ad
  • 140.791 films
  • 6.739 series
  • 20.466 seizoenen
  • 461.766 acteurs
  • 284.255 gebruikers
  • 8.146.200 stemmen
Avatar
 
banner banner

The King and I (1956)

Biografie / Muziek | 133 minuten
2,97 88 stemmen

Genre: Biografie / Muziek

Speelduur: 133 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Walter Lang

Met onder meer: Deborah Kerr, Yul Brynner en Rita Moreno

IMDb beoordeling: 7,4 (24.167)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 11 januari 1957

  • On Demand:

  • Google Play Bekijk via Google Play
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+

Over The King and I

"More than your eyes have ever seen… More than your heart has ever known!"

In 1862 arriveert de jonge Britse weduwe Anna en haar zoon Louis in Siam. Ze werd door de koning aangesteld om de opvoeding van zijn talrijke kinderen, waaronder de troonopvolger, ter hand te nemen. De koning stelt haar ook voor aan zijn vele vrouwen die in de harem verblijven en laat haar ook voor hun opvoeding zorgen. Anna vecht tegen de ingebakken gewoontes en tradities die soms niet alleen pittoresk maar ook barbaars zijn. Zo neemt ze het op voor een slavin die wil vluchten omdat ze één van de vrouwen van de koning moet worden. Gefascineerd als ze is door dit voor haar onbekende leven laat Anna zich door de koningskinderen overhalen om niet terug te keren naar Engeland.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Anna Leonowens

King Mongkut of Siam

Louis Leonowens

Prince Chulalongkorn

Sir John Hay

Sir Edward Ramsay

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Guyke

Guyke

  • 298 berichten
  • 253 stemmen

Vermakelijke musical uit de oude doos. Ondertussen erg gedateerd maar toch nog leuk om naar te kijken.

The king and I toont hoe Hollywood destijds het verre Oosten zag: prachtige overweldigende decors, rijkelijke kostuums, exotische kleuren en ook… een beschaving die achterlijker is dan de middeleeuwse.

De karakters zijn zodanig uitvergroot dat het echte karikaturen zijn geworden die moeilijk serieus te nemen zijn. De naïviteit en onwetendheid o.a. van de koning grenst aan het ridicule.

De film werd opgenomen in cinemascope en zit dan ook vol grote massascènes. De film kreeg terecht oscars voor art-direction en costume design.

2.5*


avatar van Theatertje

Theatertje

  • 1235 berichten
  • 1143 stemmen

Een film waar ik mij moeilijk in kon leven, voornamelijk kwam dat door het grote verschil van cultuur. Wel vond ik het verhaaltje romantisch. Dit is een musical die ik graag opnieuw zou zien


avatar van soom

soom

  • 24598 berichten
  • 2503 stemmen

Au, au, au. Dat waren mijn tanden, (of tandvlees?) die zeer deden van dit veel te zoete filmpje. Gedateerd, en kon mijn aandacht weliswaar wel vasthouden, maar met erg veel moeite. M'n vader zei zowaar toen hij zag welke film ik aan het bekijken was: 'Hé, dat is Yul Brynner.. Schijnbaar erg bekend?


avatar van kos

kos

  • 44934 berichten
  • 7807 stemmen

Ja, dat is één van de bekendere acteurs uit die tijd. Die moeten ouders wel kennen. .


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 4024 stemmen

Dit is de eerste film die ik toch zeker sinds een jaar of twee afzet puur en alleen omdat ik hem gewoon niet meer uit kon staan. Dat is al een week geleden overigens. De film is gigantisch veroudert, heeft een compleet achterlijke kijk op Azië, maar is bovenal onverdraagbaar zoet. De liedjes lijken allemaal op elkaar en zijn verschrikkelijk. Meer dan een uur hield ik het niet uit.

Ik was er ook totaal niet voor in de stemming en ik wist vooraf ook niet eens dat het een musical was. Ik had meer een ouderwets episch spektakel in trant van Ben-Hur of Spartacus verwacht, alleen dan met misschien iets meer nadruk op romantiek. Misschien kwam dat spektakel later nog, maar ik kon er gewoon niet meer op wachten. Op deze zoetsappigheid was ik gewoon niet voorbereid. Ik zat dan ook bijna de gehele speelduur in mijn hoofd parodieën te bedenken op de film en als dat gebeurt weet ik dat ik echt iets verschrikkelijks aan het kijken ben.

