Xi You Ji Zhi Nu Er Guo (2018)

Alternatieve titels: The Monkey King 3 | The Monkey King 3: Kingdom of Women | The Monkey King 3: Land of Beauty | 西游记女儿国

China / Hongkong
Actie / Avontuur

geregisseerd door Pou-Soi Cheang
met Aaron Kwok, William Feng en Zanilia Zhao

Tang Sanzang en zijn onderdanen zijn nog steeds op weg naar het Westen, waar ze de oorsprong van het boeddhisme hopen te vinden. Ze raken verwikkeld in een gevecht met een lokale watergod, maar worden op het nippertje van de dood gered door een mysterieuze godin. Zij opent een poort waardoor Sanzang in Womanland terecht komt, een land waar enkel vrouwen leven en waar het man zijn als doodzonde beschouwd wordt.

Ondertussen alweer de derde.

Het gaat wel de goeie richting uit met deze reeks, al komt dat eigenlijk ook gewoon omdat het zo vreselijk slecht begon. De eerste twee films zijn echt onooglijke CG vehikels, het type waarmee China zichzelf tegenwoordig volledig opblaast. Dit derde is dat ook wel ... deels.

Het is dat de CG nét iétje beter geworden is (al blijft het vaak onnodig en afzichtelijk) en nét iétje minder ingezet wordt. Gelukkig oogt niet alles fake en komt de traditionele weelderigheid nog best goed uit de verf. Al blijft het jammer dat men niet gewoon vol daarvoor durft te gaan en CG enkel ziet als een laatste redmiddel.

Het verhaaltje stelt weinig voor. Zoveelste Journey to the West spin-off, ditmaal in een soort van Wonder Woman-achtige setting. Beetje drama, nogal wat actie, veel fantasy en achteraf kunnen onze vriendjes weer verder. Op naar hun volgende avontuur no doubt, goed voor deeltje 4. Zolang de formule geld in het laadje blijft brengen schat ik.

Het is best jammer dat Cheang zich tegenwoordig met dit soort films moet bezighouden. Hij zou z'n talent beter in andere projecten stoppen, al is hij daar vooral bezig met z'n opvolgers een handje toe te steken. Monkey King III is beter dan de vorige delen, maar 't is nog steeds niet echt geweldig en verre van een aanrader.

Mythische fabel met een filosofische ondertoon. Actievol, kleurrijk en bij tijd en wijle charmant. De beide voorafgaande delen ken ik (nog) niet, maar deze film heeft mij daar best nieuwsgierig naar gemaakt.