• 8.356.499 stemmen

Hyde Park on Hudson (2012)

Komedie / Biografie | 94 minuten

Releasedatum: 10 januari 2013

• Google Play Bekijk via Google Play
  • Film1 Bekijk via Film1

Plot Hyde Park on Hudson

"The President. The First Lady. The King. The Queen. The Mother. The Mistress...One weekend would unite two great nations...After cocktails of course."

Het verhaal gaat over een bizar moment in het leven van Franklin Delano Roosevelt (Bill Murray), de 32e president van de Verenigde Staten, en werpt een licht op diens affaire met zijn verre nicht en vertrouwelinge Daisy (Laura Linney). Dit alles speelt zich af in 1939, tijdens een weekend waarin de Britse koninklijke familie op visite komt in zijn buitenverblijf te New York.

imageimageimage

Haha! Hij lijkt best wel.

kappeuter (crew films)

In Nederland moeten we helaas nog lang wachten; vanaf januari 2013 in de bioscoop.

avatar van Awasiku

Awasiku

Trailer ziet er leuk uit ,

avatar van @Noorderwijk

@Noorderwijk

Gisteren in de sneak, er liepen een hoop jongeren weg.

Zeker geen actie, soms wat traag, maar vooral Bill Murray zet een geweldige Franklin D. Roosevelt neer. Ook de stotterende koning van Engeland komt overtuigend over.

Prima film dus verteld door het nichtje.

Bill Clinton was dus niet de enige president die naast de pot piste

avatar van Number23

Number23

Oei, wat een lange zit zeg!

Dit is totaal niet mijn film, dat blijkt maar weer eens. Praatfilms kunnen zeer boeiend zijn, als de cast tenminste de moeite waard is om naar te kijken. In deze film zijn alleen Bill Murray (Rossevelt) en Samuel West (King George) aangenaam gezelschap. Al doen Olivia Williams en Elizabeth Wilson het ook aardig. Hoofdrolspeelster Linney is daarentegen een aanfluiting als grijs muisje.

avatar van Jooordi

Jooordi

Hier is bijzonder weinig aan. Er gebeurt niets, de humor is tenenkrommend en het verhaal boeit niet. Zelfs Bill murray kan deze film niet redden. Wat een beproeving.

avatar van Redlop

Redlop

Acteerwerk is het enige interessante. Verder futloos tussendoortje.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Niet slecht, en het acteerwerk is dik in orde, maar het verhaal is niet erg boeiend. Er gebeurd ook niet echt veel en de humor is ver te zoeken. 3 sterren

Update:

Kooprelease is verschoven naar 10 september (blu-ray en dvd)

avatar van Metalfist

Metalfist

We think they see all our flaws. But, that's not what they are looking to find when they look to us

Ik ben altijd wel geïnteresseerd geweest in de escapades van Amerikaanse presidenten. Een fascinatie die begonnen is met All the President's Men en verder aangevuld werd met onder andere The Conspirator en Frost/Nixon. In die lijn leek Hyde Park on Hudson me wel een interessante zit te zijn, temeer omdat ik op zich niets wist van Franklin D. Roosevelt met uitzondering dat het centrale busstation in Antwerpen naar hem genoemd is. De lage score zowel hier alsook op IMDB deden me echter het ergste vermoeden dus een beetje argwanend aan de film begonnen.

Het blijkt tegenwoordig echt wel de mode te zijn om enkel een bepaalde periode uit iemands leven te verfilmen. Het is de 2e keer op bijna evenveel dagen dat ik een biopic in deze stijl tegen kom maar bon, liever dit dan een samengepropt anderhalf uur waar in een sneltreinvaart allerlei feitjes naar je hoofd wordt gesmeten. Hyde Park on Hudson concentreert zich bijna in zijn geheel op een weekend waar de stotterende King George, alweer de 3e keer in 3 jaar tijd dat hij zijn weg vindt naar het grote scherm, samen met zijn vrouw op bezoek komt bij Roosevelt. Roger Michell levert een praatfilm af waar je niets spectaculairs van moet verwachten maar slaagt er wel op een mooie manier in om de goede en slechte kanten van Roosevelt in beeld te brengen. De rol van de vrouwen in de affaires zijn weliswaar nogal kort door de bocht (vond het vreemd dat Daisy en Missy er zo snel vrede mee nemen dat ze een affaire hebben met een getrouwde man) maar het is maar een klein minpunt. Het leukste gedeelte van de film zijn ongetwijfeld de gesprekken tussen Roosevelt en Bertie (en Elizabeth) die garant staan voor een aantal leuke scènes.

Waar Michell ook uitstekend werk aflevert is bij het in beeld brengen op zich. Misschien was het omdat gisteravond de regen weer met bakken uit de lucht valt maar Hyde Park on Hudson oogt heerlijk fris en zonnig. De locaties, ironisch genoeg is de film in Engeland opgenomen en niet in Amerika, zijn dan ook een streling voor het oog. Het is altijd even bang afwachten als een bekende karakterkop zoals Bill Murray zich gaat wagen aan een vertolking van een bestaand iemand maar hij is werkelijk uitstekend als Roosevelt. Ook Samuel West en Olivia Colman moeten overduidelijk niet onderdoen ten opzichte van Colin Firth en Helena Bonham Carter en het is dan ook jammer dat Laura Linney, die de rol van Daisy op zich neemt, nogal flauw en futloos is.

Aangenaam verrast in ieder geval. Het zijn voornamelijk de scènes met de Britse koninklijke familie die erg leuk zijn. Heel de affaire met Daisy is wat minder aantrekkelijk maar door sterke rollen van onder andere Murray, West en Colman valt er nog wel genoeg te genieten.

Dikke 3,5*

Tarkus

Voor mij is dit een teleurstelling. Had veel meer van deze film verwacht, vooral omdat het zou gebaseerd zijn op ware gebeurtenissen.

De film is saai en langdradig.

De vertolkingen niet overtuigend.

Een prent die niet de ware Franklin Delano Roosevelt toont.

Snel vergeten dus.

avatar van Fryce

Fryce

• 1935 stemmen

Mooie spel van Murray. De film is redelijk te doen. Redelijke sfeer en een aardig verhaal, met een aantal mooie scenes.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1988 stemmen

Als je je erop instelt dat je een saaie film gaat zien is het best aardig. De sfeer is mooi neergezet, de personages zijn overtuigend. Er gebeurt verder niet zo gek veel, de film kabbelt rustig voort met als hoogtepunt........ het eten van een hotdog.

Wel eens prettig, om rustig te blijven hangen in een korte periode uit het leven van belangrijke historische personages zonder grootse gebeurtenissen, ipv dat een hele biografie wordt afgewerkt en hoogtepunten met bombastische hobos en violen worden benadrukt.

Theunissen

Ik vond dit opzicht nog wel een aardig drama (met een komische ondertoon), welke zich lekker wegkeek. Het verhaal is niet echt boeiend (wel interessant en onderhoudend) of pakkend maar de uitvoering was best aardig. Dat komt natuurlijk vooral door de cast welke het leuk en goed deed en dan met name natuurlijk Bill Murray als Franklin Delano Roosevelt. Visueel mocht de film er ook best wezen.

P.S. de rol van Olivia Colman als Elizabeth is ook nog noemenswaardig.

avatar van missl

missl

Film over de relatie tussen 2 personen, soms een lach maar het is niet constant een komedie. Wel prima om te kijken, kabbelt rustig voort maar niets bijzonders.