Arthur Newman (2012)

Alternatieve titel: Arthur & Mike

Komedie / Drama

geregisseerd door Dante Ariola
met Colin Firth, Emily Blunt en Anne Heche

De film volgt Wallace Avery (Colin Firth), een man die een hekel heeft aan zijn baan, vervreemd is van zijn ex-vrouw en zoon, en zijn laatste droom heeft verpest. Nadat hij zijn eigen dood in scène heeft gezet en een nieuwe identiteit heeft aangenomen als de golf professional "Arthur Newman" wordt zijn nieuwe leven onderbroken door de komst van de mooie, maar kwetsbare "Mike" (Emily Blunt) die ook haar verleden achter zich probeert te laten. Samen breken ze in bij leegstaande woningen en nemen de identiteit aan van de afwezige eigenaren.

Deze routinematige film is tegelijk droevig en saai (als kijker zit je voortdurend op interessante ontwikkelingen te wachten). Het portret van eenzame mensen, een midlife crisis en een ongebruikelijke relatie kent wel momenten van pijnlijke verlegenheid en de beide hoofdrolspelers slagen erin om enige scherpte in de karakters van hun personges te brengen, maar dat is te weinig om deze productie boeiend te maken.

Colin Firth zijn films zijn zoals zijn uitstraling; saai. Deze dus ook weer.

avatar van schumacher
Na 30 tal minuten afgezet, wtf is dit zeg???
Niks voor mij alvast.
Maar de reden waarom; wat houd deze film in godsnaam in?
Komedie? Helemaal nikske van aan, dit klopt al helemaal niet en drama? Ja, zeg dat wel het drama was maar wel drama om naar deze film te beginnen kijken, miljaar zeg, zo slecht en vooral, zo saai jongens.
Nee, sla deze maar snel over ze.

avatar van blurp194
Saaie boel.

Colin Firth als ultieme dooie diender, die per ongeluk Emily Blunt tegenkomt. Volslagen onwaarschijnlijk en ongeloofwaardig dat ze samen op avontuur gaan. Nergens ook maar het minste vonkje. En dat wordt dan nog eens zo onderkoeld, zo slaapverwekkend verteld dat er echt helemaal niks meer doorkomt. Geen emotie, geen verhaal, geen drama.

Het testbeeld heeft meer te vertellen.

avatar van mayhemblik
schumacher schreef:
Na 30 tal minuten afgezet, wtf is dit zeg???
Niks voor mij alvast.
Maar de reden waarom; wat houd deze film in godsnaam in?
Nee, sla deze maar snel over ze.

Zonde man/vrouw, de laatste 71 minuten spatten werkelijk van het scherm, actie, actie en nog een hele hoop doden ook.
Bij sommige stunts zat ik serieus met mijn mond open en ik heb ze wel 10 x terug gekeken.

avatar van Dominootje
Interessante hoofdrolspelers, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Teleurstellende film; waar je toch op wat meer vaart hoopte alhoewel de rust en kalmte ook wel bij de gebeurtenissen hoorde..
Stiekem verwachtte ik als kijker toch nog enkele twists die niet meer kwamen..