Xi You Ji: Da Nao Tian Gong (2014)

Alternatieve titels: The Monkey King | The Monkey King: Havoc in Heavens Palace

China / Hongkong / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Pou-Soi Cheang
met Donnie Yen, Yun-Fat Chow en Siu-Wong Fan

Sun Wukong (De ApenKoning) is een aap geboren uit een hemelse steen die bovennatuurlijke krachten bevat. Nadat hij zich verzet tegen de hemel wordt hij 500 jaar opgesloten onder een berg. Later vergezelt hij de monnik Xuanzang op reis naar India. Op deze manier wordt volgens de legende boeddhisme naar China gebracht.

avatar van korenbloem02
Erg benieuwd naar deze film. Vind de legende van Monkey King een intrigerende folklore. Voor DBZ fans, Goku (betekent aap) is gebaseerd op het hoofdpersoon in deze legende.

avatar van brymj
Deze film is nog niet eens uit, schijnt 2014 te worden, Goku betekent trouwens niet aap

avatar van tattoobob
Donnie Yen

avatar van Fikret8
brymj schreef:

Volgens onderstaande poster 30 januari 2014

Goku betekend lucht.

avatar van J.T.O
Het deed me beetje denken aan zu warriors, maar alles is nogal slordig uitgewerkt. De potentie zat er namelijk wel in. Leuk om donnie yen en chow te zien in hun rollen, maar bleef het ook bij.

avatar van UrbanDjampa
Nee, dit is totaal niet mijn film. Ben wel bekend met de monkey king mythologie (althans ik lees een koreaanse manhwa erover) dus ik weet wat ik ongeveer kon verwachten. Ik moest me storen aan de slechte, slechte CGI. Ik heb thuis nog Leged of Zu liggen uit 2001 en lijkt wel of de tijd heeft stilgestaan. Alleen de mensen waren echt in The Monkey King. Film was chaotisch. Leek wel of meerdere regisseurs de film apart hebben gefilmd. Verhaal van de monkey king werd niet goed vertelt en het ging in een sneltreinvaart.

Enige pluspunt was Donnie Yen. Leek er als enige zin te hebben in de film. De rest van de cast vond ik maar lusteloos (zelfs Chow) acteren.

Film krijgt van mij geen cijfer, omdat ik me echt moest storen aan de CGI dus bepaalde stukken ffwd gekeken.

avatar van J.T.O
Hmm.. was de CGI zo slecht dan? Mij stoorde meer die inconsistentie met het decor en kostuums van mensen. Die leken net uit zo’n middelbare school toneelstukje te komen met budget van 100 euro.

Onlangs had ik die film van Stephen Chow gezien over Monkey King. Als je van zijn humor houdt, of enigzinds van Monkey Film, dan zeker een aanrader.

The Legend Begins.

Als ze het in hun hoofd hadden hier nog meerdere films van te maken, alsjeblief niet. Ik ben na het kijken eigenlijk alleen maar benieuwd naar het verhaal achter deze film, want Cheang is toch écht een goede regisseur. In dit onding is echter niks van zijn hand te herkennen. Al valt er sowieso niet veel in te herkennen heb ik het gevoel.

Yen is vooral posterboy. Ik herkende hem in ieder geval niet terug in z'n rol, maar vond hem uiteindelijk vooral vervelend. Fat, die de laatste jaren toch best goed bezig is, is ook een complete miscast. En ook Kwok trouwens. Al kan het, zoals JTO ook al aangaf, gewoon komen door de brakke kostuums.

De CG in deze film is van het lelijkste soort. Al een tijdje aan de gang daar in China/HK, maar waar het vaak toch nog een beetje meevalt is het hier niet - om - aan - te - zien. Ik kan me alleen maar bedenken dat ze het visuele té scherp en té kleurrijk gemaakt hebben om het effect van het 3D brilletje tegen te werken ofzo, maar dit is echt pure onsmakelijke kitsch. Alles clasht met elkaar, kleuren, achtergronden, vormen ... ugh!

De film vlot voor geen meter, het ziet er niet uit, acteerwerk is slecht, het is druk en chaotisch ... nu vond ik Stephen Chow's versie ook al niet geweldig maar da's een meesterwerk in vergelijking met deze ramp.

Hoop écht dat dit grandioos flopt en Cheang er z'n lesje uit geleerd heeft. Niet om aan te gluren dit.

avatar van Draconian
Volgens mij moet je knetter stoned zijn om deze film te kunnen kijken.

avatar van Black Math
Alleen maar opgezet omdat martial arts films zo ongeveer de enige Aziatische films zijn die je op Netflix aantreft. Met Donnie Yen in de hoofdrol had ik althans een martial arts film verwacht. Volgende keer toch maar eerst even de recensies hier doornemen, want met name Onderhonds bericht had me ongetwijfeld ervan weerhouden dit gedrocht op te zetten.

Er valt dan ook weinig toe te voegen aan zijn bericht. Laat ik mijn eigen korte samenvatting geven: de film wordt bijna louter door middel van oerlelijke CG vormgegeven, Donnie Yen is niet herkenbaar; zijn personage kan alleen maar dom lachen, en sommige creaturen zien er niet veel beter uit dan de slechteriken in de Power Rangers.

Conclusie: met afstand de slechtste film die ik afgelopen jaar heb gezien. 0,5* dus.

avatar van Berthil
Je ziet maar zelden iemand lopen, iedereen vliegt. Ik ben wel bekend met de Monkey King, deze is aparte film die je wel bezig houd vanwege het tempo. We moeten ons als Nederlanders wel realiseren dat niet alle films worden gemaakt voor ons, ik denk dat in China deze film een veel hogere waardering krijgt (3x geweest).

avatar van mjk87
Ik sluit me aan bij enkele commentaren hierboven. Visueel spuuglelijke kitsch met al die kleuren. Afschuwelijke cgi en vreselijk acteerwerk; wat was Donnie Yen aan het doen? De film is al vrij traag en dat je geen moment met de film meekan (om bovengenoemde redenen) maakt het alleen maar erger. Al snel sloeg de verveling hard toe. Vanaf halverwege ben ik ook maar de krant gaan lezen met dit op de achtergrond, ik had niet echt meer het idee wat te missen en dit was niet uit te zitten. 0,5*.