wat verkeerd gebalanceerde film. Zo is het visueel bij momenten heel fris en vindingrijk. Veel verschillende stijlen, beetje animatie, beetje CGI, beetje steampunk. Maar toch weet de film na verloop van tijd je als kijker wat in slaap te sussen. Dit komt vooral doordat ze de frisse lijn niet in alles doortrekken. Zo is de muziek inspiratieloos, is de hoofdrolspeler wat gewoontjes en dipt de film door te veel te hechten aan saai drama en dialoog meer dan een keer in.

Best jammer, want de durf in stijlen bij een toch best grote productie, is wel een stuk frisser dan de westerse block-busters. Daarvoor zeker nog wel een kijkje waard, maar er had meer ingezeten.

avatar van dope
Goh, muziek van In Flames in n chinese actiefilm, nooit gedacht dat ooit mee te maken!

avatar van tal1b
hmm, melige trailers, ben benieuwd

Genieten.

Fung maakt er echt een feestje van. De mix van klassieke martial arts, steampunk en comicbook-achtige effecs zorgen voor een frisse mix. Daarbij houdt Fung de juiste toon aan en wordt het alleen maar beter wetende dat er nog twee films volgen.

Slim dat Fung een aantal echte martial artists voor de camera zit. Verder leuke humor, erg vlotte stijl, niet teveel focus op het verhaaltje en een paar geweldige steampunk constructies. Ook leuk de kleine details zoals de mini-bios en de tai chi move indicators.

Geen hoogstaande cinema, maar qua big budget entertainment lang niet zo'n goede film gezien.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van blurp194
Mooie beelden, prima kung fu, over the top steampunk - in een chinese vechtfilm, jawel. En een erg grappige frisse game-achtige, stripverhaal-achtige beeldstijl. Met heel handig ook af en toe wat introductie als er een nieuwe speler bijkomt - meteen even in beeld wie het ook alweer is. Jammer dat de tekst de vertaling naar Westerse talen niet makkelijk overleven gaat, de karakters passen er te perfect in, en met zo'n suf randje ondertiteling verlies je dan toch wel weer wat.

Het verhaal had dan misschien ietsje sterker gekund. Maar ook zoals het nu is is het een feest om naar te kijken. En maar weer eens een sterk voorbeeld vandat het martial-arts genre echt nog wel iets nieuws te brengen heeft, en dat er toch echt meer is dan alleen de wat te afgezaagde Jackie Chan-films.

Meteen maar werk van maken om de volgende delen ook op te duikelen. Want die wil ik ook zien.

Raffael77
Aparte maar zeker leuke film. Mooi camera werk met abstracte strip effecten.

Heerlijke vecht scene's en hoop dat deel 2 snel komt.

Deel 2 is er al.

ipman-99
"Chinese steampunk kung fu....Tai Chi Zero." ... " !!!

Vermakelijke Actie !!! Stephen Fung maakt er echt een feestje van. De mix van klassieke martial arts, steampunk en comicbook- achtige effecs zorgen voor een frisse mix. Allemaal zwaar over the top en overdreven ... maar das juist de erkenning van deze film(s) !

avatar van Turbodevil
ipman-99 schreef:
"Chinese steampunk kung fu....Tai Chi Zero." ... " !!!

Prima verwoord ipman-99, zo denk ik er ook over.
Mooie film, op naar het tweede deel.

Ramon K
Enorm slecht. Plot is suffer dan de gemiddelde plot in een 60's/70's lowbuget kung fu flick, personages komen nooit tot leven, evenals hun onderlinge relaties. De film kent geen fatsoenlijke badguy, hoofdpersonage maakt amper of geen persoonlijke groei door en ook in de kung fu is er geen enkele learning curve... De martial arts an sich zijn wel aardig, maar er zijn te weinig actiescènes en sterke, emotionele, onderliggende motieven zijn er niet tijdens de fights. De leegte wordt dan maar opgevuld met CGI en komisch bedoelde strip-/game accenten á la Scott Pilgrim die amper werken. En 't acteerwerk van het jonge grut valt ook tegen.

Het is dat ik weet dat er ook nog goede moderne martial arts films zoals Yip Man gemaakt worden.... Slechte tienerfilm dit. 1,0*

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Saaie steampunk.

Ondanks het enorme budget en een meer dan aardig begin, weet deze zoveelste kungfu-film veel te weinig indruk achter te laten. Het verhaaltje kakt halverwege nogal in als een saai liefdesplotje wordt ingeruild met een soort van 'Wild Wild West'-intermezzo. Het subgenre der steampunk kan werken, maar doet dat hier niet. Er ontstaat gaandeweg een veel serieuzer toon die nogal misplaatst aandoet. Een behoorlijk gemiste kans omdat de cartooneske knipogen en videogameverwijzingen meer verfrissing beloven dan uiteindelijk wordt gebracht.

Redelijk.

avatar van Grindhouse62
Gewoon prima actie kijkvoer voor de liefhebber. Ik heb mij er voldoende mee vermaakt.

avatar van Filmkriebel
Zeker mooi gedaan en ik vond de steampunk net wél iets meer aanslaan. Deze film heeft helaas echt een hoog "kiddy" gehalte met die videogame referenties en die voortdurende schriftelijke introducties van de acteurs. Wat dit moet voorstellen ontgaat me toch. Minste is zeker wel het zwakke "zero-to-half-hero" verhaal dat onbeschaamde sprongen maakt, overvol aanvoelt en een zwakke bad guy in scène zet. Er is zeker beter op de markt maar het is ook geen verloren tijd voor een keertje.