Feu Mathias Pascal (1926)

Alternatieve titels: The Late Mathias Pascal | The Living Dead Man

Frankrijk

geregisseerd door Marcel L'Herbier
met Ivan Mozzhukhin, Marcelle Pradot en Michel Simon

De schoonmoeder van de ongelukkige Mathias Pascal is een loeder. En dan overlijdt ook nog zijn geliefde dochter. Aangeslagen reist hij naar Monte Carlo, en wint daar een fortuin. Op de terugreis leest hij in een krant zijn eigen overlijdensbericht, hij besluit elders een ander leven te beginnen, maar ook dat valt na verloop van tijd tegen.

Melodramatisch maar met een dikke scheut humor deze film uit de stille jaren die prachtig gerestaureerd werd.
Alhoewel behoorlijk lang, verveelt de film niet. Knappe ineenvloeiing van de opeenvolgende scènes.
Prettig de jonge Michel Simon, toen reeds met hippie haardos, aan het werk te zien.