Hong Men Yan (2011)

Alternatieve titels: White Vengeance | Banquet at Hongmen

China

geregisseerd door Daniel Lee
met Leon Lai, Yifei Liu en Anthony Wong

Tijdens de eindperiode van de Qin-dynastie overheersen de rebellen en verandert de natie in één grote chaos. Liu Bang en Xiang Yu, die dienen onder Koning Huai, zijn de leiders van het rebellenleger die tijdens het veroveren van het hart van de Qin-dynastie gezworen broeders worden. Koning Huai, die zich bedreigd voelt door de kracht van zijn twee generaals, vormt een complot om de twee tegen elkaar op te zetten.

Gaaf.

Heeft alles om een epic warfare film te zijn, behalve actiescenes. Volgt de recente koers van andere HK films om zich meer te richten op de tactische aspecten van het oorlogvoeren, maar drijft het zover dat er zelfs geen epische finale battles meer zijn.

De film richt zich eigenlijk op de intellectuele strijd tussen twee counselors, die op hun manier de oorlogen pogen te winnen. Veel boeiender, vooral als er tussendoor nog wat Go spelletjes bij komen kijken.

Niet voor mensen die enkel actie willen, maar wie geniet van wat tactisch oorlogsvoeren komt hier ruimschoots aan z'n trekken. Al helemaal omdat het budget goed meewerkt en er een visueel pareltje van maakt.

4.0* en een uitgebreide review

Spektakel bioscoop uit China, die dit keer niet pakkend genoeg is. De regisseur neemt ruim de tijd om zijn verhaal te vertellen en dat gaat ten koste van de spanning; en hoewel de film traag en verkrampt overkomt, kostte het mij toch de nodige moeite om iedereen, in deze lastige en ingewikkelde story, uit elkaar te houden. De cast, de decors (de vergezichten zijn indrukwekkend) en de kostumering zijn, zoals je van een Chinese productie gewend bent, subliem.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Gewelddadige Go.

De Bluray die in Nederland wordt uitgebracht, draagt de ietwat misleidende titel 'White Vengeance'. Een titel die doet denken aan een keiharde actiefilm, maar dat is 'Hong Men Yan' niet. Het is eerder een visueel fraai epos, met als basis beroemde oorlogslegenden uit de Chinese geschiedenis. Ongetwijfeld nog flinker aangedikt, maar des te spectaculairder. De sporadische actiescènes zijn daardoor vaak een feestje voor het oog, al gaat er ook wel eens wat verloren in bombastische overdaad.

Bekende voorgangers als 'Red Cliff' en 'Three Kingdoms' waren enigszins teleurstellend, maar deze productie houdt de aandacht veel beter vast. Dat zit hem zeker niet in de tactische oorlogsvoering die ook al in de eerder genoemde producties de boventoon voerde, maar meer in de psychologische oorlogsvoering. Beide partijen, die beginnen als bevriende legers, maken gebruik van een wijze raadsheer. Dat biedt een aardig perspectief, zeker wanneer deze heren clashen tijdens een gewelddadig uitgevoerd potje 'Go'.

De cameravoering is uitstekend, het acteerwerk sterk en het verhaal blijft boeien tot de laatste minuut. Feit is wel dat dit niet ieders kopje thee zal zijn. Dat zit hem in het feit dat wij Westerlingen weinig afweten van deze 'geschiedenislesjes' maar bovenal dankzij de ietwat verwarrende verhaallijntjes. Zo is het niet altijd even snel duidelijk wie wie ook al weer is en waar we naar toe gaan. Regisseur Lee verwacht op zijn minst goede oplettendheid van zijn kijker en geeft geen speling. Scherp blijven is dus de remedie.

Goed.

Met dank aan Splendid Film voor het recensie-exemplaar.

Zinema schreef:
Gewelddadige Go.
... zeker wanneer deze heren clashen tijdens een gewelddadig uitgevoerd potje 'Go'.

Tenzij jij het spel kent neem ik aan dat je de naam ervan als "go" op de DVD vertaald hebt zien staan. Het verhaal speelt zich af op de grens van de Qin- en de Han-dynastie, dus iets meer dan 200 jaar voor de huidige jaartelling. In de film wordt dan ook de correcte toenmalige Chinese versie getoond met 17 x 17 lijnen en heette indertijd "yì (弈)" en nu in China "weiqi (围棋 of in traditioneel Chinees 圍棋). "Go" is de Japanse naam (ook wel "igo" genoemd), gespeeld op een bord van 19 x 19 lijnen dat ook vanaf de Tang-dynastie in China in gebruik kwam.

avatar van Zinema
Zinema (crew)

Om precies te zijn betreft het hier een bluray, maar nee. Ik lees nooit hoesjes. Heb het alsnog even gedaan en het woord 'go' wordt er niet vermeld, voor alle duidelijkheid. Het hele spel wordt niet genoemd.

Het woord 'go' wordt wel gebruikt in de ondertitels van de Nederlandse release van de bluray (en die zal dezelfde subs bevatten als de DVD). Ik was daar wel blij mee, aangezien ik geen Mandarijn spreek.

Maar dank voor de uitleg.

Het spel is overigens ook te zien in Di Renjie (2010) (zie mijn tweede bericht aldaar).

Als je een echte Go-film wil kan ik je Wu Qingyuan aanraden.

avatar van nadrin
Schitterende film die wat traag op gang komt maar vooral het laatste uur me in de ban hield.
Heel goed uitgewerkte personages en een sterk geschiedkundig verhaal.
Met flink wat massa opnamen.
Een heerlijke tijd is dit dat men dergelijke beelden kan weergeven.
Handig voor de kijker was de verschillende kleuren die de krijgers droegen zo was het in de massale krioelende bende nog te overzien wie waar bij hoorde.
Een mega goede intense soundtrack die zeker het hele verhaal nog sterker doet overkomen.
Heb hem onmiddellijk proberen te kopen maar dit valt niet mee.

avatar van Decec
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Super mooi HD kwaliteit...
Perfect achtergrond geluid/
muziek (Dolby Digital)...
Uitstekend camerabeweging...

avatar van oemoemenoe
Niet echt de moeite waard om ruim 2 uur voor te gaan zitten...

avatar van Phantasm
Voor zo 'n lange film zit er gewoon veel te weinig aktie in, en dan zijn 2 uren wel heel erg lang, gauw vergeten.