Enige pluspuntje: Yul Brynner speelde wel vermakelijk, al is het mij meteen weer een raadsel waarom hij er een Oscar voor kreeg.

Omdat ik de film maar voor de helft gezien heb geef ik geen stem, maar ik het zou nu 1* zijn.


avatar van JGB

JGB

  • 33 berichten
  • 257 stemmen

Deze film is meer dan een halve eeuw geleden gemaakt, dus moet je deze film ook benaderen met die gedachten lijkt mij.

Musical-films waren toen zeer populair en deze was in die tijd een topper. Het is logisch dat publiek uit 2009 niet uit zijn dak gaat voor deze film, maar als je het volledige plaatje bekijkt, én dus mét '56 in het achterhoofd, is die knap gedaan en een stukje échte hollywoodgeschiedenis.


avatar van Dick2008

Dick2008

  • 9250 berichten
  • 0 stemmen

soom schreef:

M'n vader zei zowaar toen hij zag welke film ik aan het bekijken was: 'Hé, dat is Yul Brynner.. Schijnbaar erg bekend?

Bij Yul Brynner denk ik meteen aan de populaire tv serie (1973) Anna en de koning van Siam.

Anna and the King (TV Series 1972) - IMDb


avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

  • 4562 berichten
  • 1814 stemmen

De weelderige aankleding van de sets en de kostuums is even voorspelbaar als indrukwekkend, de onverstoorbaarheid van de prachtige Deborah Kerr is net zo voorspelbaar maar daarom nog niet minder imponerend, en Yul Brynner balanceert in zijn spel steeds keurig op het slappe koord tussen karikaturaal en sympathiek, naïef en met gevoel voor humor, star en met het vermogen tot relativering (hoewel ik me afvraag of zijn Oscar niet vooral een huldebetoon aan zijn ikonische Broadway-vertolking is, net zoals die voor Rex Harrisons Henry Higgins in de verfilming van My fair lady acht jaar later bijvoorbeeld). Al met al genoeg redenen om de film te bekijken, maar aan de debetzijde van de balans staan de niet erg memorabele liedjes (ondanks de namen van Rodgers en Hammerstein), het bizarre slot (terwijl ik verwacht dat de twee titelpersonages elkaar in de armen vallen gaat de koning om onduidelijke redenen opeens dood – niet zozeer positief-verrassend alswel negatief-bevreemdend) en een algemeen gevoel van verwondering waarom deze film eigenlijk vaak gezien wordt als een klassieker. De rijkdom aan kleuren van de superbe sets die mij toch het onbewuste gevoel geven dat ik me op een extreem exotische lokatie bevind (hoewel de bewúste kijker in mij natuurlijk dondersgoed weet dat het hier niet om Siam, Azië gaat maar om Siam, Hollywood) wint het van de aarzeling en de twijfel, maar het is een dubbeltje op z'n kant. (Maar o o o, wat is Deborah Kerr mooi...)


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 27822 berichten
  • 4571 stemmen

Een gedateerde film met een Hollywoodblik (uit de jaren '50) naar het verre Oosten. Een combinatie van de koloniale (neerkijkende) blik en een kitscherig beeld van Siam (voormalig Thailand). Brynner speelde de rol al in de Broadway-versie wat hem een Tony opleverde en mocht de rol herhalen op het grote doek. Wat hem dan weer een Oscar bezorgde. De biografie van de Britse lerares Anna Leonowens, wat maakt dat het verhaal ook vooral vanuit haar standpunt wordt verteld.

De film voelt toch wat geforceerd aan 65 jaar later. En de liedjes blijven in tegenstelling tot andere musicals van Rodgers & Hammerstein, minder hangen. De film ontbreekt wat aan charme en iconische scènes. Al is de dansscène met Yul Brynner en Deborah Kerr wel leuk om te zien. De 2 hoofdacteurs doen het niet slecht, maar kunnen er ook niet meer uit halen.